شمانیوز
شما نیوز

نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور برگزار شد

نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور در روز چهارشنبه مورخ 6 بهمن‌ماه 1400 در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.

نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور برگزار شد

به گزارش شمانیوز، نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر  کشور در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، سید امیرحسین گرکانی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، از حضور رئیس و معاونین سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران کل بحران استان‌های سراسر کشور قدردانی نمود.

سپس بهنام سعیدی، معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری ضمن خوشامدگویی به مدیران کل بحران استان‌ها و تشکر از پژوهشکده سوانح طبیعی، به تشریح برنامه‌های نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور پرداخت.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران بحران استان‌ها از میزبانی پژوهشکده سوانح طبیعی تقدیر کرد و گفت: پژوهشکده همواره با سازمان مدیریت بحران کشور همکاری و همراهی می‌کند و تلاش کرده تحولی در مباحث مدیریت بحران صورت گیرد. پژوهشکده سوانح طبیعی تلاش زیادی برای جمع کردن 350 نفر متخصص در زمینه تهیه برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ذیل قانون مدیریت بحران کشور کرد. مراحل دشواری برای تهیه این اسناد سپری شده است؛  برخی اسناد تصویب شده و برخی نیز در حال طی کردن مسیر تصویب است و ما پیگیر هستیم که به تصویب برسند. پژوهشکده سوانح طبیعی همچنان همکاری خود را با سازمان حفظ کرده و سپاسگزار آنها هستیم.

 نجار با اشاره به پیگیری های سازمان در خصوص 20 درصد فوق‌العاده ویژه مدیریت بحران گفت: روح سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر سه اصل فرماندهی واحد، پیشگیری و استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح استوار است. موضوع پیشگیری در قانون برجسته است و برای آن بودجه اختصاص داده شده است. وی در ادامه از سازمان برنامه و بودجه جهت تخصیص اعتبار برای مدیریت بحران کشور انتقاد کرد و گفت: علیرغم پیگیری‌های مکرر، هنوز این سازمان وظایف قانونی خود جهت تخصیص بودجه را انجام نداده است.

نجار ادامه داد: به وزیر محترم کشور هم گفتیم که به پیشگیری توجه نمی‌شود و ایشان هم در جلسات بر این موضوع تأکید کرده است. ما هم در جلسات مختلف بر این مورد تأکید کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: البته همه پیشگیری پول و اعتبار نیست. به عنوان مثال، در جنوب کرمان، هر جا آبگرفتگی بود، یا خانه هم‌سطح معبر بود و یا پایین‌تر. در حالی که اگر تنها 40 سانتی‌متر بالاتر ساخته می‌شد، آبگرفتگی رخ نمی‌داد. من این موضوع را در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور وزیر کشور هم مطرح کردم. بنابراین‌ می‌شود اقداماتی نیز جهت کاهش خطر و پیشگیری از وقوع بحران انجام داد که وابسته به بودجه نیست.

در این نشست، رضا کریمی معاون کنترل و هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور پاسخ نیز ضمن خوشامدگویی به مدیران کل بحران استان‌ها و تشکر از پژوهشکده سوانح طبیعی، به تشریح وضعیت مخاطرات در سطح کشور در زمینه‌های سیلاب، آتش‌سوزی و زمین‌لرزه پرداخت. ایشان در ادامه گزارش وضعیت مانور و ارزیابی هشدار سریع استان‌ها را ارائه نمود و به توضیح انتظارات معاونت پاسخ از مدیران کل استان‌ها پرداخت.

کریمی در ابتدای ارائه خود به توصیف وضعیت بارش در سطح کشور از ابتدای سال 1400 تا سوم بهمن‌ماه پرداخت. وی تأکید کرد: در حال حاضر با افزایش دو برابری جمعیت تحت تأثیر تنش‌های آبی و نیز گسترش فرونشست و افزایش ریسک در این حوزه مواجه هستیم که ناشی از عدم تعادل بین مصرف آب و منابع در دسترس است.

معاون کنترل و هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما سه برابر میانگین جهانی تبخیر داریم، در حالی که میانگین بارش در کشور ما در سال‌های گذشته 320 میلی‌متر بوده و بارش باران در بیابان‌ها کمتر از 50 میلی‌متر بوده است. همچنین، بیشترین افزایش دما در استان ایلام را با 5.5 درجه شاهد بودیم و با موضوع تغییرات اقلیمی به شدت مواجه هستیم. ایشان تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های خشکسالی بیش از 53.8 درصد از کشورمان دارای خشکسالی شدید است که بیشترین میزان آن در کرمانشاه و ایلام و همدان بوده است.

کریمی در ادامه به گزارش زلزله‌های ده ماه اخیر کشور پرداخت و گفت: در ده ماه گذشته 7216 زمین لرزه داشتیم که 141 زمین‌لرزه با شدت بالای 4 ریشتر بوده است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت سیلاب‌ در کشور پرداخت. بر اساس اعلام کریمی، استان هرمزگان بیشترین سیلاب را در 7 سال گذشته داشته و در ده ماه گذشته 110 مورد سیلاب و آبگرفتگی داشتیم در کشور داشتیم.

معاون کنترل و هماهنگی سازمان مدیریت بحران اشاره کرد: آتش‌سوزی یکی از فجایع زیست‌محیطی است که سالانه به کرات در استان‌ها مختلف کشور بخصوص بخش‌های زاگرس‌نشین و استان‌های شمالی شاهد آن هستیم. استان فارس بحرانی‌ترین استان کشور از نظر حریق هم به لحاظ سطح و هم تعداد بوده است. به همین علت، با توصیه شورای امنیت کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، کمیته اطفای حریق تشکیل شده و اقداماتی از قبیل استقرار بالگرد در استان‌های شمالی و زاگرس‌نشین صورت گرفته و تلاش کردیم زمان عملیات پاسخ را کاهش داده و به حریق پاسخ مؤثر بدهیم. در نتیجه تعداد و سطح سوختن آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

در ادامه نژاد جهانی معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی ضمن تشکر از برگزاری این نشست، بر لزوم شکل‌گیری ارتباط بیشتر بدنه کارشناسی در سطوح مختلف مدیریت بحران تأکید نمود. ایشان ادامه داد: سه حوزه دفتر بیمه و ارزیابی خسارت، دفتر هماهنگی امور بازسازی و بازتوانی و دفتر هماهنگی فنی و مقاوم‌سازی  در معاونت فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی مشغول به کار هستند و آمار و برنامه‌های هر دفتر را به تفصیلی بررسی نمود.

نژادجهانی با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای گفت: ما مسئول مدیریت بحران هستیم و باید نسبت به کار تخصصی خود تعصب داشته باشیم و این کار را با اسناد معتبر ارائه دهیم. باید مستندسازی به شکل مناسبی انجام شود تا در آینده، فرایند مستندسازی، گزارش‌دهی، گزارش ثانویه، ارزیابی خسارت، گزارش سه‌ماهه و ... مشخص گردد.

ایشان در ادامه به گزارش راه‌اندازی مرکز کنترل و مدیریت مخاطرات طبیعی کشور، مراکز مدیریت و  کنترل حوادث در استان‌ها، پایگاه‌های چندمنظوره مدیریت بحران پرداخت. سپس روند مقاوم‌سازی مدارس را تشریح و بر توجه به موضوعات بافت فرسوده شهری و روستایی تأکید نمود.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سپس به تشریح اقدامات دفتر هماهنگی فنی و مقاوم‌سازی پرداخت و در این زمینه به نظارت فنی بر روند عملیات اجرایی پروژه‌های مرتبط با مخاطرات طبیعی در استان‌ها، علت‌یابی خسارات و آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی عمومی و دولتی ناشی از وقوع مخاطرات طبیعی و تهیه گزارشات فنی، اخذ گزارش از روند پیشرفت طرح‌های مقاوم‌سازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی و تحلیل و ارزیابی آن اشاره نمود.

ایشان در پایان به موضوع اعتبارات مدیریت بحران و بررسی برخی مواد قانون مدیریت بحران کشور پرداخت و بر تشکیل نشست‌های هماهنگی تأکید نمود.

در ادامه نشست مدیران کل مدیریت بحران بحران استان‌های سراسر کشور، بهنام سعیدی معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور نکاتی را درخصوص مدیریت بحران در سطح استان‌ها برشمرد.

وی گفت: جهت تهیه برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح در سطح استان‌ها، مکاتبه‌ای با پژوهشکده سوانح طبیعی صورت گرفته و پژوهشکده همکار سازمان در تهیه برنامه‌های استانی است و مدیران بحران‌ها می‌توانند از مشورت این پژوهشکده جهت تهیه این اسناد استفاده کنند.

نکته مهم دیگر مستندسازی درخصوص بحران‌ها است. ما هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان زلزله بم نداریم؛ بنابراین، لازم است مستندسازی را در اولویت قرار دهیم.

نکته بعدی این است شما مدیران بحران استان‌ها باید حتی موقعیت جغرافیایی، شدت و مسائلی پیرامونی کوچک‌ترین حوادث رخ‌داده را بدانید. حتماً باید پیشنهادات خود را ارائه دهید تا مسائل پیگیری شود و اعتبار اختصاص داده شود. تمام نقاط حادثه‌خیز بخصوص زلزله و سیل را باید جمع‌بندی و اعلام کنید.

سعیدی از مدیران کل بحران استان‌ها درخواست کرد که یک نفر را به عنوان مسئول اطلاعات فناوری انتخاب کنند تا همه موضوعات مربوط به فناوری را با سازمان پیگیری کند.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود بر تشکیل ستادهای استانی بر اساس قانون مدیریت بحران کشور تأکید کرد و گفت: طبق قانون باید تشکیل ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان‌ها در دستور کار باشد و جلسات آن به طور منظم پیگیری و برگزار شود.ایشان در ادامه گفت: تمام طرح‌هایی که در استان‌ها انجام می‌شود باید پیوست کاهش خطر داشته باشد. این تکلیف قانونی است.  سعیدی در نهایت به لزوم تعیین جانشین در چند سطح برای مدیران کل بحران‌ها برای پیگیری اقدامات آنی اشاره کرد.

 

روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی

 

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied