شمانیوز
شما نیوز

نشانه هایی که خبر از حال بد کبدتان می دهد

در این گزارش قصد داریم به نشانه هایی که کبدتان را تحت فشار قرار می دهد بپردازیم با شمانیوز همراه باشید.

نشانه هایی که خبر از حال بد کبدتان می دهد

کبد یکی از اندام های سم زدای بدن است و هر روز فعالیت زیادی انجام می دهد. بنابراین تعجبی ندارد که تحت فشار قرار بگیرد. اگر کبد نتواند سموم بدن را به ضایعات بی خطری تبدیل کند، این سم ها آنقدر درون بافت چربی بدن «منتظر می مانند» تا عملکرد کبد دوباره به حالت طبیعی بازگردد و درنتیجه آن ها بتوانند از بدن دفع شوند. در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که می گویند کبدتان تحت فشار زیادی قرار دارد.

 

گیجی

کبد وقتی بیش از حد تحت فشار باشد دیگر نمی تواند خون را به درستی تصفیه کند. درنتیجه سم ها می توانند به مغز برسند. با وقوع این اتفاق ممکن است دچار نشانه هایی مثل گیجی، اختلال در حافظه و سخت شدن تصمیم گیری شوید.

 

پایین بودن قند خون

یکی از وظایف کبد متعادل نگه داشتن میزان قند خون است. وقتی کبد تحت فشار باشد ممکن است دچار افت قند ناگهانی شوید.

کبد در حالت عادی بعد از خوردن هر وعده ی غذایی باید به پردازش و تولید گلوکز بپردازد. اما اگر کبد قادر به آزاد کردن گلوکز ذخیره شده در جریان خون نباشد، سطح قند خون به میزان چشمگیری افت می کند. افت قند خون باعث خستگی، حساس شدن و ناتوانی در تمرکز می شود.

 

برهم خوردن تعادل هورمونی

کبد هورمون های جنسی را هم تنظیم می کند. علت برهم خوردن سطح هورمون های استروژن و تستوسترون در بدن ممکن است سوء عملکرد کبد باشد. این نامیزانی می تواند در نهایت منجر به مشکلات جدی ای مثل کاهش میل جنسی و تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی شود.

 

نوسانات خلقی

وضعیت خلق و خو و حافظه ی ما به وضعیت مغزمان بستگی دارد. وقتی مواد سمی به مغز راه پیدا کنند، به خاطر آوردن چیزها برایتان سخت می شود و دائماً دچار نوسانات خلقی می شوید.

اضطراب و افسردگی هم با وضعیت کبد مرتبط هستند. اگر متوجه چنین نشانه هایی در خود شده اید، بهترین کار این است که قبل از مصرف هر داروی آرامبخشی به یک متخصص مراجعه کنید و یک چکاپ بگیرید.

 

اختلالات ایمنی

کسانی که زیاد دچار سرماخوردگی و دیگر عفونت های ویروسی می شوند قویاً معتقدند که علت آن کمبود ویتامین C است. اما کمتر کسی می داند که کبد نقش مهمی در ایجاد یک دستگاه ایمنی قوی دارد. به عبارتی دیگر، هر چه کبد از سلامت بیشتری برخوردار باشد، بدن بهتر می تواند با ویروس ها و باکتری ها مقابله کند.

 

اختلال وقفه تنفسی در خواب

اختلال وقفه تنفسی در خواب نوعی اختلال خواب است که یا باعث قطع موقت تنفس یا منقطع شدن مختصر تنفس به مدتی بیش از 10 ثانیه می شود. در موارد شدید، مجرای تنفسی می تواند 2 یا 3 دقیقه مسدود شود. این مقاطع کوتاه درمجموع زمانی بیش از نیمی از تمام مدت خواب را تشکیل می دهند. یکی از شایع ترین نشانه های وقفه تنفسی در خواب، خروپف است.

اگر متوجه وجود هر یک از علائم این اختلال در خود شده اید، بهتر است از کبد شما آزمایش گرفته شود چون این احتمال وجود دارد که عملکرد طبیعی ای نداشته باشد.

 

عملکرد کبد را چطور بهبود بخشیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید برنامه غذایی سالم تری در پیش بگیرید. این لزوماً بدان معنی نیست که با یک رژیم سخت و فشرده خودتان را عذاب دهید. کافی است این چند اصل ساده را رعایت کنید:

مصرف فروکتوز را به روزانه 20 گرم کاهش دهید (فروکتوز شیرین کننده ای طبیعی است که به صورت فراوان در میوه ها و عسل وجود دارد). از مصرف روغن های نباتی ای که باعث بروز التهاب در بدن می شوند پرهیز کنید.

 

از خوردن نوشابه خودداری کنید.

باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی حیوانی و گیاهی بیشتری بگنجانید که بسیاری از اسیدهای آمینه ی ضروری برای بدن را فراهم می کنند.

سبزیجات برگ دار بیشتر مصرف کنید.

مصرف الکل را کنار بگذارید.

مصرف این سه منبع غنی گوگرد یعنی تخم مرغ، سیر و پیاز را فراموش نکنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • جمشید بهنیا

    مطلب مفید