شمانیوز
شما نیوز

درمان طبیعی برای انگل های گوارشی داخل معده

انگل های گوارشی میتواند عوارض های شدیدی داشته باشد در ادامه میتوانید با راه هایی برای از بین برد انگل های گوارشی داخل معده تالاب را دنبال نمایید .

درمان طبیعی برای انگل های گوارشی داخل معده

علت این امر واضح است، به همان علت که ما دراین دوره و زمانه بیشتر سرما می‌خوریم بیشتر هم دچار انگل های گوارشی میشویم.

در واقع سیستم ایمنی و ارتش دفاعی بدن ما نسبت به نسل های قبلی ضعیف تر شده است و بهمین علت، همانطور که توان مقابله با ویروس ها را ندارد و مکرّرا سرما می‌خورد، توان کشتن انگل ها را نیز ندارد و بهمین جهت شاهد آن هستیم که اینروزها – و علیرغم ارتقای ظاهری سطح بهداشت – شیوع انگل های گوارشی بسیار زیاد شده است به نحوی که دیگر نمی‌توان آنرا یک بیماری دانست که در کودکان رایج تر است؛ بلکه تعداد زیادی از ما بزرگ ترها نیز – چه بدانیم و چه ندانیم – دچار این مشکل هستیم.

مضمون جالب این جاست که اطبّای قدیم – مثلا جناب ابن سینا در کتاب قانون – اعتقاد دارند که اصلی ترین علت وجود کرم های گوارشی، افزایش بلغم در معده و روده هاست.

 

دقت در خوراکی های مصرفی مردم این دوره و زمانه نشان میدهد که مصرف غذا های سرد و رطوبتی«یعنی همان غذا های بلغم زا» بسیار گسترش یافته است«مثل گوشت های سفید، انواع لبنیات، برنج، زیاده روی در مصرف میوه ها و سالادها و …» و این افزایش مصرف غذا های بلغمی، هم بنابر نظر طبّ قدیم و هم بنابر عقیده طبّ جدید«چون مصرف زیاد غذا های بلغم زا باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن است» می‌تواند باعث گسترش انگل های گوارشی شود.

 

روش درمان انگل های گوارشی داخل معده

علایم و نشانه هایی که می‌توانند دلالت بر وجود انگل های گوارشی کنند:

– آبریزش از دهان به مخصوصاً به هنگام خواب.

– لب های مریض در شبها، تر و رطوبتی ودر روزها خشک است؛ به نحوی که مریض ممکن است با زبان خود لب هایش رابه تناوب تر کند.

 

– اختلالات عصبی از جمله پرخاشگری و عصبانیت یا اوضاع شبیه به افسردگی.

– سایش دندان ها بر روی هم«دندان قروچّه»، به مخصوصاً در هنگام خواب.

– خمیازه کشیدن، سخن گفتن و یا فریاد کشیدن در خواب.

– اگر مریض را از خواب بیدار کنید آزرده خاطر می‌شود«در حدّ غیرمعمول».

– حالت تهوّع به مخصوصاً به هنگام غذاخوردن.

– بعضی بیماران اشتهای بسیار کمی دارند و بعضی به عکس پرخور میشوند. دسته دوّم طبق معمول گرسنگی زودرس و مکرّر دارند.

 

– لاغری بدون علت حتّی علیرغم پرخوری ظاهری.

– تشنگی و عطش بدون علت.

– دردهای شکمی.

– وجود عرق سرد و بدبو.

– سیاهی متغیّر و کم و زیاد شونده دور چشم.

روش درمان انگل های گوارشی داخل معده

– خارش مقعد:

 

این علامت طبق معمولً مخصوصاً کرم های مقعدی ریز«اکسیور» است. حرکت و تخمگذاری کرم اکسیور مادّه در اطراف خروجی مقعد، باعث خارش می‌شود. مضمون مهم در مورد این علامت آن است که بزرگسالانی که دچار اکسیور هستند به علّت کاهش حسّاسیت گیرنده های مقعدی طبق معمولً خارش را احساس نمیکنند. بنابر این نبود خارش علت بر عدم ابتلا به این نوع انگل نیست.

 

– گاهی به علت تغذیه انگل از مواد خوراکی موجود در روده، مریض مبتلا به کم خونی میشود.

 

– به همان علت فوق، ممکن است بیماری که دچار انگل های گوارشی است، مشکلاتی مثل ضعف و خستگی و کمبود انرژی را نیز تجربه کند.

 

– علامت هایی مثل اسهال غیر قابل توجیه و مزمن و یا دفع سریع موادّ خوراکی از دستگاه گوارش بعد از تغذیه هم میتوانند ناشی از وجود انگل های گوارشی باشند.

 

تذکّر مهم: این نشانه ها تنها راهنماهایی برای هدایت دکتر به تشخیص صحیح هستند و نه نبودن انها، ابتلا به انگل رابه طور کامل منتفی می‌کند و نه حضور انها الزاماً به معنای ابتلا به انگل گوارشی است.

 

 بنابر این تشخیص نهایی به عهده دکتر مجرّب است. مضمون دیگر این‌که طبق معمول تمام این علایم باهم دیده نمی‌شوند ودر هر کسی ممکن است یک یا چند علامت دیده شود.

 

نکات درمانی و داروها

درمان انگل های گوارشی، هم در طبّ جدید و هم در طبّ قدیم طبق معمولً به صورت موردی و تخصّصی«بر اساس نوع انگل» صورت میگیرد.

 

طبیعتاً این روشهای درمانی قابل پروژه در مقاله ای که برای عموم نگاشته میشود نیست ودر صورت پروژه هم اجرای آن برای عموم مردم سخت است؛ لذا سعی میکنیم راهکارهایی رابه شما ارایه کنیم که ساده و قابل اجرا ودر عین حال کارآمد و موثّر باشند.

 

– مهم‌ترین مضمون در پیش گیری و درمان بیماری های انگلی، افزایش توان سیستم ایمنی بدن است.

 

– کاهش میزان مصرف غذا های بلغم زا«یعنی غذاهایی که طبع سرد و رطوبتی دارند یا در بدن باعث این چالش میشوند» از راه های مهم جهت کاهش بار انگلی روده هاست.

 

بعضی از این غذاها عبارتند از:

اکثر لبنیات به مخصوصاً ماست، تعداد زیادی از غذا های مصنوعی و کارخانه ای، برنج، ماکارونی، تعداد زیادی از میوه ها«میوه های سرد و رطوبتی مثل خیار و کاهو و هندوانه و … اگر به صورت افراطی و غیراصولی مصرف شوند» و …

 

– سیر: سیر یک ابرقدرت در مقابله با انگل هاست. برترین روش برای انگل کشی، مصرف سیر خام است. اینکار رابه هر نحوی که میخواهید انجام دهید و از نتیجه کار مطمین باشید.

 

البته در مورد بچّه های کوچک تر پیشنهاد ما این است که دو حبه سیر را دریک لیوان شیر، خوب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش مزه را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

 

– سرکه: سرکه نیز در توان انگل کشی، هماورد سیر است. پیشنهاد می‌کنیم که روزی 3-2 بار و هر بار 3 تا 4 قاشق غذاخوری یا مربّاخوری«بسته به سنّ و سال و جثّه مریض» سرکه بخورید.

 

بهتر است از سرکه انگور خانگی برای درمان استفاده کنید. در صورتی که به دلایلی مثل مشکلات گوارشی قادر به استفاده از سرکه به این شکل نیستند، آن رابا کمی آب مخلوط کنید. تقدم در مصرف سرکه، ناشتا خوردن آن است.

 

یک راه ساده برای درمان انگل های گوارشی آن است که هر شب بیست شماره نخود آبگوشتی را در سرکه، خیسانده صبح ناشتا نخودها و سرکه باقی مانده را بخورید و تا ظهر چیز دیگری نخورید.

 

– پیاز: میتوانید هر شب یک پیاز متوسّط را رنده کرده دریک لیوان آب، خیسانده صبح ناشتا صاف کرده و عصاره حاصل را میل کنید.

 

– هسته مرکّبات: اگر مشکل انگل های گوارشی اذیتتان می‌کند از این به بعد هسته پرتقال های مصرفی را دور نیندازید. انها را جمع و خشک و آسیاب کنید و داخل کپسول ریخته شبی یک کپسول تا درمان کامل مصرف کنید.

 

– تخم کدو:  تخم کدو، دافع کرم کدوست. بزرگسالان می‌توانند ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را آسیاب کرده با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل کنند.

 

سایت تالاب : راه ساده تر این است که روزی یک قاشق غذاخوری تخم کدوی خام را خوب بجوید و میل کنید. در مورد خردسالان بهتر است از مغز تخم کدو استفاده کنید. مقداری مغز تازه تخم کدو را کوبیده، هم وزن آن عسل اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودک بخورانید.

 

– بومادران: این گیاه تلخ امّا بسیار پرخاصیت برای دفع انواع انگل های گوارشی مفید است. مقداری ازآن را آسیاب کرده با سه برابر عسل، مخلوط و صبح های ناشتا، یک قاشق غذاخوری میل کنید.

روش درمان انگل های گوارشی داخل معده

برترین دوران مصرف داروهای ضدّانگل، دروقت خالی بودن شکم است

 

– زنیان: به روشی نظیر بومادران قابل استفاده است.

 

– سگبینج و آنغوزه: این دو صمغ گیاهی نیز روی انواع کرم های گوارشی تاثیر می گذارند. می‌توانید انها رابا چند برابر عسل مخلوط و مصرف کنید.

 

– سیاهدانه: سیاهدانه یک شاه داروست که تقریباً در درمان هر بیماری کاربرد دارد. برای دفع انگل های گوارشی نیز آنرا آسیاب کرده هرروز نصف قاشق چایخوری ازآن رابا دو سه قاشق غذاخوری سرکه انگور خانگی مخلوط و میل کنید.

 

مضمون: با دقت به این‌که خاصیت داروئی سیاهدانه پس از آسیاب کردن رو به کاهش می‌رود، هربار تنها به اندازه مصرف چند روز ازآن را آسیاب کنید.

 

– برنگ کابلی: از برترین انگل کش هاست. آنرا آسیاب کرده با مقدار مساوی عسل مخلوط و صبح ناشتا یا قبل از خواب، یک قاشق غذاخوری میل کنید.

 

– آرد نخود خام: این دارو برای دفع انگل اکسیور«کرمک» بسیار کمک کننده است. روش استفاده به این نحو است که مقداری نخود آبگوشتی رابه صورت خشک، آسیاب کنید«یا این‌که آرد نخود خام رابه صورت آماده از عطاری ها تهیه کنید»، سپس مقداری پنبه را فتیله کرده در آب خیسانده در آرد نخود بغلتانید تا آرد، کاملا به پنبه بچسبد. حالا این پنبه را شیاف بگذارید.

 

اینکار را بهتر است شبها، قبل از خواب و بعد از تخلیه دستگاه گوارش انجام دهید. راه دیگر این است که آرد نخود را داخل کپسول ریخته، کپسول رابه صورت شیاف استفاده کنید.

 

اینکار برای افراد بزرگسال و کودکان عینا قابل اجراست. برای کودکان که ممکن است در برابر اینکار مقاومت کنند می‌توانید در خواب شیاف بگذارید.

 

– نمک: به همان صورت که در مورد آرد نخود خام گفته شد، برای درمان کرمک قابل استفاده است.

 

– صبر زرد: داروی بسیار خوب امّا خطرناکی است. تنها به صورت موضعی و برای دفع کرمک میتوانید به این شکل ازآن استفاده کنید: صبر زرد، نیم تا یک گرم؛ زرده تخم مرغ«ترجیحا محلّی»، 1 شماره ؛ و آب نیم گرم، 50 تا 100 گرم. این مواد رابا هم مخلوط و تنقیه کنید .

 

راه دیگر استفاده از صبرزرد آن است که آنرا مخلوط با ربّ به یا ربّ سیب روی شکم ضماد کنید که دراین حالت، در درمان انواع انگل ها مفید است.

 

– داروهای ساده ای مثل تخم کرفس، رازیانه، زیره«به صورت بوداده»، زنجبیل، افسنتین، نیلوفر، پونه، نعناع و … هم اثرات ضدّ انگلی خوبی دارند. از آن ها میتوانید به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده کنید.

 

– داروهای سرد مزاج: اکثر داروهای ضدّانگل، طبیعتی بسیار گرم دارند. اگر کسی به هر علت«از جمله مزاج گرم خود»، قادر به مصرف انها نیست می‌تواند از این داروها استفاده کند:

 

* گشنیز: بهتر است مخلوط با ماست یا سکنجبین یا به صورت آب پز مصرف شود.

 

* سماق: آنرا در آب خیسانده تفاله اش را فشار داده جدا کنید و آب آنرا میل کنید.

 

* تخم خرفه، خارخسک و برگ درخت هلو هم خاصیت ضدّ انگلی دارند و بهتر است با دوغ یا آب گرم یا سکنجبین مصرف شوند.

 

* تمشک: آب آنرا گرفته مصرف کنید.

روش درمان انگل های گوارشی داخل معده

چند مضمون مهم:

– برترین دوران مصرف داروهای ضدّانگل، دروقت خالی بودن شکم است.

 

– اکثر داروهایی که مزّه تلخی دارند«به مخصوصاً اگر طبع گرمی داشته باشند»، نابّیت ضدّ انگلی هم دارند.

 

– اگر درکنار استفاده از داروهای ضدّ انگل، داروهای مسهل هم به مریض داده شود اثر درمان بسیار زیاد خواهد شد.

 

– تعداد زیادی از داروهای ضدّ انگل، می‌توانند اثرات نامطلوبی روی جنین داشته باشند. لذا مادران حامله باید حتماً با مشورت دکتر باتحربه نسبت به استفاده از این داروها اقدام کنند.

 

– درمان انگل باید تا مدّتی پس از رفع علایم بالینی ادامه پیدا کند تا تخم های انگل موجود در دستگاه گوارش نیز نابود و دفع شوند. بنظر میرسد سه هفته، دوران مناسبی برای اکثر انگل هاست.

 

– چنان که گفته شد، ملاک کفاف درمان رفع علائم بالینی است و نه دیدن انگل دفع شده در مدفوع.

 

– بهتر است که درمان انگل در هر خانواده به صورت دسته جمعی انجام شود و کسانی نیز که فاقد علامت هستند، مدّتی از داروهای ضدّانگل استفاده کنند.

 

– به جهت تلخ بودن تعداد زیادی از داروهای ضدّ انگل، استفاده از آسیاب شده انها در کپسول هم میتواند مدّنظر مصرف کنندگان باشد.

 

– عرقیات این داروها اگر چه اثر داروی خشک را ندارند امّا درصورت ضرورت قابل استفاده اند.

 

نکات بهداشتی که در کم شدن میزان ابتلا به انگل ها موثّرند:

–  پرهیز از مصرف غذا های بلغم زا و رطوبتی به مخصوصاً در طول دوره درمان.

 

– رعایت بهداشت فردی ازجمله شست و شوی دستها به مخصوصاً پس از استفاده از دستشویی.

 

– عدم استفاده از غذا های خارج از منزل.

 

– ضدّ عفونی کردن مناسب سبزی ها: یشنهاد ما این است که سرکه انگور خانگی رابا هفت برابر آب رقیق کرده بعنوان محلول ضدّ عفونی استفاده کنید.

 

– استفاده‌ از آب‌آشامیدنی‌ سالم‌ و بهداشتی.

 

روش درمان انگل های گوارشی داخل معده

 پرهیز از مصرف غذا های بلغم زا و رطوبتی یکی از راههای درمان انگل است

 

آیا منفی شدن آزمایش انگل، رد کننده ابتلا به بیماری است؟

جواب این سوال منفی است. آزمایش مدفوع برای تشخیص انگل به صورت سه تایی انجام می‌شود. چراکه به لحاظ علمی در هربار آزمایش، حدود سی درصد احتمال یافت شدن انگل وجوددارد و با انجام سه باره آن، احتمال یافتن انگل«درصورت وجود» به حدود صد در صد میرسد.

 

امّا با این حال به تجربه دیده ام که به اینگونه آزمایش ها اعتماد چندانی نمی‌توان کرد. توصیه بنده این است که اگر به وجود انگل گوارشی مشکوک هستید یک دوره درمانی را انجام دهید. اکثر درمان های گفته شده فاقد عارضه مهمی هستند.

 

مضمون 2: کپسول خالی از طریق تعداد زیادی از عطّاری ها قابل تهیه است با این حال اگر نتوانستید کپسول خالی پیدا کنید، دارو را پس از آسیاب کردن با کمی عسل، مخلوط و به صورت خمیری سفت درآورده قرص های کوچکی ازآن بسازید ودر ظرفی داخل یخچال نگه‌داری و از انها استفاده کنید.

 

یک راهکارّ مناسب دیگر

در جایی این درمان را دیدم و به نظرم مناسب آمد امّا هرگز در مورد کودکان و زنان حامله انجام ندهید:

 

1- بجای نهار، یک سوپ پر از آلو و قره قروت و تخم شنبلیله میل کنید.«البته انتظار لذیذ بودن ازآن نداشته باشید!»

 

2- بجای شام، دو قاشق غذاخوری  سر صاف گل سرخ«محمّدی» پودر شده را دریک کاسه دوغ ترش ریخته، در آن نان خرد کرده میل کنید.

 

اینکار باعث میشود که بعد از چند ساعت، دچار دل پیچه و اسهال شوید. این حالت را تحمل کنید چون علاوه بر دفع انگل ها، معده را هم دبّاغی میکند. بهتر است تا دو سه هفته و هرهفته یک‌بار، این درمان را تکرار کنید. اگر با اینکار دچار اسهال نشدید، میزان گل سرخ را افزایش دهید.

منبع:تالاب

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied