شمانیوز
شما نیوز

جزئیات تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

معاون آموزشی وزیر علوم از تعطیلی دانشگاه ها در ایام نوروز 1400 خبر داد.

جزئیات تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

دانشجویان  در ایام نوروز 1400 کلاس درسی ندارند و دانشگاه ها تعطیل است.​علی خاکی صدیق درباره تعطیلی  آموزش  های الکترونیکی دانشگاه ها در ایام نوروز ۱۴۰۰ توضیحاتی ارایه کرد و اظهار داشت: وزارت علوم امیدوار است آموزش های حضوری دانشگاه ها هر چه زودتر شروع شود، این موضوع آرزوی قلبی همه است چرا که آموزش الکترونیکی باید کمکِ آموزش حضوری باشد.

وی افزود: بر اساس شرایطی که پیش بینی می شود، تا پایان سال جاری آموزش به صورت حضوری نداریم. طبق مجوز اخیر ستاد ملی مقابله با  کرونا  به وزارت علوم، کلاس های عملی و آزمایشگاه ها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار می شود؛ تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که کلاس ها باید برای دانشجویان بومی برگزار شود و دانشجویان غیربومی هم اگر بخواهند برای شرکت در کلاس به دانشگاه بیایند باید در اتاق های تک نفره خوابگاه ها اسکان یابند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مشکل اصلی بازگشایی آموزش های حضوری، گفت: مشکل اصلی برای بازگشایی آموزش حضوری این است که  دانشجویان  از تمام نقاط کشور به یک دانشگاه می آیند و باید در  خوابگاه  متمرکز شده و بعد به شهرهای خود بازگردند. بنابراین، شیوع بیماری می تواند توسط این نقل و انتقالات افزایش یابد که در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی کلاس ها احتیاط کامل می کند.

خاکی صدیق به مجازی بودن سومین ترم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این شواهد، در شروع ترم جاری، شیوه آموزش ها مجازی است و نحوه ادامه کلاس ها بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بستگی به شرایط، رعایت پروتکل ها توسط مردم و کنترل بیماری دارد؛ با این حال، دانشگاه های ما آماده هستند و از این جهت مشکلی نیست اما باید مجوز داده شود.

وی با بیان اینکه کلاس های مجازی دانشگاه ها در ایام نوروز ۱۴۰۰ تعطیل است، تاکید کرد: دانشگاه ها، دانشجویان و اعضای هیأت علمی در زمینه آموزش های الکترونیکی روی ریل قرار گرفته اند و مشکل زیرساخت و آشنا نبودن استادان با نرم افزارها وجود ندارد. در نتیجه کلاس ها در حال برگزاری است و نیازی به برگزاری کلاس های مجازی در عید احساس نمی شود چون ترم فعلی مانند ترم های عادی در حال برگزاری است.

به گفته این مسوول وزارت علوم، کلاس ها از نیمه دوم فروردین آغار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از  تعطیلات  بسیاری از کلاس ها با توجه به شرایط حضوری برگزار شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در نوروز ۹۹ اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه ها درگیر تولید محتوا بودند، افزود: اواخر فروردین ماه ۹۹ آموزش مجازی در دانشگاه ها نهادینه شده بود اما در برخی مناطق هم دانشگاه هایی هنوز آموزش الکترونیکی را شروع نکرده بودند یا ضعیف عمل می کردند چون بر این باور بودند که بیماری ادامه نمی یابد یا شرایط ساده تر خواهد شد.

به گفته خاکی صدیق، شرایط به سمت عادی شدن می رفت اما با پیک های بعدی  کرونا ، مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه صادر نشد. در طول چند ماه ابتدایی، ۱۰۰ هزار دوره آموزشی برای اعضای هیأت علمی برگزار شد که مستندات آن موجود است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تاکید کرد: دانشگاهیان با جهادی که انجام دادند، اجازه تعطیلی آموزش در کشور ندادند. آموزش مجازی چالش هایی داشت و دارد چرا که دانشگاه های کشور از نظر زیرساخت، تجربیات و اعضای هیأت علمی همتراز نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، ادامه داد: در برخی از دانشگاه ها آسیب ها و مشکلاتی داشته ایم. وزارت علوم به عنوان سیاستگذار کلان در دانشگاه ها در طول ۲ ترم گذشته نظرسنجی های متعددی برای بررسی روند امور انجام داد. در این زمینه نزدیک به ۵۸۰ نظرسنجی در سطح کشور از استادان و دانشجویان صورت گرفت تا با دریافت بازخوردها، اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: بنابراین در فروردین ماه امسال، نخستین دستورالعمل مربوط به امتحانات پایان ترم از سوی وزارت علوم به  دانشگاه  ها با موضوع مجازی شدن ترم تحصیلی ابلاغ شد.

گفتنی است، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از سوم اسفندماه سال ۹۹ همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، با آموزش های حضوری خداحافظی کردند و با چالش های فراوان قدم در راه آموزش های الکترونیکی گذارند. به دلیل ناآشنا بودن بیشتر دانشگاه ها و دانشجویان با آموزش های مجازی، کلاس های الکترونیکی در ایام نوروز ۹۹ برگزار شد.

 

 

منبع: ایرنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied