شمانیوز
شما نیوز

آشنایی با ارزش غذایی خامه

با خامه سلامت چشم‌ها را تقویت کنید

وجود ویتامین A در خامه به بهبود سلامت دید و چشم کمک می‌کند. این ویتامین به چشم‌ها کمک می‌کند تا با تغییر نور سازگار شوند، دید در شب را تقویت می‌کند و چشم‌ها را مرطوب نگه می‌دارد.

با خامه سلامت چشم‌ها را تقویت کنید

خامه یا سرشیر یکی از فرآورده‌های لبنی است که از چربی شیر در لایه‌های بالای شیر پیش از هموژنیزه کردن گرفته می‌شود. ویتامین B2 برای رشد و توسعه‌ی بافت‌هایی مانند چشم، پوست، غشاء‌های مخاطی، بافت‌های همبند، سیستم ایمنی و عصبی حیاتی است. به علاوه، خامه سلامت پوست، مو و ناخن را بهبود می‌بخشد.

خامه و پیشگیری از بروز سرطان

ویتامین A، ویتامین محلول در چربی است و خامه سرشار از ویتامین A، ویتامینی محلول در چربی است. در واقع این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برد و از ابتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان، پیشگیری می‌کند.

ویتامین A با تقویت گلبول‌های سفید خون، عفونت را در بدن از بین می‌برد. در واقع سیستم ایمنی بدن سیستم منحصر به فردی است که از بروز بیماری‌های عفونی و غیرعفونی، جلوگیری می‌کند.

تامین انرژی بدن با خامه

خامه می‌تواند تامین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز بدن باشد و با استفاده از آن در وعده صبحانه یا بعضی فرآورده‌های قنادی (حاوی خامه)، می‌توان به این هدف رسید. خامه از نظر فرآیند تولیدش جزو فرآورده‌های لبنی است. اما به دلیل میزان چربی بالا و از نظر گروه ‌بندی برحسب ریزمغذی‌ها، در گروه چربی‌ها دسته‌‌بندی می‌شود. مواد غذایی موجود در خامه همانند شیر است. در خامه با افزایش درجه جداسازی، مقدار مواد مغذی محلول در آب کاهش و مواد مغذی محلول در چربی افزایش می‌یابد؛ مثلا میزان ویتامین «A » در خامه با ۱۰ درصد چربی، دو تا سه برابر بیشتر از شیر است.

ارزش غذایی خامه:

ترکیبات موجود در ۱۰۰ گرم خامه صبحانه عبارتند از: کربوهیدرات، پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2 ، ویتامین B3، ویتامین C و انرژی ۳۰۰ کیلوکالری

شرایط نگهداری:

خامه پاستوریزه: در یخچال نگهداری شود.

خامه فرادما: پس از باز کردن در یخچال نگهداری شود.

خامه منجمد: حداقل در دمای ۱۸- نگهداری شود.

 

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied