شمانیوز
شما نیوز

ویروس کشنده نیپا چیست؟ + علایم و درمان

عفونت ویروس Nipah یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس Nipah ایجاد می شود. علائم از عفونت بدون علامت تا تب ، سرفه ، سردرد ، تنگی نفس و گیجی متفاوت است.

ویروس کشنده نیپا چیست؟ + علایم و درمان

عفونت ویروس Nipah یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس Nipah ایجاد می شود. علائم از عفونت بدون علامت تا تب ،سرفه ، سردرد ، تنگی نفس و گیجی متفاوت است.

 

ویروس نیپا چیست؟

ویروس نیپا (NiV) یک ویروس مشترک انسان و دام است (از حیوانات به انسان منتقل می شود) و همچنین می تواند از طریق غذای آلوده یا مستقیماً بین افراد منتقل شود. در افراد آلوده ، باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از عفونت بدون علامت تا بیماری حاد تنفسی و انسفالیت کشنده می شود. این ویروس همچنین می تواند باعث ایجاد بیماری شدید در حیواناتی مانند خوک شود.

اگرچه ویروس Nipah تنها چند شیوع شناخته شده در آسیا ایجاد کرده است ، اما دامنه وسیعی از حیوانات را آلوده می کند و باعث بیماری شدید و مرگ در افراد می شود و این امر باعث نگرانی بهداشت عمومی می شود.

 

تاریخچه شیوع ویروس NIPAH 

ویروس Nipah برای اولین بار در سال 1999 در طی شیوع در میان پرورش دهندگان خوک در مالزی شناخته شد. از سال 1999 تاکنون هیچ مورد شیوع دیگری در مالزی گزارش نشده است. 

همچنین در سال 2001 در بنگلادش شناخته شد و از آن زمان تقریباً سالانه شیوع آن در این کشور رخ داده است. این بیماری همچنین به طور دوره ای در شرق هند شناسایی شده است.

مناطق دیگر ممکن است در معرض خطر عفونت باشند ، زیرا شواهدی از ویروس در مخزن شناخته شده طبیعی (گونه خفاش پتروپوس) و چندین گونه دیگر از خفاش ها در تعدادی از کشورها ، از جمله کامبوج ، غنا ، اندونزی ، ماداگاسکار ، فیلیپین و تایلند یافت شده است. 

 

نحوه انتقال ویروس نیپا

در طی اولین شیوع شناخته شده در مالزی ، که سنگاپور را نیز تحت تأثیر قرار داد ، بیشتر عفونت های انسانی ناشی از تماس مستقیم با خوک های بیمار یا بافت های آلوده آنها است.تصور می شود که انتقال از طریق قرار گرفتن در معرض محافظت نشده از ترشحات خوک ها ،یا تماس بدون محافظت با بافت یک حیوان بیمار اتفاق افتاده است.

 

در شیوع بعدی در بنگلادش و هند ، مصرف میوه ها یا محصولات میوه ای (مانند نخل خرما ) آلوده به ادرار یا بزاق دهان خفاش آلوده ، محتمل ترین عامل عفونت بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied