شمانیوز
شما نیوز

وقوع ماه گرفتگی در روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه + جزئیات

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع ماه‌گرفتگی در روز دوشنبه، ۱۰ آذر خبر داد.

وقوع ماه گرفتگی در روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه + جزئیات

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، از وقوع ماه گرفتگی در روز دوشنبه، ۱۰ آذر خبر داد و گفت: این پدیده در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه رخ خواهد داد. این ماه‌گرفتگی از نوع نیمسایه بوده و در نجوم قدیمه به آن "خسوف غیرمرئی" می‌گفتند.

او ادامه داد: ماه گرفتگی نیمسایه با توجه به میزان حساسیت چشم انسان چندان قابل تشخیص نیست.

عتیقی با بیان اینکه کشور ما جزو منطقه تحت پوشش این ماه گرفتگی نیست، گفت: این ماه گرفتگی به ساروس «دوره» ۱۱۶ تعلق داشته و پنچاه و هشتیمن گرفت ماه از هفتاد و سه گرفت این ساروس است. قاره‌های آمریکا و استرالیا و همچنین شرق آسیا از مناطق تحت پوشش این ماه گرفتگی نیمسایه‌ای خواهند بود.

او افزود: ۴ ساعت و ۲۱ دقیقه مدت زمانی است که ماه در نیم سایه زمین قرار می‌گیرد و حدود ۸۳ درصد از سطح ماه از درون نیمسایه زمین عبور خواهد کرد.

 

شرح تصویر: وضعیت عبور نیمسایه ای

ماهِ فردا، دچار ماه گرفتگی می‌شود/ ایران جزو مناطق تحت پوشش این خسوف نیست

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: این ماه گرفتگی ساعت ۷:۳۲ دقیقه به وقت جهانی آغاز و ساعت ۱۱:۵۳ دقیقه به زمان گرینویچ به پایان می‌رسد.

او ادامه داد: ماه‌گرفتگی به صورت‌های جزئی (عبور بخشی از ماه از درون سایه زمین)، ماه گرفتگی کلی (عبور ماه به طور کامل از درون سایه زمین) و یا ماه گرفتگی نیمسایه رخ می‌دهد و از نظر آماری سالانه میان صفر تا حداکثر ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد.

 

شرح تصویر: هندسه ماه گرفتگی

خسوف

 

عتیقی ادامه داد: در هر سال بین صفر تا سه ماه گرفتگی بر روی کره زمین اتفاق می‌افتد و فاصله هر گرفت ماه و یا خورشید گرفتگی در یک ساروس «دوره» برابر ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۷ ساعت و ۴۹ دقیقه است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: جالب است بدانید که ماه گرفتگی بعدی ساروس ۱۱۶، در شامگاه شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۱۷ خورشیدی رخ خواهد داد که آن هم از نوع خسوف نیمسایه‌ای بوده و کشورمان تحت پوشش آن مه گرفت، خواهد بود. شرایط ماه گرفتگی نیمسایه‌ای ۱۸ سال آینده این ساروس، بسیار شبیه به شرایط خسوف ۱۰ آذر امسال آن است.

 
منبع: باشگاه خبرنگاران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied