شمانیوز
شما نیوز

فرق کرونای آلفا و کرونای معمولی در چیست؟

سازمان جهانی بهداشت در ماه جاری با هدف جلوگیری از دادن نام نامناسب به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده است، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند.

فرق کرونای آلفا و کرونای معمولی در چیست؟

به گزارش شمانیوز؛ سازمان جهانی بهداشت در ماه جاری با هدف جلوگیری از دادن نام نامناسب به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده است، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین کرونا از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند.

براین اساس نام ویروس (B. ۱. ۱. ۷) که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، "آلفا" و ویروس (B. ۱. ۳۵۱) که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد "بتا" خوانده می‌شود. (P. ۱) هم "گاما" و (B. ۱. ۶۱۷. ۲) هند هم "دلتا" نامگذاری می‌شود. دیگر سویه‌های شناسایی شده به همین ترتیب و براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌شود.

نشریه "هندو" در این خصوص نوشت: این موسسه آمریکایی که مشغول تحقیق بر روی واکسن ساخت هند است، افزود که نتایج دو تحقیق نشان می‌دهد واکسن کواکسین برای درمان سویه آلفا (B. ۱. ۱. ۷) و دلتا (B. ۱. ۶۱۷. ۲) موثر است.

طبق داده‌های دولت هند، تاکنون ۲۵ میلیون هندی از واکسن کواکسین استفاده کرده‌اند.

واکسن کواکسین شامل نوع ضعیف شده ویروس کرونا است که نمی‌تواند منتشر شود اما سیستم ایمنی بدن را وادار به واکنش می‌کند.

در بیانیه این موسسه آمده است: داده‌های منتشر نشده از فاز سوم آزمایش واکسن کواکسین هند نشان می‌دهند که این واکسن دارای تاثیر ۷۸ درصدی بر روی بیماران دارای علایم، تاثیر ۱۰۰ درصدی در مقابل بیماری شدید و بیماران بستری و تاثیر ۷۰ درصدی در مقابل افراد با علائم خفیف یا بدون علامت می‌باشد.

شرکت هندی بهارات بیوتک برای وارد کردن واکسن کرونا خود موسوم به کواکسین، در فهرست تزریق اضطراری سازمان جهانی بهداشت، با این سازمان وارد مذاکره شده است.

ثبت در فهرست تزریق اضطراری سازمان جهانی بهداشت، پیش نیاز پیوستن به زنجیره تامین کواکس است. همچنین امکان اجرای مصوبات قانونی داخلی کشورها را در رابطه با واردات و تزریق واکسن کووید ۱۹ فراهم می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت تاکنون واکسن‌های فایزر، آسترازنکا، جانسون (جانسون‌اند جانسون) و سینوفارم را در این فهرست قرار داده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied