شمانیوز
شما نیوز

دلیل قطعی مکرر برق در تهران چیست؟

قطعی برق در مناطق مختلف تهران به دلیل استخراج بیت کوین است؟

دلیل قطعی مکرر برق در تهران چیست؟

در حالی که قطع برق در کشور طی روزهای اخیر به معضلی برای شهروندان تبدیل شده که انگشت اتهام به سوی استخراج کنندگان غیرقانونی رمز ارزها نشانه رفته‌ است.

قطعی مکرر برق و هشدار مسئولان درباره خاموشی‌های پراکنده واکنش منفی کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

 

 

آخرین اخبار در این رابطه را بخوانید: 

 

استخراج ۴.۵درصد از بیت‌کوین جهان در ایران

فارس به نقل از رویترز نوشت:

* نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، در حال حاضر حدود 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود.

* الیپ تیک، موسسه فعال در حوزه فناوری بلاک چین، می گوید: روند استراج بیت کوین به ایران این فرصت را داده که صدها مییون دلار درآمد داشته و از آن برای واردات و صادرات کالاها استفاده کند و از تأثیر تحریم‌ها بکاهد. بنا به گفته این موسسه برجسته، با سطح کنونی استخراج بیت کوین در ایران، حجم گردش مالی این صنعت کشورمان سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار است.

* البته هنوز مقامات ایرانی آمار دقیقی نسبت به این مسئله ارائه نداده‌اند.

* موسسه الیپ تیک مدعی شده که تعیین میزان دقیق این آمار بسیار سخت است و ارقام تخمینی ارائه شده با استفاده از آمارهای جمع‌آوری شده مربوط به استخراج بیت کوین توسط «مرکز فعالیت‌های مالی جایگزین کمبریج» تا ماه آوریل سال 2020 محاسبه شده‌اند. از طرف دیگر شرکت ملی برق ایران هم گفته که میزان برق مورد استفاده در کشورمان برای استخراج بیت کوین معادل 600 مگاوات است که از این رقم نیز در محاسبات استفاده شده است.

* خرید و فروش بیت کوین‌های استخراج شده در خارج از ایران توسط بانک مرکزی ممنوع شده، اما در بازار سیاه امکان معامله این بیت کوین‌ها نیز فراهم است. مطالعه موسسه الیپ تیک نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین برای ایران فرصتی بوده که بتواند از تأثیر تحریم‌ها بکاهد. این تحقیق همچنین گفته که میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن 10 میلیون بشکه نفت به دست می‌آید که برابر با 4 درصد صادرات نفت کشورمان در سال 2020 بوده است.

 

منتظر جداول قطعی برق باشید!

* به دنبال کاهش بارندگی و افزایش مصرف برق در کشور، شاهد قطع برق پراکنده هستیم و همین مساله احتمال انتشار جداول خاموشی را قوی تر کرده است.

* مصرف برق در روزهای اخیر رکورد زده و نبود نیروگاه‌های برق آبی موجب شده تا تامین برق کشور با مشکل مواجه شود و هرچند که به تازگی سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد که صنعت برق برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی ندارد اما به اعتقاد کارشناسان، قطعی های مکرر در سراسر کشور گویای الزام انتشار این جداول است.

برق چهار سازمان دولتی پرمصرف قطع شد

مصطفی رجبی مشهیی سخنگوی صنعت برق:

* برق چهار سازمان دولتی که پیش‌تر نیز نسبت به عدم رعایت سقف و الگوی تعیین شده اخطار دریافت کرده بودند، قطع شد.

*  وزارت صمت، بانک ملت(مرکزی)، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور، چهار ساختمانی هستند که برق آن‌ها امروز با هماهنگی و ابلاغ قبلی، قطع شد. بر اساس ابلاغ صورت گرفته توسط وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.

 

تعرفه برق در ساعات اوج مصرف دو برابر حساب می‌شود

باشگاه خبرنگاران نوشت به نقل از مدیرکل روابط بین الملل توانیر:

* ساعت اوج مصرف از ساعت ۱۳ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۷ ادامه دارد.

* با توجه به گرمای زودرس هوا ما از ساعت ۱۲ ظهر هم دچار کمبود برق خواهیم شد، ولی برای رفاه حال مشترکان ما از ساعت ۱۳ تا ۱۷ را اوج مصرف اعلام کرده‌ایم و باید مشترکان به این نکته توجه داشته باشند که در این ساعات از وسایل پرمصرف همانند ظرفشویی، کولر، جاروبرقی و ... استفاده نکنند؛ چراکه در این ساعات صنایع، چاه‌های کشاورزی و اداره‌ها در حال استفاده از برق هستند. مشترکان توجه داشته باشند که مصرف برق در ساعات اوج مصرف به بالاترین رقم خود خواهد رسید به طوری که در این ساعات نحوه محاسبه برق ۲.۵ برابر است، ولی در ساعات شب مانند ۱۲ شب تا ۶ صبح تعرفه برق مشمول تخفیف هم می‌شود.

* مشترکان در این ساعت‌ها از به کارگیری لوازم پرمصرف خودداری کرده و استفاده از این وسایل را به ساعت‌های انتهایی شب یا صبح‌ها منتقل کنند و به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند.مردم می‌توانند از نور روز به جای نور لامپ‌ها بیشتر استفاده و لامپ‌های اضافه را به خصوص در این ساعت‌ها خاموش کنند.

 

توقیف ۸۰هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال

سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا:

* از ابتدای سال 99 تا آخر فروردین ماه سال جاری نزدیک به 80 هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال و لوازم جانبی به ارزش بیش از 5000 میلیارد ریال توسط پلیس های تخصصی ناجا توقیف شده است. نیروی انتظامی در برخورد با استخراج غیر قانونی ارزهای دیجیتال در کشور جدی بوده و با همکاری مردم نسبت به شناسایی و انهدام تعدادی زیادی از مزارع مربوطه اقدام کرده و در این زمینه نزدیک دو هزار پرونده تشکیل و به همراه متهمان به دستگاه قضائی معرفی شده است.

 

واکنش برخی شهروندان به قطعی مکرر برق:

* فردی با نام رضا نوشت: برق قطع می‌شود می‌گویند تقصیر مردم است. آب نیست می‌گویند مردم است. آلودگی است می‌گویند تقصیر مردم است. آره تقصیر ماست!

* شهروند دیگری با نام شهریار اینگه انتقاد کرد: در شهر‌های ایران از برق هر منطقه‌ای ۲ ساعت قطع می‌شود که به استخراج بیت کوین آسیب نرسد، زنگ بزنی به اداره برق اعلام می‌کنند به خاطر مصرف زیاد، برق هر منطقه ۲ ساعت قطع میشه! این رو تقصیر مردم است؟!

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied