شمانیوز
شما نیوز

۶ فایده یوگا

یوگا از واژه سانسکریت “yuji” به معنی اتحاد مشتق شده‌ ­است و امروزه می‌دانیم که ورزش یوگا تمرینی برای قرار دادن ذهن و بدن در کنار یکدیگر است.

۶ فایده یوگا

به گزارش شمانیوز، از فواید ورزش یوگا این است که شما با انجام منظم آن می‌توانید تنفس، افکار و قرارگیری بدنتان را طوری تنظیم کنید که استرس‌تان کاهش پیدا کرده و آرام تر از قبل شوید. ورزش یوگا فواید بسیار زیادی برای ذهن و بدن دارد؛ هر چند که همه آن‌ها امروزه توسط علم ثابت نشده است. اگر شما هم جزو علاقمندان به یوگا هستید و می‌خواهید بیشتر درباره فواید این ورزش آرامش‌بخش بدانید، خواندن ادامه این مطلب می‌تواند برای‌تان جالب باشد!

۱. یوگا به کنترل استرس کمک می‌کند

یکی از برجسته‌ترین فواید ورزش یوگا، ایجاد حس آرامش درونی است. تحقیقات ثابت کرده‌اند افرادی که به‌طور منظم ورزش یوگا را انجام می‌دهند، کمتر دچار استرس می‌شوند و می‌توانند خواب شبانه آرام‌تری را هم تجربه کنند. بد نیست بدانید که در دنیای ماشینی امروز که تعداد زیادی از ما با اخبار استرس‌زا و ناامیدکننده مواجه هستیم، انجام دادن یوگا می‌تواند به بهبود عملکرد مغز، افزایش حس آرامش درونی و کاهش یا کنترل استرس در ما کمک کند.

۲. یوگا باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود

یکی دیگر از فواید ارزشمند ورزش یوگا که متخصصان دانشگاه جان هاپکینز روی آن تاکید می‌کنند، بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی جسمانی و روانی با انجام دادن این ورزش آرامش‌بخش است. اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که مدام احساس بی‌حوصلگی می‌کنید یا حس می‌کنید که انرژی کافی برای انجام دادن کار‌های روزانه‌تان را ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که فقط یک دوره در کلاس‌های یوگا شرکت کنید تا اثرات مثبت آن را بر جسم و ذهن خود ببینید.

yooga1

۳. یوگا باعث کنترل اشتها می‌شود

از دیگر فواید ورزش یوگا می‌توان به کنترل اشتها اشاره کرد. محققان آمریکایی دریافته‌اند که اگر افراد مبتلا به اختلال خوردن مانند پرخوری عصبی یا بی‌اشت‌هایی عصبی، به انجام دادن ورزش‌های ذهنی مانند یوگا روی بیاورند، می‌توانند به خوبی بر استرس خود غلبه کنند و قدم بزرگی در راستای کنترل اشتها و درنهایت، کنترل وزن‌شان بردارند. اگر رژیم لاغری یا رژیم چاقی دارید، اما نمی‌توانید از نظر روانی برنامه‌های رژیم‌تان را به‌سادگی بپذیرید و پیش ببرید، ورزش یوگا می‌تواند شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری کند.

۴. یوگا باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود

نتایج مطالعات فراوانی ثابت کرده‌اند که انجام دادن منظم ورزش یوگا به افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی افراد گوشه‌گیر و منزوی کمک می‌کند. یوگا می‌تواند با تاثیر مثبتی که بر عملکرد مغز می‌گذارد، استرس افراد جمع‌گریز را کاهش بدهد و باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها برای حضور در اجتماع بشود. از طرف دیگر، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که انجام دادن گروهی ورزش یوگا می‌تواند باعث بهبود شرایط روانی افرادی بشود که در حال گذراندن دوره درمان افسردگی هستند.

۵. یوگا به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند

افرادی که به‌طور منظم ورزش یوگا را انجام می‌دهند، استرس کمتری نسبت به دیگران دارند و میزان التهاب هم در بدن‌شان پایین‌تر است. متخصصان قلب آمریکایی به‌تازگی اعلام کرده‌اند که انجام دادن یوگا می‌تواند به‌شدت باعث کاهش استرس در بدن، تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق بشود. علاوه بر این، متخصصان قلب به بیماران با سابقه بیماری‌های قلبی توصیه می‌کنند که با انجام دادن یوگا، باعث کنترل استرس در زندگی‌شان شوند و به این ترتیب، خطر ابتلا به حمله یا سکته‌های قلبی را کاهش بدهند.

۶. یوگا باعث کنترل درد‌های مفصلی می‌شود

یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به درد‌های مفصلی، بالا بودن سطح التهاب در بدن است. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند که انجام دادن یوگا می‌تواند به کاهش شدید التهاب در بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش درد‌های مفصلی کمک کند. شاید افراد مبتلا به درد‌های مفصلی در جلسات اول انجام دادن یوگا با افزایش درد مواجه باشند، اما بعد از ۳ یا ۴ جلسه، نه تنها درد آن‌ها ادامه نخواهد داشت، بلکه بهبودی چشمگیری در وضعیت آن‌ها رخ خواهد داد.

منبع: برترین‌ها

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied