شمانیوز
شما نیوز

این دلایل نشان می دهد ریشه موهایتان سوخته است!

اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، هرگز به حرف هایی که در مورد مراقبت از مو می شنوید گوش ندهید و باورهای غلطی که در مورد مو وجود دارد را بدانید.

این دلایل نشان می دهد ریشه موهایتان سوخته است!

دلیل نمی شود که هر حرفی را که بیشتر شنیده باشید، حتما حرف درستی باشد. در مورد مراقبت از موها و به طور کل مراقبت های زیبایی، همه افراد مواردی را می شنوند که نباید 100% به آن ها اعتماد کنند.

 

در این قسمت از بهداشت و سلامت قصد داریم باورهای غلط در مورد مو را به شما معرفی کنیم تا هر چه زودتر آن ها را بشناسید. بعضی از این باورها هستند که به موی شما آسیب جدی وارد می کنند پس باید هر چه سریعتر آن ها را کنار بگذارید.

1. هر چه قدر که مو کثیف تر باشد، رشد آن بیشتر می شود

بعضی از افراد تصور می کنند که موی کثیف رشد سریع تری دارد و در نتیجه کمتر آن را می شویند اما موی کثیف، آن را مستعد شکنندگی می کند. پس بیش از حد نباید موی خود را چرب و کثیف نگه دارید قطعاً این گونه میزان ریزش آن را بالا می برید و قدرت آن را می کاهید.

مراقبت از مو

2. کندن موی سفید باعث افزایش رشد مو می شود

اگر موی سفیدی را در بین مو های خود مشاهده کردید، اجازه دهید که آن هم لابلای موهای شما بماند و اصلاً آن را با موچین از ریشه نکنید زیرا انجام این کار فشار زیادی را به فولیکول پوست سر شما وارد کرده و باعث می شود که این موی سفید دوباره به شکل محکم تری برگردد و کندن آن هم هیچ تاثیری روی افزایش رشد موهای شما نخواهد گذاشت.

3. افراد با پوست تیره موهای زبرتری دارند

بعضی از افراد فکر می کنند که هر چقدر پوست شما تیره تر باشد، پس قطعاً موهای وزتری دارید اما زبری، فری و وزی مو به ژنتیک موهای شما بستگی دارد و در کنار آن هم باید رطوبت رسانی موی خود را افزایش دهید و از خشکی آن جلوگیری کنید تا این وضعیت تشدید پیدا نکند.

4. موی چرب را باید هر روز با شامپو بشویید

از آن جایی که شامپو می تواند چربی و کثیفی از اضافه را از بین ببرد اما نباید درمصرف آن زیاده روی کنید؛ حتی اگر موی چربی دارید. بدن شما خودش می تواند تولید چربی را تنظیم کند. اگر بیش از حد به موی چرب شامپو بزنید، باعث شکنندگی و خارش سر می شوید و همچنین برای جبران چربی از دست رفته چربی بیشتری روی موهای شما تولید می شود.

موی چرب

5. کوتاه کردن مو با قیچی رشد آن را سریع تر می کند

اگر چه که هر 4 الی 6 هفته یکبار باید نوک مو های خود را برای از بین بردن موخوره کوتاه کنید اما انجام این کار به معنای افزایش رشد مو نیست، بلکه کوتاهی، انتهای مو را از موخوره ها خلاص می کند و یک بافت نرم و منعطف تر به موهای شما می دهد اما نباید منتظر رشد سریع آن باشید.

6. شامپو با یک برند یکسان بعد از مدتی کارآمد نیست

بعضی از افراد فکر می کنند چند وقت یکبار باید شامپوی خود را عوض کنند زیرا شامپوی قبلی دیگر برای آن ها مناسب نیست اما عوض کردن مداوم شامپو قطعاً تعادل سطح قلیایی موی شما را به هم می ریزد و مشکلاتی مثل شکنندگی مو و خشکی پوست سر را ایجاد می کند. پس نباید به طور مداوم شامپوی خود را تغییر دهید.

7. موی مشکی از موهای روشن قدرت بیشتری دارد

هرگز چنین چیزی صحت علمی ندارد. قدرت مو فقط به بافت آن بستگی دارد. شاید موی مشکی و حتی موی فر ضخیم تر به نظر برسد اما همیشه دلیل نمی شود که ضخیم تر هم باشد.

موی مشکی

8. روغن های طبیعی همیشه عالی هستند

یک باور بسیار رایج وجود دارد که مواد طبیعی مثل روغن آووکادو، روغن نارگیل و عسل می توانند فواید زیادی برای هر نوع مویی داشته باشند که البته این چنین نیز است و استفاده از این روغن های ضروری برای مو عالی هستند اما اگر نادرست و بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند ممکن است یک حالت چسبنده به مو بدهند و ساقه مو را چرب کنند. از طرفی استفاده از آن ها بیش از حد، شستن موها را به کار سختی تبدیل می کند.

9. هر چقدر شامپوی بیشتری استفاده کنید، وضعیت موی شما بهبود پیدا می کند

درست است که کف کردن مواد شوینده مثل شامپو، حس خوبی را به موی شما می دهد اما علامت این نیست که دارید درست عمل می کنید. مواد شوینده از جمله شامپو در صورت استفاده بیش از حد، آسیب زیادی به عمق موی شما وارد می کنند و شکنندگی آن را افزایش می دهند.

10. موخوره را می توان ترمیم کرد

گفتنی است درمان های گیاهی برای موخوره وجود دارد و در صورتی که موخوره شدت بالایی نداشته باشد این درمان ها موثر هم خواهند بود اما خبر بد این است که زمانی که موی شما به طور شدید موخره می زند، هیچ راهی جز کوتاه کردن مو وجود ندارد. پس اصلا به این فکر نکنید که می توانید مو خوره های پیشرفته را ترمیم کنید. فقط باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد آن ها باشید.

موخوره

11. استفاده از موی مصنوعی یا پستیژ از موی شما محافظت می کنند

بعضی از افراد عقیده دارند که موی مصنوعی یک پوشش روی موی طبیعی می باشد و از آن محافظت می کند و باعث می شود که شما تکنیک های سخت و شدید را روی موهایتان پیاده نکنید اما این باور غلط است، زیرا استفاده از موی مصنوعی باعث می شود که موهای طبیعی را خیلی سفت ببندید و آن ها را بکشید و همین باعث گره خوردگی، شکنندگی و خشکی مو می شود که اصلاً هم قابل جبران نیست.

12. سیلیکون برای مو مضر است

شاید شما هم شنیده باشید که از محصولاتی که حاوی سیلیکون هستند، از جمله شامپو و سرم مو دوری کنید زیرا احساس می کنید موهای شما را سنگین می کند اما گاهی اوقات سیلیکون کمک کننده هم هست؛ اما اگر به شکل صحیح استفاده شود، براقیت و رطوبت موی شما را افزایش می دهد و باعث می شود بعد از انجام کار هایی مثل سشوار، زیبایی مو های شما بیشتر حس شود و وزی مو را از بین می برد؛ به شرطی که در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

13. هر چقدر که موهایتان را بیشتر شانه کنید، موی سالم تری خواهید داشت

متاسفم ! اما اصلاً مجبور نیستید که در طول روز برای افزایش سلامت موها آنها را بیشتر شانه کنید. شانه زدن بیش از حد آسیب زیادی به مو وارد می کند و کوتیکول های موی شما را تخریب می کند و یک اشتباه بسیار بزرگ است.

شانه زدن مو

14. خشک کردن مو با حوله یا خشک شدن مو در هوای آزاد بهتر از استفاده از سشوار است

اگر چه که خشک کردن مو در هوای آزاد یک تئوری خوب محسوب می شود اما مطالعات جدید نشان می دهد که اگر سشوار را در فاصله مناسب و با دمای مطلوب برای خشک کردن موها استفاده کنید، آسیب آن از هوای آزاد کمتر است.

علت آن هم کاملاً مشخص است. زمانی که موی شما با آب برخورد می کند، متورم می شود. هر چقدر که این تورم داخل مو بیشتر باشد، فشار بیشتری به پروتئین های ظریف مو وارد می شود و آسیب دیدگی آن را افزایش می دهد.

خشک کردن با حوله حمام قطعاً از سشوار آسیب بیشتری دارد زیرا حرکات خشن با حوله، ساقه مو را شکننده می کند. پس بهتر است از سشوار با درجه حرارت خنک با فاصله مناسب استفاده کنید.

15. خوابیدن با موی خیس از آسیب دیدگی آن جلوگیری می کند

حتماً دوست دارید که روز خود را با یک موی خشک و تمیز آغاز کنید. به همین دلیل ترجیح می دهید که شب ها با همان موی خیس بخوابید و صبح روز بعد ببینید که موهایتان خشک شده اند اما انجام این کار آسیب به مو را بالا می برد و نرمی و لطافت موی شما را می کاهد زیرا خود بالش و برخورد آن با موی خیس عاملی برای شکنندگی و وز شدن موهاست.

خوابیدن با موی خیس

16. پوسته پوسته شدن سر به معنای شوره است

خارش و دانه های سفید روی سر، همیشه به معنای شوره نیست، بلکه باید آن ها را به شکلی دقیق ارزیابی کنید. ممکن است در بعضی از شرایط شامپوی ضد شوره وضعیت را بدتر کند. این دانه های سفید نشان دهنده نیاز موی شما برای رطوبت رسانی و گاهی اوقات لایه برداری است. علت آن هم تغییرات فصلی و تغییرات دمای آب و هواست. پس بیش از حد با شامپوی ضد شوره وضعیت را بدتر نکنید و اول شرایط را بررسی کنید.

17. حمام رفتن باعث ریزش مو می شود

شامپوهای به شدت غلیظ قطعاً روغن طبیعی موی شما را می گیرند اما ربطی به ریزش مو ندارند. نشستن مو و کثیف نگه داشتن آن، باعث تولید چربی زیاد می شود و به ریشه موی شما آسیب وارد می کند. پس شستن مو عاملی برای ریزش مو نیست. هر انسانی در حالت طبیعی در طول روز 20 الی 100 موی خود را از دست می دهد و اصلاً نباید نگران این مسئله باشید.

18. حتماً باید نرم کننده را به کل موهایتان بزنید

درست است که استفاده از نرم کننده یک روش مناسب برای افزایش لطافت مو می باشد اما اگر از چرب شدن موها می ترسید، بهتر است که هرگز از نرم کننده برای پوست سر استفاده نکنید. فقط روی انتهای مو تمرکز کنید.

نرم کننده برای مو

19. شستن مو با آب سرد، باعث براقیت بیشتر موهایتان می شود

آبی که حرارت آن حداقل 98 درجه فارنهایت باشد، آب داغ و آبی که کمتر از 65 درجه فارنهایت باشد، در گروه آب سرد قرار می گیرد اما استفاده از آب سرد براقیت مو را بالا نمی برد؛ بلکه آب ولرم و گرم در این مورد تاثیر بیشتری دارد زیرا آلودگی ها را راحت تر از بین خواهد برد.

20. اگر موی چرب دارید؛ نباید از روغن های طبیعی استفاده کنید

روغن های مخصوص مو عاملی برای از بین بردن وزی مو و افزایش براقیت آن هستند اما بعضی از افراد که موی چرب دارند، به دلیل ترس از چربی بیشتر، از آن ها استفاده نمی کنند اما جالب است بدانید که روغن هایی مثل روغن آرگان رطوبت طبیعی مو و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهند و آن را به یک موی نرم تبدیل می کنند، فشار بیش از حد از روی مو را نیز می کاهند. فقط تفاوت در این است که افرادی که موی چرب دارند، از این روغن ها باید در انتهای موی خود استفاده کنند و آن را به کل موهایشان نزنند

منبع:نمناک

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied