شمانیوز
شما نیوز

هشدار/ سحری نخورید کرونا میگیرید

از آنجایی که رعایت اصول صحیح تغذیه ای تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید ۱۹ دارد، تغذیه صحیح، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به کووید۱۹ در روزه‌داری را کاهش می‌دهد.

هشدار/ سحری نخورید کرونا میگیرید

ایرنا نوشت: بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی شیوع کرونا توصیه‌هایی را در قالب پیام آموزشی درباره اصول تغذیه‌ای صحیح در ماه رمضان منتشر کرده است. معاونت بهداشت تاکید کرده است: رعایت اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از جمله شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله با دیگران، ماندن در خانه و استفاده از ماسک در خارج از خانه در ماه مبارک رمضان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

با تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A، D، E، C، آهن، روی و سلنیم که برای سیستم ایمنی مفید هستند، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به کووید در روزه داری کاهش می‌یابد. همچنین در صورت داشتن مشکلات مرتبط با سلامت، برای اطمینان از بی ضرر بودن روزه با پزشک خود مشورت کنید. از برگزاری مراسم افطاری بپرهیزید و نذورات خود را در قالب بسته‌های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهید؛ در سال جاری که ساعت روزه داری طولانی است، گرسنگی و حذف وعده‌های غذایی به ویژه سحری باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به کووید را افزایش می‌دهد.

 

 

 

نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن

در ادامه این پیام آموزشی آمده است: با توجه به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن در وعده‌های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی و انواع مرکبات و زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کنید؛ برای افزایش سیستم ایمنی بدن منابع غذایی ویتامین D لبنیات، زرده تخم مرغ و ماهی‌های چرب مصرف کنید.

 

ویتامین E آنتی اکسیدان بوده و به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ برای تامین ویتامین E در طبخ غذا از روغن‌های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت استفاده کنید. همچنین از سبزی‌هایی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در سحر و افطار و از انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله افطار تا شام مصرف کنید.

 

در این پیام آموزشی ضمن تاکید بر اینکه از منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی در افطار، شام و سحر مصرف کنید، توصیه شده است: برای ارتقای سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان، منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی برگ سبز و میوه، شیر و لبنیات، انواع گوشت، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغز‌ها (پسته، گردو، بادام و فندق) را مصرف کنید.

 

 

 

 

روش‌های پیشگیری از عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین ۱۲ B

براساس این پیام برای پیشگیری از عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین ۱۲ B از گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده کنید؛ دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می‌شود؛ برای دریافت آهن، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل مصرف کنید. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذا‌های حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.

 

گفتنی است؛ مصرف غذا‌های غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در سحر، افطار و شام در ماه رمضان توصیه می‌شود؛ از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند، خودداری کنید؛ روزه داری نه تنها در افراد سالم عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند، بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود؛ افراد سالم کمتر از ۶۵ سال می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی و تغذیه‌ای روزه بگیرند؛ افراد مبتلا به بیماری و یا دارای مشکلات سلامتی باید در مورد روزه داری با پزشک مشورت کنند.

 

در ادامه پیام این معاونت با اشاره به اینکه افرادی که به کروناویروس مبتلا شده و بهبود یافته اند، حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری روزه نگیرند، ذکر شده است: مبتلایان به فشارخون بالا، قلبی، سرطان و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به وضعیت شدید کووید ۱۹ هستند، این افراد در مورد روزه داری با پزشک مشورت کنند.

 

 

 

تاثیر تغذیه صحیح در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها

همچنین از آنجایی که تغذیه صحیح تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص کووید ۱۹ دارد، با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از همه گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

 

به یاد داشته باشید؛ رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه با استفاده از همه گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شود؛ در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت همراه با محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

 

 

 

از مصرف زیاد زولبیا و بامیه خودداری کنید

براساس این توصیه‌ها در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی همراه با محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی فراموش نشود؛ استفاده از همه گروه‌های غذایی برای برطرف کردن نیاز‌های بدن فرد روزه دار توصیه می‌شود.

 

در ادامه معاونت بهداشت با بیان اینکه ۶ گروه غذایی اصلی شامل نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه ها، میوه ها، سبزی‌ها و شیر و لبنیات می‌شود، مطرح شده است: مصرف میوه و سبزی در ایام روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ لبنیات کم چرب (کمتر از ۲.۵ درصد) مصرف کنیم. در ایام روزه داری مصرف پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کووید ۱۹ لازم هستند، باید توجه شود. در ایام روزه داری برای پیشگیری از کووید ۱۹ پروتئین‌های حیوانی و یا گیاهی مصرف کنید.

 

در انتهای این پیام آموزشی آمده است: انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند؛ از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند، چربی، اسید‌های چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی، دیابت و اختلالات چربی خون می‌شود خودداری کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    آخه یکی نیست به این نویسنده ی مقالات پزشکی بگه آخه واسه تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابله با کرونا اینهمه توصیه مصرف پسته وبادوم فندق گوشت قرمز و میکنه آخه بی همه چیز ملت از کجا بیارن بخرن