شمانیوز
شما نیوز

خواص امگا ۳+ موارد مصرف

شاید نباشد از خودتان بپرسید اینقدر که به دنبال دوری کردن از چربی‌های مضر هستید، به فکر استفاده ار چربی‌های مفیدی که بدن ما به آن نیاز دار هم، هستید؟

خواص امگا ۳+ موارد مصرف

 

 به گزارش شمانیوز، امگا ۳ جزو چربی‌هایی ضروری هستند که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند. این نوع از چربی‌ها (امگا۳)، برای بدن و مغز بسیار مفیدند. با این وجود، بسیاری از ما، چربی‌های امگا ۳ را به مقدار کافی و مورد نیاز بدن، دریافت نمی‌کنیم. در ادامه با بیان خواص امگا۳ ، اهمیت این اسیدهای چرب را بررسی می‌کنیم.

امگا ۳ چیست؟

اسیدهای چرب امگا ۳ (omega 3)، دسته‌ای از چربی‌های «چند غیر اشباع» بوده که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند. علت نام‌گذاری این نوع اسیدها، با عنوان اسیدهای چرب ضروری، این است که برای سلامتی انسان ضروری بوده، اما بدن نمی‌تواند این نوع چربی‌ها را (مانند سایر چربی‌ها) تولید کند.

در ساختار شیمیایی اسیدهای چرب چند غیر اشباع، چندین پیوند دوگانه وجود دارد. اسیدهای چرب امگا ۶، نوع دیگری از چربی‌های چند غیر اشباع هستند. نام‌گذاری امگا، مربوط به نحوه‌ی قرار گرفتن پیوند دوگانه در مولکول‌های اسید چرب است. در اسیدهای چرب امگا ۳، اولین پیوند دوگانه در سه اتم مانده به انتهای امگای آن قرار دارد.

فواید سلامتی امگا 3 روغن ماهی:

روغن ماهی تاثیر زیادی بر بدن ما دارد چون به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و دیگر مسائل سلامتی کمک می کند که در قسمت پایین شرح داده می شوند.

 

ome2

خواص و فواید امگا 3 یا همان روغن ماهی برای سلامت بدن و درمان بیماری ها؛

تقویت سلامت قلب:

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایش ها کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی موثر است (CVD). روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد (HDL). روغن ماهی از انباشت تری تری گلیسیرید جلوگیری می کند و همچنین سطح تری از تری تری گلیسیرید اضافی را کاهش می دهد.

کمک امگا 3 به کاهش وزن:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن ماهی تاثیر خوبی بر ورزش برای کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود روغن ماهی داشتند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.

امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی: 

مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود که شما در برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و انفلانزا مقاومت کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کنند. روغن ماهی برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند مفید است، که یک بیماری خود ایمنی است.

روغن امگا 3 موثر برای درمان ایدز:

تحقیقات انجام شده، روغن ماهی را به عنوان یک روش درمانی برای ایدز مورد بررسی قرار داده است. با این حال، هنوز یک تحقیق در عمق نیاز است.

روغن ماهی برای کاهش التهاب:

روغن ماهی در کاهش التهاب خون و بافت ها موثر است. روغن ماهی در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوتاه و بیماری روده ملتهب (IBD) از جمله بیماری کرون و کولیت روده موثر است که هر دو اختلالات معمول روده هستند.

امگا 3 برای کمک به درمان ورم مفاصل:

روغن ماهی در درمان آرتروز، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از روغن ماهی می تواند به کاهش نیاز به دوزهای زیاد داروهای ضد التهاب (non) کمک کند. در آرتروز، روغن ماهی می تواند در کاهش تاثیر آنزیم هایی موثر باشد که غضروف را نابود می کنند.

امگا 3 برای تسکین افسردگی و اضطراب:

به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی به تسکین افسردگی، ناراحتی، اضطراب، بی قراری، خستگی ذهنی، استرس، کاهش تمایل جنسی، تمایلات خودکشی و دیگر اختلالات عصبی کمک می کند. محققان بیان می کنند که روغن ماهی می تواند در ثبات روحی و درمان اختلالات دو قطبی مفید باشد. یافته های یک مطالعه تحقیقاتی نیز نشان داد که مصرف ماهی می تواند برای سلامت روانی زنان مفید باشد و خطر گسترش افسردگی در زنان را کاهش دهد.

امگا 3 برای مراقبت از چشم:

روغن ماهی توانایی بینایی را بهبود می دهد. هم چنین به اجتناب از انحطاط ماکولار مربوط به سن کمک می کند. مطالعه ای علمی قوی در مورد فواید روغن ماهی برای مراقبت از چشم ارائه داده و در نتیجه به ادارات دولتی و پزشکان اجازه داده شده تا روغن ماهی را برای انحطاط ماکولار توصیه کنند.

امگا 3 برای درمان بیماری آلزایمر:

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که اسیدهای چرب روغن ماهی در درمان بیماری آلزایمر موثر هستند. از آنجا که روغن ماهی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری است، به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

خالص بودن روغن ماهی و امگا 3:

هنگام خرید آن به کیفیت روغن ماهی توجه کنید. تقریباً از تمامی ماهی ها - آب شیرین، پرورشی، اقیانوسی، دریایی عمیق و دریایی کم عمق به دست آمده است.تمام این ماهی ها می توانند با ترکیبات سمی مثل جیوه، آرسنیک، سرب، اشکال کلسیم، فوران، دیوکسین ها، و متیل کربن ، بر بدن انسان تاثیر منفی بگذارند.بنابراین روغن ماهی باید خالص باشد.

ome3

روغن ماهی و ویتامین ها:

ویتامین A و D:

روغن ماهی، به خصوص روغن ماهی که از جگر ماهی به دست می آید، منبع غنی ویتامین A و ویتامین D است. اما مصرف بیش از حد روغن ماهی می تواند منجر به مسمومیت غذایی، تجمع ویتامین اضافی در بدن شود که می تواند موجب عوارض جانبی جدی شود.

ویتامین E:

روغن ماهی در اکسیداسیون قرار می گیرد و می تواند فاسد شود که منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود. افزودن آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E به روغن می تواند به جلوگیری از تشکیل این رادیکال های آزاد کمک کند. مقدار بیش از حد روغن ماهی منجر به کاهش سطح ویتامین E در بدن انسان می شود.این از دست دادن ویتامین E باید با مکمل های ویتامین E تکمیل شود.ترکیب روغن ماهی و ویتامین E در بسیاری از سرطان ها و بیماری های قلبی می تواند مفید باشد.

منبع: سایت نمناک

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied