شمانیوز
شما نیوز

کدام فصل سال دردهای قاعدگی را بیشتر می کند؟

با تغییر فصل و آب و هوا می توانید اثرات و تغییراتی که در علائم قاعدگی شما رخ می دهد را ببینید. یکی از تاثیرات فصل زمستان بر قاعدگی، افزایش درد پریود می باشد.

کدام فصل سال دردهای قاعدگی را بیشتر می کند؟

دختران با افزایش سن و رسیدن به دوره بلوغ دچار تغییرات زیادی مثل رشد ناگهانی مو، آکنه، تغییرات فیزیکی بدن و قاعدگی می شوند. همان طور که می دانید تحمل روزها ی قاعدگی کمی دشوار است و حتی از فصلی به فصل دیگر متفاوت است زیرا تغییرات فصلی بر بسیاری از موارد مانند متابولیسم، خلق و خو و حتی دوره های قاعدگی یک خانم تأثیر می گذارد. در این بخش به تاثیرات هوا بر دوره های قاعدگی می پردازیم.

 

علائم قبل از قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) به علائم متعددی گفته می شود که چند روز قبل از پریود شروع می شود. این علائم شامل تغییرات رفتاری، نفخ، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است. خانم ها در فصل زمستان بیشتر اوقات را در خانه سپری می کنند که باعث می شود فرد احساس تنهایی و گوشه گیری کند. همچنین دور بودن از آفتاب نیز ممکن است سودا را افزایش دهد.

 

کمبود کلسیم به دلیل محرومیت از نور آفتاب و ویتامین د می تواند عامل محرک PMS باشد. مطالعات اخیر نشان داده است زنانی که حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف کرده اند علائم قبل از قاعدگی را با شدت کمتری داشته اند. غذاهای غنی از کلسیم و ورزش منظم می توانند علائم قبل از قاعدگی را در زمستان بهبود بخشد.

 

چرخه قاعدگی:

آب و هوای سرد به شدت روی دوره های قاعدگی تاثیر می گذارد. این تغییرات به بسیاری از عوامل از جمله فشار اتمسفر، دمای هوا و نور خورشید نسبت داده شده است. با این حال مطالعه اخیر نشان می دهد نور خورشید عامل اصلی و موثر در چرخه قاعدگی است و تخمدان ها در تابستان بیشتر از زمستان فعال هستند.

میزان تخمک گذاری در زمستانها از 97٪ به 71٪ کاهش می یابد. ترشح هورمون محرک فولیکولی نیز در مقایسه با تابستان کمتر و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه های قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری می تواند برای فرد خسته کننده باشد.

درد قاعدگی :

در فصل زمستان رگ های خونی فشرده و مسیر جریان خون باریک می شود؛ به دلیل انقباض عروق، با قطع جریان خون در طی قاعدگی، منجر به افزایش درد دوران قاعدگی می شود. یک بطری آب گرم یا یک حوله گرم به شل شدن رگ ها کمک می کند و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

 

عدم تعادل هورمونی:

یکی دیگر از عوارض هوای سرد در زمستان عدم تعادل هورمونی است. کمبود تابش آفتاب بر سیستم غدد درون ریز تأثیر نمی گذارد و ممکن است عملکرد تیروئید کاهش یابد که منجر به کاهش متابولیسم می گردد، در نتیجه تا زمانی که بدن با تغییرات شدید هوا سازگار شود باعث طولانی تر شدن قاعدگی می شود.

 

عدم تعادل هورمونی ممکن است مشکلPMS را افزایش دهد.

هورمونها پس از سازگاری بدن با دمای جدید خود به خود متعادل می شوند. اگر چرخه های قاعدگی شما بعد از یک یا دو ماه به حالت عادی بازنگشت، باید در اسرع وقت به متخصص زنان و متخصص غدد مراجعه کنید.

منبع:نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied