شمانیوز
شما نیوز

شوره سر چیست؟ + عوارض

شوره سر هیچ ربطی به میزان شستن موها ندارد و به پوست سر مربوط می شود . سلول های روی پوست رشد می کنند و به سرعت می میرند و شوره سر را به وجود می آورند و به همین دلیل نمی توان به طور کامل آن ها را از بین برد و از روی پوست سر برداشت.

شوره سر چیست؟ + عوارض

علت اصلی ایجاد شوره سر قارچ های پوستی هستند و جالب است بدانید که شوره سر هیچ درمانی ندارد و فقط باید کنترل شود. شوره دانه های سفید و خشک پوست می باشد که حین شانه زدن ، روی لباس و شانه های شما می ریزد و هرگز ضرری ندارد اما باعث خارش سر می شود و گاهی اوقات عاملی برای خجالت کشیدن است. شوره سر هیچ ربطی به میزان شستن موها ندارد و به پوست سر مربوط می شود . سلول های روی پوست رشد می کنند و به سرعت می میرند و شوره سر را به وجود می آورند و به همین دلیل نمی توان به طور کامل آن ها را از بین برد و از روی پوست سر برداشت.

 

علل رایج ایجاد شوره سر

تصور این که علت اصلی شوره سر، خشکی پوست می باشد کاملا اشتباه است.

قارچ ها

علت اصلی شوره سر قارچ هایی است که بر روی پوست وجود دارند و در نهایت منجر به شوره می شوند که البته این قارچ ها روی پوست سر افراد بسیاری وجود دارند که باعث شوره سر نخواهند شد.

قارچ هایی به نام مالژیا ممکن است که عاملی برای شوره باشند . این قارچ روی پوست سر زندگی می کند و اغلب نوجوانان را بدون علت خاصی درگیر خواهد کرد.

تئوری های مختلفی در این زمینه وجود دارد که بعضی از آن ها سیستم ایمنی را عامل شوره ها می دانند و عقیده دارند که در این شرایط ، سیستم ایمنی واکنش زیادی در برابر قارچ ها از خود نشان می دهد.

استرس و برخی بیماری ها

احتمال افزایش شوره در هنگام برخی بیماری ها و اضطراب وجود دارد.

سرما

هوای سرد و سرمای زمستانی نیز عاملی برای افزایش شوره است.

سبوریا

یکی از رایج ترین علت های شوره سر معمولاً وجود سبوریا است که معمولا در قسمت هایی از بدن مثل گوش ها، صورت و مرکز سینه به وجود خواهند آمد.

التهاب پوست سر

یکی دیگر از عواملی که میزان شوره سر را افزایش می دهد، التهاب پوست سر می باشد ، این گونه که این التهاب باعث می شود سلول های پوست سر سریع تر تقسیم شوند و رشد کنند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ هایی که باعث شوره می شوند را فراهم آورند.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که ...

میکروبیولوژیست ها در محیط آزمایشگاهی قارچ هایی را رشد و پرورش می دهند تا متوجه شوند این نوع از قارچ ها در چه محیط و موادی بیشتر رشد خواهند کرد . فهم این موضوع کمک می کند تا بتوانند تغییر مختصری در این مواد که روی پوست سر وجود دارند ، ایجاد کنند و درمانی برای شوره سر ایجاد نمایند.

عوارض شوره سر گاهی جدی است

شوره هایی که تنها به عنوان یک پوست خشک جدا شده از کف سر به انها نگاه می کنید میتوانند عوارضی برای شما داشته باشند که در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک به آنها پرداخته ایم.

عفونت چشم

یکی از بدترین عوارض شوره سر بروز عفونت های چشمی است که طبق تحقیقات آماس پلک چشم یکی از عفونت های شایع چشمی است که به دلیل شوره سر ایجاد می شود. از مشخصات این عفونت، قرمزی، خارش، التهاب پلک و ایجاد پوسته هایی شبیه شوره روی مژه ها است.

جوش و آکنه

براساس نتایج تحقیقات انجام شده پوسته های یک پوست خشک می تواند موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش روی پوست سر و صورت میکنند . افرادی که پوستی آسیب پذیرتر نسبت به جوش داشته باشد، شوره سر می تواند وضعیت انها را بدتر کند.

پسوریاسیس

مهم است بدانید که شوره ی سر می تواند باعث بروز مشکلی به نام پسوریاسیس شود؛ پسوریاسیس که در مطلبی در بخش سلامت نمناک به صورت کامل در موردش صحبت کردیم نوعی بیماری پوستی است که می تواند به لکه های ضخیم قرمزرنگ و پوسته-پوسته شدن پوست منتهی شود.

ریزش مو

پیش از این هم گفتیم که شوره ی سر وقتی شدید شود میتواند یکی از عاملان موثر در ریزش مو باشد البته نه به صورت مستقیما بلکه خارش مداوم پوست منجر به ریزش خواهد شد.

حقایقی جالب در مورد شوره :

تنها عامل ایجاد کننده شوره ها خشکی پوست سر نیست

ممکن است که پوست سر شما دچار خارش شود که در این صورت باید آن را مرطوب کنید اما گاهی اوقات شوره ها نتیجه رطوبت و چربی بیش از حد پوست سر می باشند ؛ پس همیشه نباید عامل آن را خشکی دانست قارچ های مخمری و آسیب رسان عاملی برای شوره هستند.

شوره ها که بر اثر مخمرها نیز به وجود می آیند و معمولاً در چربی زیاد روی پوست سر زندگی می کنند که سلول های مرده در بین آن ها زیاد است و در نتیجه واکنش خود را با شوره نشان می دهند.

موی سر خود را بیشتر بشویید

بیشتر متخصصان پوست هشدار می دهند که موهای خود را بیش از حد نشویید زیرا روغن طبیعی آن ها از بین می رود . شوره ها کمی متفاوت هستند. شامپو نزدن به اندازه کافی به سر، نه تنها شوره ها را بدتر می کند، بلکه چربی و سلول های مرده را افزایش می دهد و عاملی برای رشد قارچ ها می شود . بهتر است که هر روز از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید که حاوی سلنیوم سولفید ، زینک و کتوکونازول هستند.

خارش پوست سر همیشه به معنی شوره زدن نیست

اگر بعد از گذشت یک هفته استفاده از شامپوهای ضدشوره با بهبود آن ها مواجه نشدید ، بهتر است درمان های دیگر را در پیش بگیرید. خارش پوست شما هیچ ربطی به شوره ندارد و ممکن است که واکنش های آلرژیک نشان دهد و در نتیجه باید به متخصص پوست مراجعه کنید و عامل خارش و خشکی را پیدا کنید.

شوره ها روی بدن و صورت نیز یافت می شوند.

این تکه ها روی پوست سر محدود نمی شوند اما ممکن است که بعضی از آن ها را روی ابروها، قسمت هایی از گوش و یا داخل بینی هم ببینید که علت آن چربی زیاد در این قسمت ها می باشد . اگر این لکه ها را بیش از حد مشاهده کردید ، پس حتما به متخصص مراجعه کنید.

 

شوره ها درمان نمی شوند اما قابل کنترل هستند.

متاسفانه اگر مستعد شوره باشید ، نمی توانید آن ها را درمان کنید . هنوز درمان قطعی برای این مورد به وجود نیامده است اما مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده بالا و چربی های ترانس دار می توانند عاملی برای شوره باشند زیرا چربی زیادی را تولید می کنند.

در هر حال می توان با استفاده از مواد خوراکی مثل میوه ها و سبزیجات حاوی زینک و ویتامین های B، به کنترل این شوره ها کمک کرد و همچنین باید از پروبیوتیک ها استفاده کنید که گروهی از باکتری های مفید هستند و به بهبود پوست سر شما کمک می کنند و از رشد بیش از حد مخمر ها و قارچ ها جلوگیری خواهند کرد.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied