شمانیوز
شما نیوز

خبر خوش در مورد قطعی برق

رضا اردکانیاندر خصوص آخرین وضعیت شبکه برق کشور، گفت: باید صمیمانه از تک تک هموطنانم که در روزهای اخیر در اثر خاموشی‌ها دچار زحمت، مضیقه و مشکلاتی شدند، عذرخواهی کنم.

خبر خوش در مورد قطعی برق

به گزارش شمانیوز، رضا اردکانیاندر خصوص آخرین  وضعیت شبکه برق کشور، گفت: باید صمیمانه از تک تک هموطنانم که در روزهای اخیر در اثر برق رفتگی دچار زحمت، مضیقه و مشکلاتی شدند، عذرخواهی کنم.

 

آنچه که حق مسلم مردم ماست این است که از این وضعیت، راضی نباشند و گله‌مند باشند و وظیفه ماست که همه تلاش‌مان را انجام دهیم تا این مشکل که ناشی از شرایط متعددی است، ان‌شاءالله هرچه زودتر رفع شود.

وی با بیان این‌که تصمیمات گرفته شده و نتایج آن توسط ستاد برق کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: امسال به دلایل مختلفی با افزایش مصرف قابل ملاحظه برق نسبت به سال‌های قبلی مواجه بودیم؛ مثلا در مدت مشابه سال‌های ۹۸، ۹۹ و حتی سال‌های گذشته، ‌ رشد تقاضا و مصرف انرژی حدود یک تا سه درصد بود اما امسال با عدد بسیار بزرگتر و چند برابر آن مواجه هستیم.

اردکانیان گفت: افزایش دما و گرمای زودرس نه تنها در ایران بلکه در نقاط مختلف دنیا مشکلات حادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی باعث شده که امسال از حیث برق، دسترسی‌مان به ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی محدود شود. ابتدا از این نظر حدود ۴۰ درصد کاهش داشتیم و الان با توجه به استفاده‌هایی که از آب کردیم، به لحاظ این‌که نیازهای شرب و پایین دستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دیگر بیش از آن خیلی مجاز نیستم و الان این دسترسی به حدود ۲۵ درصد رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به استفاده‌های غیرمجاز از رمز ارزها و تاثیر آن در افزایش مصرف برق، اظهار کرد: برخی استفاده‌های غیرمجاز از انرژی برق تحت عنوان تولید رمز ارزها صورت می‌گیرد که اخیرا همکاری خوبی بین دستگاه‌های نظارتی، قضایی، نیروی انتظامی و وزارت ارتباطات و نیرو برقرار است تا کسانی که در این شرایط سخت، ملاحظه هم‌وطنانشان را نمی‌کنند، شناسایی کنیم.

وی یادآور شد: این افراد حتی ملاحظه خود را هم نمی‌کنند چون وقتی بار شبکه برق زیاد باشد، رله‌های اضطراری بعضا به صورت خودکار نسبت به قطع برق اقدام کرده تا شبکه دچار فروپاشی سراسری نشود، مثل اتفاقاتی که در همسایگی ما و بعضی کشورهای بزرگ دنیا هر از چندی رخ داده و ما خوشبختانه ۱۸ سال است که از این آسیب به برکت توانمندی‌های صنعت برق در امان هستیم.

اردکانیان افزود: روزهای اخیر عمدتا به لحاظ این‌که سهم نیروگاه‌های برق‌آبی‌ را کمتر داشتیم، ناچار به خاموشی در بخش خانگی و تجاری شدیم.

وی با بیان این‌که همکاری‌های خوبی ظرف دیروز و امروز با پشتیبانی دولت با صنایع بزرگ انجام دادیم، گفت: هماهنگی‌ لازم صورت گرفت تا صنایع بتوانند تعمیرات و تعطیلات سالیانه را در دو سه هفته گرم و پرفشار جاری قرار دهند. از این حیث از شب گذشته تاکنون شاهد کاهش بار صنایع هستیم و خاموشی‌ها تقریبا به نصف و کمتر از نصف رسیده است.

وزیر نیرو افزود: سعی می‌کنیم تا این رقم را از این که هست کمتر کنیم. آن چیزی که وظیفه همکاران و بنده هست، این هست که هر مقدار خاموشی‌ حداقل هم می‌بایست در جدول زمانبندی که از پیش اعلام می‌شود، صورت بگیرد. ما به این متعهد هستیم اما بعضا به دلایل فنی، ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: سعی خواهد شد که کمترین اختلال در تولید صنایع صورت گیرد، حتی امروز معاون اول رئیس جمهور تاکید داشتند که ترتیبات لازم را دولت انجام خواهد داد که حداکثر ظرف سه هفته، مشکلی برای پرسنل و کارگران واحدها ایجاد نشود.

وی با تاکید بر این‌که اکنون تمامی واحدهای تولید برق با حداکثر تولید در مدار هستند، گفت: آخرین واحدهای ما مثلا ۳۰۰ مگاوات نیروگاه رامین اهواز بود که در تعمیرات سالیانه قرار داشت و خوشبختانه دیروز به مدار آمد. نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات اتمی بوشهر هم که برای مدت دو هفته مجددا از مدار خارج شده بود دو روز پیش به مدار بازگشت.

اردکانیان اظهار کرد: هر چقدر افزایش مصرف داریم قاعدتا باید به سمت کاهش دادن مواردی که امکانش هست برویم. آنچه مهم است این است که ما بتوانیم در اولویت بالا مراکز حساس مثل بیمارستان‌ها و نظایر آن را روشن نگه داریم و خاموشی بخش خانگی به حداقل و به شکل منظم برسد.

وی تصریح‌ کرد: اگر هیچ مشکلی از حیث تولید نداشتیم و به اصطلاح تولید و مصرفمان هم‌تراز بود، در این گرمای شدید که همه واحدهای تولیدی برق درحال فعالیت هستند، اتفاقات یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و حوادث رخ می‌دهد. دیروز یکی از ترانسفورماتورهای پست ۴۰۰ کیلووات تهرانپارس و کابل‌های آن دچار حریق شد که سریعا با همکاری آتش‌نشانان خاموش شد، اما الان باید این پست جایگزین شود و ما یک محدودیت تولید در این منطقه داریم که همه سعی می‌کنند تا ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.

وزیر نیرو گفت: کارهای خیلی کوچک و قابل تحمل که در واحدهای مسکونی و مراکز تجاری می‌توان انجام داد مثلا کم کردن درجه واحدهای سرمایشی و نگه داشتن دمای اتاق در حدود ۲۴ و ۲۵ درجه، خاموشی لامپ‌های اضافه و ... اثر بسیار بزرگی بر شبکه برق خواهد داشت که امیدواریم در نتیجه این همکاری‌ها و با کمک همدیگر از این مشکل عبور کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied