شمانیوز
شما نیوز

با این نوشیدنی خاص لاغر شوید

برای کاهش وزن تنها توجه به مواد غذایی مصرفی کافی نیست. نوشیدنی هایی که مصرف می کنید نیز می توانند نقش چشمگیری در تحقق هدف کاهش وزن شما داشته باشند.

با این نوشیدنی خاص لاغر شوید

خبر خوب این است که ارتقا عادت های  نوشیدنی  بسیار آسان‌تر از تغییر در کل رژیم غذایی است و این می تواند تقریبا به همان اندازه در کاهش وزن موثر باشد. این امر به ویژه در مورد چای صادق است که نوشیدن آن نه تنها می تواند میزان کالری مصرفی شما را کاهش دهد، بلکه تلاش های شما برای کاهش وزن را هرچه بیشتر تقویت می کند. چای یکی از نوشیدنی های محبوب در جهان است که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه ها و نوشیدنی های انرژی‌زا می تواند میزان کالری دریافتی روزانه شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که از هر دو آمریکایی، یکی از آنها روزانه به طور متوسط 145 کالری از این نوع نوشیدنی ها دریافت می کند. از این رو، جای شگفتی نیست که یک تغییر کوچک مانند نوشیدن آب یا هر نوشیدنی بدون کالری دیگر (اعم از چای، قهوه یا آب) به جای نوشیدنی های شیرین شده با شکر می تواند به کاهش وزن کمک کند.

نوشیدن آب به جای هر نوشیدنی پر کالری یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش ها برای کاهش وزن است و مصرف چای می تواند حتی تلاش های شما برای کاهش وزن را هرچه بیشتر تقویت کند.

 

اما چای چگونه می تواند به کاهش وزن بیشتر کمک کند؟

به طور خاص، مصرف چای سبز آن چیزی است که باید در دستور کار خود قرار دهید. این نوشیدنی توانایی فوق العاده خود در کاهش وزن را نشان داده است. یک متاآنالیز که در نشریه An International Journal of Obesity منتشر شد، نتایج 11 مطالعه را مورد بررسی قرار داده و پیوندی چشمگیر بین نوشیدن چای سبز و کاهش وزن مشخص شد.

 

مطالعه ای دیگر که در نشریه the European Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد افرادی که بیشترین میزان چای گرم را مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که چای نمی نوشیدند، احتمال کمتری داشت که چاق باشند. افرادی که چای می نوشیدند نه تنها شاخص توده بدنی (BMI) و اندازه دور کمر کمتری داشتند، بلکه به نظر می رسید در معرض خطر کمتر برای بیماری قلبی‌عروقی و التهاب قرار دارند.

 

پژوهشگران بر این باورند که فواید تنظیم وزن چای سبز می تواند با سطوح بالای کاتچین ها در این نوشیدنی مرتبط باشد که یک کلاس خاص از ترکیبات زیست‌فعال هستند. فراوان‌ترین کاتچین به نام اپیگالوکاتچین-3-گالات نشان داده است که مسئول بیشتر فواید تقویت کننده سلامت چای سبز است.

پژوهش های بیشتری برای تعیین این که این ترکیبات چگونه می توانند به کاهش وزن کمک کنند باید انجام شود اما پژوهشگران بر این باورند که کاتچین های موجود در چای سبز می توانند اکسیداسیون چربی را افزایش داده، متابولیسم را تقویت کرده، اشتها را کاهش دهند و ممکن است حتی سلول ها را از ذخیره قند به شکل چربی باز دارند.

 

با نوشیدن چای سبز، شما نه تنها از فواید کاهش وزن کاتچین های موجود در آن برخوردار می شوید، بلکه یک عامل تقویت کننده چربی سوزی دیگر را نیز از محتوای کافئین این نوشیدنی دریافت می کنید. شواهد بسیاری نشان می دهند که کافئین تجزیه چربی را تحریک کرده و همچنین متابولیسم کالری سوزی را تقویت می کنند. پژوهشگران بر این باورند که این ترکیب کاتچین ها و کافئین است که چای سبز را به یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن تبدیل می کند.

 

اما برای مشاهده فواید کاهش وزن چای سبز چه میزان از آن را باید در روز مصرف کنیم؟

اعداد بر اساس مطالعات متفاوت هستند. برخی مطالعات فواید سلامت در افرادی که یک فنجان چای سبز در روز مصرف می کنند را نشان داده اند، در شرایطی که برخی دیگر سطح مطلوب را نوشیدن پنج یا تعداد بیشتری فنجان از آن عنوان کرده اند. مطالعه ای که در نشریه The European Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد که بیشترین فواید تنظیم وزن برای افرادی بوده است که چندین فنجان چای سبز در روز مصرف می کردند. اگرچه آنهایی که یک فنجان چای سبز در روز مصرف می کردند نیز از برخی فواید بهره‌مند شده بودند.

 

در نتیجه، احتمالا بیان این که نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز زمانی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشد ممکن است به تقویت تلاش های کاهش وزن شما کمک می کند، درست است.

 

 

منبع: مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied