شمانیوز
شما نیوز

علائم کم خونی را بشناسید

متخصص تغذیه گفت: علائم شایع در کم خونی شدید عبارتند از خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، سر درد و سرگیجه، ضربان سریع قلب، سردی اندام‌ها، کاهش اشتها، عدم تمرکز و خواب آلودگی است.

علائم کم خونی را بشناسید

سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که «کم خونی چه نشانه‌هایی دارد؟»، اظهارکرد: کم خونی به شرایطی اطلاق می‌شود که تعداد گلبول‌های قرمز سالم خون به دلیل کمبود آهن کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت گلبول‌های قرمز در بدن، ادامه داد: ‌گلبول‌های قرمز وظیفه اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را بر عهده دارند. کم خونی فقر آهن به دلیل کمبود آهن در مواد غذایی دریافتی یا جذب نشدن آهن اتفاق می‌افتد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا تا زمانی که کم خونی خفیف تا متوسط باشد، فرد متوجه علائم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: علائم شایع در کم خونی شدید عبارتند از خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، سر درد و سرگیجه، ضربان سریع قلب، سردی اندام‌ها، کاهش اشتها، عدم تمرکز و خواب آلودگی است.

صفوی با اشاره به علل بروز کم خونی، اضافه کرد: از علل کم خونی می‌توان به خون ریزی، بارداری، فقدان آهن کافی در مواد غذایی، رژیم غذایی ناکافی و عدم توانایی در جذب آهن اشاره کرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «چه مواد غذایی در بهبود کم خونی مؤثر هستند؟»، متذکر شد: غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، میوه‌های خشک مانند کشمش و برگه زرد آلو از جمله مواد غذایی موثر در رفع کم خونی هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: این نکته باید در نظر گرفته شود که آهن موجود در گوشت جذب موثرتر و بالاتری نسبت به سایر منابع دارد؛ بنابراین اگر از منابع غیرگوشتی مانند منابع گیاهی آهن استفاده شود، نیاز است که از افزاینده‌های جذب آهن مانند ویتامین C در کنار آنها استفاده شود.

صفوی تصریح کرد: ترکیبات حاوی ویتامین C عبارتند از بروکلی، گریپ فروت، کیوی، سبزیجات برگی، مرکبات، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی است؛ ضمن اینکه ترکیبات فوق با تغییر ظرفیت آهن به جذب آن کمک می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied