شمانیوز
شما نیوز

عرق شاتره و خواص فوق العاده موثر آن

بیشتر عرق های‌ گیاهی خواص فراوانی برای بدن دارد. اگر بدانید کی و چگونه مصرف کنید.

عرق شاتره و خواص فوق العاده موثر آن

خواص عرق شاتره برای سلامتی انسان قابل شمارش نیست .

+ عرق شاتره از گیاه شاتره آماده میشود و خاصیت مدر و ادرار آوری دارد .

+ عرق شاتره تب بر است و خون شما را تصفیه میکند . اگر نارسایی کبد دارید سعی کنید عرق شاتره مصرف کنید .

+ شاتره گیاهی است که در فصل بهار درکنار باغ ها و جاده ها می روید .

 

شاتره گیاهی علفی است که در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، کنار جاده‌ها و زمین‌های‌ کشاورزی به‌وفور می روید. اغلب روستاییان ظاهر این گیاه را می‌شناسند. بهمین دلیل است که اینروزها اکثر خانم‌های‌ روستایی را در دشت و صحرا در حال جمع‌آوری اقسامی از گیاهان دارویی می بینیم.

اگر شما هم برای تفریح به یکی از دشت‌های‌ سرسبز حوالی شهر سفر کردید و وسوسه چیدن این گیاه دارویی به دل‌تان افتاد، بدانید که این گیاه شاخه‌های‌ ظریف فراوان و برگ‌هایی با تقسیمات بسیار زیاد دارد.

گل‌های‌ آن کوچک، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراکم درکنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است.

 

اگر این گیاه را شناختید و چیدید بلافاصله آنرا خشک کرده، قسمت‌های‌ هوایی آن رابا هم مخلوط و دو تا چهار گرم آن رابه مدت 10 تا 15دقیقه دم کنید سپس آنرا صاف کرده و قبل از غذا بنوشید. برای آن که از خواص درمانی شاتره بیشترین منفعت را ببرید، بهتر است آنرا گرم بنوشید.

خواص عرق شاتره و دمنوش شاتره برای سلامتی بدن

خواص عرق شاتره

 

خواص عرق شاتره و جوشانده شاتره

اشتها آور بودن از خواص عرق شاتره است . پس کسانی که لاغرند می توانند برای افزایش اشتها و چاقی شان از این عرق استفاده کنند . برای درمان عفونت های‌ پوستی ؛ قارچ های‌ جلدی ؛ اگزما از عرق شاتره استفاده می‌کنند . از خواص عرق شاتره اینست که عرق شاه تره ضد یرقان . رفع کننده حرارت بدن ؛ درمان کننده جزام ؛ رفع کننده زخم های‌ دهان ؛ درمانگر صفرا است .

 

اگر غلظت خون دارید حتماً عرق شاتره بخورید . این عرق گیاهی خونتان را رقیق میکند . و الودگی های‌ آن را پاک می نماید . همچنین روشن کننده پوست است . و پوست شما را روشن و شفاف می کند . عرق شاتره برای نشاط و ارامش اعصاب مناسب است . اگر عرق شاتره رابا عرق کاسنی ترکیب کنید تاثیر آن دو چندان می شود .

عرق شاتره سرد است و برای درمان گرمی پیشنهاد می شود . همچنین اگر جوش و بیماری های‌ پوستی دارید عرق شاتره میل کنید . اسید فوماریک آن برای التیام اگزما موثر است . و آلکالوییدهای آن در التیام بیماری‌های‌ کبدی و صفراوی نافع است . و به کبد در نقش زهر‌زدایی کمک کرده وخون را تصفیه می‌کند.

 

عرق شاتره عملکرد کبد را تنظیم میکند . و درنتیجه زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع . التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های‌ روحی کم و سلامتی و ارامش وجود شما را فرا میگیرد . از خواص برنج و فواید برنج چه میدانیم ؟

 

جالب است بدانید که دم کرده شاتره نسبت به عرق شاتره خواص بیشتری دارد . اما به دلیل در معرض بودن می توانید همان عرق شاتره را استفاده کنید. محققان به این نتیجه رسیده اند که شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین . ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر .

 

آرامبخش و مقوی معده است و عصاره آن در التیام بیماری‌های‌ قلبی ـ عروقی موثر است . از جوشانده شاتره برای درمان بیماری های‌ مربوط به کبد و صفرا استفاده کنید .

 

شاتره طبع سردی دارد ودر طب سنتی برای درمان بیماری‌های‌ پوستی ازآن بسیار استفاده می شود.

 

اسید فوماریک آن برای التیام اگزما موثر است و آلکالوییدهای آن در التیام بیماری‌های‌ کبدی و صفراوی نافع است و به کبد در نقش زهر‌زدایی کمک کرده وخون را تصفیه میکند.

خواص عرق شاتره و دمنوش شاتره برای سلامتی بدن

خواص عرق شاتره

 

وقتی عملکرد کبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های‌ روحی کم ودر نهایت آرامش حکمفرما می شود.

 

عرق شاتره در مقایسه با دم‌کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به دلیل دسترسی راحت‌تر مصرفش را توصیه می کنیم. این عرق به دلیل آن که به ترشح آنزیم‌های‌ گوارشی کمک می کند، غذا را براحتی هضم کرده و اشتهاآور خوبی است.

 

مزه مزه آن به جهت ویتامین C فراوان برای استحکام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن برای برطرف کردن آفت، زخم‌های‌ دهانی و التهاب زبان مفید است.

 

تحقیقات اخیر نشان داده است شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، ارام بخش و مقوی معده است و عصاره آن در التیام بیماری‌های‌ قلبی ـ عروقی موثر است.

 

توجه: مصرف مقادیر زیاد دم‌کرده یا عرق دوآتشه شاتره به دلیل آلکالوییدهای فراوان باعث لرز، تشنج و بی‌حسی بدن شده و برای سرد مزاجان مضر است. از طرفی مصرف آن بدون نظر دکتر در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمیشود.

 

برای درمان مشکلات کبدی، صفراوی و پوستی بهتر است از جوشانده گیاه شاتره استفاده کنید. برای آن که از خواص درمانی عرق شاتره نفع بیشتری ببرید، خوب است آنرا همراه عرق کاسنی بخورید.

منبع:تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied