شمانیوز
شما نیوز

با مهم ترین علل سردرد صبحگاهی آشنا شوید!

سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد اما عوامل مختلفی مانند مشکلات خواب در ایجاد سردرد صبحگاهی دخیل هستند.

با مهم ترین علل سردرد صبحگاهی آشنا شوید!

سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد اما عوامل مختلفی مانند مشکلات خواب در ایجاد سردرد صبحگاهی دخیل هستند.

بررسی انواع علل بروز سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی معمولاً برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد . عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند، همچنین انواع سردردها نیز با یکدیگر متفاوت است . گاهی اوقات این سردردها از نوع سردرد میگرنی هستند و یا به دلیل استفاده بیش از حد از دارویی خاص به وجود می آید.

طبق مطالعات انجام شده، سردرد می تواند سومین علت ابتلا به بیماری های مختلف باشد. درست است که سردردهای صبحگاهی رایج هستند اما نباید به دفعات آن را مشاهده کنید . به همین دلیل در این قسمت از سلامت نمناک در مورد علت های سردرد صبحگاهی با شما صحبت خواهیم کرد.

1. مشکلات خوابیدن

مشکلات متعدد هنگام خوابیدن می تواند سردرد صبحگاهی را به وجود بیاورد . خروپف کردن یکی از مشکلاتی است که افراد هنگام خواب با آن دست و پنجه نرم می کنند که می تواند عاملی برای سردرد باشد . خروپف یکی از نشانه های آپنه خواب است که مشکلات تنفسی و آپنه خواب را ایجاد می کند.

علائم آپنه خواب شامل موارد زیر می باشد :

بیدار شدن وسط خواب شبانه به دفعات

خواب آلودگی هنگام روز

عرق شبانه

خروپف هنگام خواب روز

آشفتگی خواب

برای از بین بردن این مشکل باید خواب کافی داشته باشید . متخصصان پیشنهاد می کنند که همه افراد، مخصوصاً جوانان باید در روز، 7 الی 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند. خواب کمتر از 6 ساعت یا بیشتر از 8 و نیم ساعت باعث افزایش سردرد می شود.

پس:

حتماً یک الگوی منظم خواب برای خود داشته باشید.

هر شب به موقع به رختخواب بروید و به موقع از خواب بیدار شوید.

از کافئین ، نیکوتین و الکل دوری کنید که تنظیم خواب شما را به هم می ریزد.

از فعالیت هایی که مغز شما را قبل از خواب تحریک می کند ، مثل تلویزیون، اینترنت و موبایل دوری کنید.

فعالیت های آرامش بخش مثل مدیتیشن را قبل از خواب انجام دهید.

افکار منفی را دور بریزید.

از اتاق تاریک و ساکت برای خواب استفاده کنید.

روتین ورزشی داشته باشید.

مشکلات خواب

2. پوزیشن نامناسب در خواب و کشیدگی عضلانی

اگر شب ها کابوس می بینید یا به درستی نمی خوابید ، احتمال زیاد عضلات گردن و شانه کشیده اند و به جمجه فشار وارد می کنند و موجب سردرد خواهند شد . برای رفع این مشکل از یک بالشت و تشک مناسب استفاده کنید تا خواب راحت تری داشته باشید و ستون فقرات در مناسب ترین وضعیت قرار بگیرد.

3. افسردگی و اضطراب

ممکن است که عامل سردرد شما افسردگی باشد که می تواند استرس های روحی روانی را به وجود بیاورد . بی خوابی یکی از نشانه های افسردگی و اضطراب است که می تواند عوامل خطر زیادی برای سردرد صبحگاهی داشته باشد.

زمانی که فرد از نظر روحی روانی به هم بریزد ، می تواند سردرد مزمن را تجربه کند و اثر منفی آن را روی کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه مشاهده کند . در این شرایط معمولاً دارو های ضد افسردگی تجویز می کنند.

این داروها باعث بهبود کیفیت خواب می شوند و از سردرد صبحگاهی نیز جلوگیری می کنند . پزشکان برای کسانی که افسردگی موجب سردرد صبحگاهی آنها شده ، کارهایی مثل ذهن درمانی ، رفتار درمانی یا دیگر تکنیک های ریلکسیشن را پیشنهاد می کنند.

4. کم آبی بدن

باید در طول روز به اندازه حداقل 8 لیوان آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگهدارید زیرا زمانی که بدن با کم آبی مواجه شود، رگ های خونی سر برای کنترل مایعات بدن منقبض می شوند و اکسیژن رسانی به خون با مشکل مواجه می شود و سر درد به وجود خواهد آمد.

سردرد صبحگاهی

5. التهاب مجاری بینی

همزمان با التهاب پشت بینی و چشم ها، با بیدار شدن از خواب سردردهای شدیدی ایجاد می شود . با این شرایط باید آلرژی و عفونت ناشی از تورم سینوس ها درمان شود تا سر درد از بین برود.

6. فشار خون بالا و دیابت

فشار خون بالا و دیابت هر دو از عاملان سر دردهای صبحگاهی هستند و مشکل از رگ های خونی است که منبسط می شود و در این شرایط فشار خون بالا می رود و عضلات کشیده خواهند شد و باعث ایجاد سر درد می شوند.

7. الکل و داروها

مطالعات انجام شده نشان می دهد که سردرد صبحگاهی با الکل و داروها مرتبط است . افرادی که بیش از 6 وعده در طول روز دارو مصرف می کنند ، بیش از بقیه به سردرد صبحگاهی دچار می شوند . همچنین افرادی که داروهای مختلف برای افسردگی ، اضطراب و بی خوابی استفاده می کنند، احتمال ابتلا به سردرد صبحگاهی در آن ها بیشتر است.

8. دندان قروچه در خواب

دندان قروچه علاوه بر اینکه به دندان های شما آسیب وارد می کند ، هنگام بیدار شدن نیز سردرد را به وجود می آورد . دندان قروچه کردن برای بعضی از افراد هنگام بیداری و برای بعضی دیگر هنگام خواب بدون اینکه هیچ اراده ای داشته باشند، اتفاق می افتد که معمولاً سردرد شدید را به وجود می آورد.

دندان قروچه در خواب عمیق یک نوع از انواع اختلالات حرکتی و اعصاب محسوب می شود . این افراد معمولاً خروپف هم می کنند و بیش از بقیه در معرض آپنه خواب می باشند.

افرادی که دندان قروچه می کنند و خودشان از این موضوع خبر ندارند ، با نشانه هایی مثل صدای بسیار بلند خروپف ، شکستگی دندان بدون علت خاص ، سوزش یا درد در فک یا خستگی عضلات فک، ناتوانی در حرکت دادن فک، گوش درد، حساسیت دندان ، آشفتگی خواب و سردرد مداوم صبحگاهی روبرو هستند . سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند دندان قروچه ناخودآگاه را در افراد افزایش دهد.

دندان قروچه در خواب

سردرد صبحگاهی گاهی اوقات به دلیل مشکلات جدی به وجود می آید و حساسیت های عصبی را ایجاد می کند . این نوع سردرد معمولاً به عنوان سردرد ثانویه شناخته می شود.

سردرد ثانویه معمولاً به علت موارد زیر رخ می دهد :

تومور مغزی

آسیب دیدگی و جراحت

فشار خون بیش از حد بالا

سکته

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در تمام موارد بالا ابتلا به سردرد صبحگاهی نیاز به مراجعه به پزشک ندارید اما اگر شرایط زیر را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید :

اگر در هفته دو بار یا بیشتر به سردرد دچار می شوید.

اگر بالای 50 سال سن دارید و تا به حال تجربه سردرد صبحگاهی نداشتید.

اگر سردرد شما با سفتی گردن همراه است.

دردهایی که بعد از آسیب دیدگی به سر اتفاق می افتد.

سردردهایی که همراه با تب ، حالت تهوع و استفراغ است.

سردردهایی که با گیجی ، ضعف ، دو بینی و از دست دادن هوشیاری همراه است.

سردردهایی که الگو و شدت آن تغییر می کند.

سردردهای مزمن در کودکان.

سردردهایی که احساس ضعف یا از بین رفتن حسی را در قسمتی از بدن به وجود می آورد.

سردرد هایی که با تنگی نفس همراه است.

سردرد در افراد مبتلا به ایدز یا سرطان یا افرادی که قبلاً این بیماری را تجربه کرده بودند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied