شمانیوز
شما نیوز

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز

رژیم غذایی متعادل و مناسب ابزار لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل است که برای افراد مبتلا به آرتروز ضروری است.

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز

برخی غذاها به کاهش التهاب در بدن معروف هستند و به دنبال یک رژیم ضد التهابی می‌توانند علائم را بهبود بخشند. خوردن آنتی اکسیدان‌های کافی از جمله ویتامین a، c و e ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل کمک کند.

کاهش کلسترول:

افراد مبتلا به آرتروز احتمالاً دارای کلسترول خون بالا هستند و کاهش کلسترول ممکن است علائم این بیماری را بهبود بخشند. در رژیم غذایی مناسب، افراد می‌توانند به سرعت سطح کلسترول خود را کاهش دهند

کاهش علائم آرتروز با حفظ وزن سالم:

اضافه وزن می‌تواند فشار اضافی بر مفاصل وارد کند و زخیره‌های چربی اضافی بدن می‌توانند باعث التهاب بیشتر شوند. حفظ وزن سالم می‌تواند علائم آرتروز را کاهش دهد. حفظ وزن سالم برای برخی افراد مشکل است، به ویژه آن هایی که دارای مشکلات پزشکی هستند که تحرک خود را کاهش می‌دهند، مانند آرتروز.

مواد غذایی و خوراکی‌های مفید برای افراد مبتلا به آرتروز زانو

غذاهای خاصی در رژیم غذایی می‌تواند استخوان ها، ماهیچه‌ها و مفاصل را تقویت کند و به بدن کمک کند تا با التهاب و بیماری مبارزه کند.افرادی که مبتلا به آرتروز هستند می‌توانند هشت غذای زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا علائم را کاهش دهند:

۱. روغن ماهی:

ساردین

خالدار

سالمون

ماهی تون تازه

آن هایی که دوست ندارند ماهی بخورند می‌توانند مکمل هایی را مصرف کنند که حاوی امگا ۳ هستند.دیگر منابع امگا ۳ شامل دانه‌های چیا، روغن کتان و گردو هستند. اینها نیز می‌توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند.

روغن‌های گیاهی برای افراد مبتلا به آرتروز:

علاوه بر ماهی‌های روغنی، برخی روغن‌های دیگر می‌توانند التهاب را کاهش دهند. روغن زیتون بکر حاوی مقادیر بالایی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (nsaids) می‌باشد. آووکادو و روغن‌های گلرنگ گزینه‌های سالمی هستند و ممکن است به کلسترول کم تر کمک کنند.

سبزیجات با برگهای سبز تیره:

سبزیجات با برگ سبز تیره سرشار از ویتامین d و فیتوشیمیایی‌های مبارزه‌کننده با استرس و آنتی اکسیدان‌ها هستند. ویتامین d برای جذب کلسیم ضروری است و به بدن کمک می‌کند تا از عفونت جلوگیری کند. سبزیجات سبز تیره شامل این موارد هستند:

اسفناج

کلم پیچ

چغندر برگی

حزب سبز

کلم برگ

کلم بروکلی یک ترکیبی به نام سولفورافان دارد که باعث کاهش درد آرتروز می‌شود. این سبزی همچنین غنی از ویتامین k و c و همچنین کلسیم است.

چای سبز برای افراد مبتلا به آرتروز:

پلی فنول‌ها آنتی اکسیدان‌های هستند که به اعتقاد کارشناسان امکان کاهش التهاب و کاهش میزان آسیب به غضروف وجود دارد. چای سبز حاوی مقادیر بالای پلی فنول می‌باشد.

سیر برای افراد مبتلا به آرتروز:

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی به نام دی آلیل دی سولفید که در سیر وجود دارد ممکن است علیه آنزیم‌های بدنی که به غضروف آسیب می‌رسانند کار کند.

آجیل برای افراد مبتلا به آرتروز:

آجیل برای قلب خوب است و حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین e و فیبر است. آنها همچنین حاوی اسید لینولنیک اسید (ala) هستند که سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

برخی مواد غذایی و مواد مغذی که به کاهش التهاب آرتریت روماتوئید کمک می‌کند عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا-۳ مفید برای افراد مبتلا به آرتروز:

چربی‌های امگا-۳ (به ویژه DHA و EPA ) از روغن ماهی آثار ضد التهابی دارند. مصرف یک دوز روغن ماهی روزانه حداقل ۲.۷ گرمی از DHA بعلاوه EPA سبب افزایش اثربخشی داروی ضدروماتیسمی می‌شود.

یک فرم خاص از ویتامین K۲ (به نام MK-۷ سبب افزایش اثربخشی داروهای آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

ویتامین D و کلسیم برای افراد مبتلا به آرتروز:

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به علت التهاب مزمن، کاهش فعالیت جسمانی، استفاده از کورتیکواستروئیدها در معرض بیماری استخوانی قرار دارند. ویتامین D و کلسیم بربهبود نشانه‌های آرتریت اثر مستقیم ندارد بلکه برای کاهش خطر شکستگی استخوان در این بیماری مفید است.

رژیم غذایی گیاهی برای افراد مبتلا به آرتروز:

ب اینکه رژیم‌های غذایی گیاهخواری و وگان منابع کمی از چربی‌های امگا-۳ و ویتامین D دارند اما تحقیقات نشان داده تاثیر چشمگیری بر آرتریت روماتوئید دارند.

رژیم غذایی پالئو:

رژیم غذایی پالئو که در آن برخی مواد غذایی را مانند گندم (گلوتن) و لبنیات می‌کنند. حذف این مواد از برنامه غذایی سبب بهبود آرتریت روماتوئید می‌شود زیرا در این بیماری افراد به گلوتن یا لبنیات حساسند.

رژیم غذایی مدیترانه ای:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، روغن زیتون، و غذای دریایی تاکید دارد به علت غنی بودن از چربی‌های امگا-۳ و اسید آراشیدونیک، در درمان آرتریت روماتوئید موثر است.

 

 
منبع: نمناک

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied