شمانیوز
شما نیوز

بعد از کاشت، مو سر را چگونه بشوییم؟

بعد از عمل کاشت مو باید برخی نکات را به خوبی رعایت کنید و توجه ویژه ای به آن ها داشت، یکی از موارد بسیار مهم نحوه شستشو بعد از کاشت مو است.

بعد از کاشت، مو سر را چگونه بشوییم؟

دوره نقاحت عمل کاشت مو برای دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز از اهمیت بالایی برخوردار است. نکات زیادی وجود دارد که بیماران باید در این دوره به آن توجه کنند. در این میان شستشوی سر از اهمیت بالایی برخوردار است و انجام یک اقدام اشتباه ممکن است باعث آسیب رسیدن به فولیکول های مو شده و نتیجه این عمل را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بنابراین توجه و پیروی از توصیه های پزشکی نقش به سزایی در دستیابی به نتیجه دلخواه بیمار خواهد داشت. در این قسمت از سلامت پوست و مو به ارائه نکاتی در زمینه شستشو موها بعد از انجام عمل کاشت مو خواهیم پرداخت.

نحوه شستشو موها بعد از عمل کاشت مو

1. پانتنول را روی موهای پیوند زده شده خود اسپری کنید و 40 دقیقه صبر کنید و در صورت کمبود وقت 20 دقیقه صبر کردن کافی خواهد بود و یک لایه نازک که پیوند را بپوشاند کافی است. در صورت تهیه این اسپری با مشکلی مواجه نخواهید شد و می‎ توانید از آن برای ناحیه اهدا کننده نیز استفاده کنید.

 

تا 15 روز بعد از عمل کاشت مو باید از اسپری پانتنول استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به این اسپری، از لوسیون بپانتول استفاده کنید.

در صورتی که بعد از گذشت 15 روز استفاده از اسپری پانتنول ، پوسته ای بر روی سرتان مشاهده نکردید ، می ‎توانید مصرف آن را متوقف کنید اما با این وجود ، در صورت تمایل می توانید به مصرف پانتنول ادامه دهید زیرا این محصول مرطوب کننده خوبی است.

 

2. به حمام بروید و از آب گرم با فشار پایین استفاده کنید زیرا ناحیه پیوند زده شده نباید در معرض فشار مستقیم آب قرار بگیرد.

3. شامپو را بر روی دست خود ریخته و با مالیدن دستان خود به یکدیگر کف ایجاد کنید. دو عدد از انگشتان کفی خود را به مدت 15 دقیقه بر روی ناحیه پیوند زده شده بمالید و از مالش دادن ناحیه پیوند زده شده به صورت دایره ای خودداری کنید و تنها انگشتان خود را به صورت عمودی و به آرامی بر روی آن حرکت دهید و به طور کلی نیازی به ماساژ دادن ناحیه پیوند زده شده نخواهد بود. (بعد از گذشت 13 روز از عمل کاشت مو، برای از بین بردن پوسته های ایجاد شده در نواحی تحت درمان قرار گرفته ، می ‎توانید پوست ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید).

بعد از گذشت 15 دقیقه از شستشو آرام ناحیه پیوند زده شده، سر خود را با استفاده از آب گرم با فشار پایین شستشو دهید.

 

4. ناحیه اهدا کنند را با استفاده از شامپو به خوبی شستشو دهید تا بقایای خون به کلی برطرف شود و از اعمال فشار بر روی این ناحیه تا 1 هفته خودداری کنید.

 

5. موهای خود را با استفاده از حوله کاغذی و یا حوله آشپزخانه خشک کنید و از استفاده از حوله های معمولی خودداری کنید زیرا ممکن است به موهای پیوند زده شده، آسیب برسد.

 

6. کرم فوسیکورت را روی ناحیه اهدا کننده بمالید و از اعمال آن بر روی ناحیه پیوند زده شده خودداری کنید.

از آنجایی که ناحیه اهدا کننده بعد از گذشت 5 روز بهبود می ‎یابد ، می ‎توانید استفاده از کرم فوسیکورت را متوقف کنید و بعد از گذشت 14 روز از عمل جراحی می ‎توانید به طور عادی دوش بگیرید.

 

نکاتی مهم درباره شستشوی مو بعد از کاشت مو

 

شستشوی موها در زمان مناسب بعد از انجام عمل کاشت مو از اهمیت بالایی برخوردار است. زمان مناسب شستشوی سر در هر موردی متفاوت است و بستگی به نظر پزشک دارد. با این وجود در اکثر موارد، شستشو سر 2 تا 4 روز بعد از عمل کاشت مو مجاز می‎ باشد و این کار باید تا 10 روز به صورت روزانه انجام شود.

 

پس از انجام عمل بیمار باید از شامپو های فاقد پارابن و حاوی مواد طبیعی ، تغذیه کننده و جوان کننده تار های مو استفاده کنند.

همانطور که انتظار می ‎رود، از آسیب رساندن شدید به پوست سر و تماس ناخن ها به تارهای موی پیوند زده شده در حین شستشو خودداری کنید.

نشستن و تمیز نکردن سر بعد از کاشت مو سبب ایجاد چربی و شوره و بروز جوش های چرکی و کیست مویی خواهد شد.

برای خشک کردن موهای کاشته شده خود از سشوار استفاده نکنید و همانگونه که در بالا توضیح دادیم موهای خود را خشک کنید و یا اجازه دهید موهایتان خودش خشک بشود.

 

از قرار گرفتن زیر دوش آب مستقیم و عمودی پرهیز کنید زیرا این کار سبب رسیدن آسیب به موهای کاشته شده می شود بنابراین میتوانید در صورت استفاه از دوش بخشی از جریان آب را با دست خود مسدود کنید تا آب به طور مستقیم و با فشار با پوست سرتان تماس پیدا نکند و یا از دوش دستی و یا کاسه آب گرم استفاده کنید .همچنین می توانید آب را روی موهایتان اسپری کنید.

 

برای شستشوی موها از آب گرم استفاده کرده و در اولین مرتبه استحمام بعد از عمل کاشت مو ، از یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود کمک بخواهید.

 

شامپوی مناسب بعد از کاشت مو

 

بعد از کاشت مو برای شستشو موهایتان از شامپو مناسب استفاده نمایید. شامپویی که استفاده می کنید باید ملایم باشد و مواد شیمیایی کمی داشته باشد. می توانید از شامپو بچه برای شستن موهایتان استفاده کنید زیرا فاقد مواد شیمیایی مضر برای موهای کاشته شده است. برای شستشوی موهایتان باشامپو ، یک ابر را آغشته به شامپو کنید و آن را روی سر فشار دهید طوری که ابر با سر تماس پیدا نکند. سپس سر خود را آبکشی کنید.

 

برای انتخاب شامپوی مناسب از پزشک راهنمایی بگیرید تا او با بررسی عواملی مانند :ترکیبات شامپو، میزان پی اچ (PH) شامپو، میزان چربی موی سر، حالت آنتی اکسیدانی و لیپوزیمی شامپوی مناسب را برای شما تجویز کند. انتخاب شامپو نامناسب سبب ریزش موها و یا از بین رفتن رشد طبیعی موهای کاشته شده می شود.

 

رفتن به استخر بعد از کاشت مو

بهتر است فردی که کاشت مو انجام داده حدود دو هفته تا یک ماه و تا زمانی که زخم های سر او ترمیم نشده است از رفتن به استخر پرهیز کند زیرا کلر موجود در آب استخر موجب خشکی ، شکنندگی و ژولیدگی و ظاهر تیره موها می شود.

منبع:نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied