شمانیوز
شما نیوز

زمان دقیق عید فطر چگونه مشخص می‌شود؟

یک رصدگر هلال ماه درباره رویت هلال ماه و اعلام زمان دقیق عید فطر توضیحاتی داد.

زمان دقیق عید فطر چگونه مشخص می‌شود؟

یک رصدگر هلال ماه درباره رویت هلال ماه و اعلام زمان دقیق عید فطر توضیحاتی داد. علیرضا بوژمهرانی رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال درباره تشخیص رویت ماه برای تعیین روز عید فطر گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی اگر آسمان صاف و بدون ابر باشد، هلال ماه امروز ۲۲ اردیبهشت که مصادف است با ۲۹ رمضان با ابزارهای رصدی قابل رویت خواهد بود.

 

 

زمان دقیق عید فطر چگونه مشخص می‌شود؟

 

رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال با اشاره به چگونگی رویت ماه و تعیین روز عید فطر گفت: با توجه به اینکه ماه یک گردش منظم به دور کره زمین دارد، در هر ۲۹ روز ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه یکبار، زمین، خورشید و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند که به این لحظه، لحظه مقارنه یا تولد ماه نو می‌گویند.

او ادامه داد: در لحظه تولد ماه نو، هلال ماه شکل نگرفته است و وجود ندارد که کسی بتواند آن را ببیند و از لحظه مقارنه به بعد، آرام آرام زاویه و فاصله بین ماه و خورشید زیاد می‌شود و این دو در آسمان از هم جدا می‌شوند و به تدریج هلال ماه شروع به شکل گرفتن می‌کند و روشن‌تر می‌شود.

بوژمهرانی افزود: ضخیم شدن ماه به این بستگی دارد که ماه هنگام غروب خورشید، با افق چقدر ارتفاع دارد، فاصله زمانی بین غروب خورشید و غروب ماه چقدر است و زاویه‌ای بین ماه و خورشید چقدر باشد که اینها به مختصات مداری ماه بستگی دارد و هرچه بیشتر و قوی‌تر باشد هلال ضخیم‌تر می‌شود و انسان می‌تواند با ابزار یا چشم آن را ببیند.

عضو ستاد استهلال ادامه داد: در بعضی از مواقع هلال در آسمان وجود دارد اما به قدری کوچک و نازک است که انسان نمی‌تواند با چشم آن را ببیند اما با استفاده از ابزار نجومی مانند تلسکوپ و دوربین قابل دیدن است که امروز هم این چنین و هلال با استفاده از ابزار نجومی قابل دیدن است.

او با اشاره به تعیین روز عید فطر از نظر شرعی بیان کرد: بعضی از مراجع تقلید فقط رویت ماه با چشم  را حجت می‌دانند و از نظر آنها اگر هلال ماه به قدری ضخیم شده باشد که بتوان آن را با چشم دید، روز بعد اول ماه است.

بوژمهرانی اظهار کرد: باتوجه به اینکه بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مراجع عظام تقلید، رویت هلال با ابزار نیز حجت است و از آنجا که در غروب روز چهارشنبه رویت هلال ماه شوال احتمالا با ابزار مقدور است، بنابراین پنج‌شنبه می‌تواند عید فطر باشد.

او ادامه داد: در عربستان نیز هلال ماه با استفاده از ابزار رویت خواهد شد. البته مطابق اعلام رسمی این کشور، آن روز در عربستان ۳۰ رمضان است و پنج‌شنبه را عید اعلام کرده‌اند. در عراق به دلیل اینکه امروز امکان رویت هلال با چشم غیرمسلح وجود ندارد و فتوای حضرت آیت‌اللّه سیستانی مبنی بر این است که  رویت هلال با چشم غیرمسلح است انجام شود، احتمالا جمعه را عید اعلام خواهند کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied