شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

هزینه دفترخانه برای طلاق

طلاق علاوه بر هزینه‌های عاطفی هزینه‌های مالی هم به زن و مرد تحمیل می‌کند. طلاق می‌تواند یک طرفه یا توافقی باشد.

هزینه دفترخانه برای طلاق

در طلاق توافقی زن و مرد با هم به نتیجه می‌رسند که از همدیگر جدا شوند. آنها خودشان درباره مهریه و جهیزیه و نفقه و اجرت المثل تصمیم می‌گیرند. البته علاوه بر مسائل مالی باید درباره مسائل معنوی مثل حضانت فرزندان نیز تصمیم گیری کنند.

هر نوع دادخواست طلاقی نیاز به طی کردن مراحل قانونی خود دارد. دادخواست طلاق توافقی و پرداخت هزینه دفترخانه اسناد رسمی هم بخشی از این مراحل است. تفاوت طلاق توافقی با بقیه کوتاه تر شدن مسیر جدایی بین زن و مرد است.

انواع ثبت

تعرفه سال 1400

ثبت واقعه ازدواج

4/000/000 ریال

ثبت واقعه طلاق رجعی

5/000/000ریال

ثبت واقعه طلاق بائن

5/000/000ریال

صورت جلسه طلاق رجعی

1/500/000ریال

صدور اجرائیه

400/000ریال

صدور اخطاریه و اطلاع نامه

400/000ریال

تهیه رونوشت از ثبت واقعه ازدواج و طلاق

500/000ریال

ثبت رجوع و رجوع به ما بذل و بذل مدت و فسخ نکاح

1/000/000ریال

ابطال سند ازدواج و طلاق طبق حکم مرجع قضایی

500/000ریال

استعلام

400/000ریال

تنظیم و صدور هر برگ قبض

20/000ریال

 

 

 

مراحل طلاق توافقی

وقتی زن و مرد برای طلاق توافقی به نتایج مشترک می‌رسند، توافقاتشان باید رسمی باشد. همین که آنها شفاهی یا کتبی با هم مسائل را ثبت کنند، کافی نیست. بلکه این توافقات باید به طور رسمی در دفترخانه به ثبت برسد تا وجهه قانونی پیدا کند. بعد از توافقات و نوشتن و امضا کردن صورتجلسه تنظیم شده آنها، نوبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی می‌رسد. این دادخواست باید به شکل اینترنتی یا از طریق دفاتر الکترونیک قضایی به ثبت برسد. بعد از ارسال دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، زن و مرد برای جلسه‌های مشاوره معرفی می‌شوند.

برای مشاوره با وکیل روی این لینک کلیک کنید: مشاوره با وکیل تلفنی

گذراندن جلسه‌های مشاوره برای زن و مرد ضروری است. مشاور با شنیدن حرف‌های آنها درباره نداشتن تفاهم آنها به دادگاه اعلام خواهد کرد. در نهایت دادگاه خانواده باید گواهی عدم سازش را برای زن و مرد صادر کند. این گواهی سه ماه اعتبار دارد. در صورت مراجعه نکردن زن و مرد به دفترخانه اسناد رسمی برای طلاق، این گواهی از اعتبار ساقط می‌شود. بعد از این مدت مراحل دوباره باید طی شود.

 

هزینه‌های دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی زن و مرد را ملزم به پرداخت هزینه در مراحل مختلف می‌کند. زن و مرد باید هزینه‌های جلسه‌های مشاوره را بپردازند. تعداد جلسات به نظر مشاور بستگی دارد. هرچه آنها نیاز به گفت و گوی بیشتر داشته و مشکلات پیچیده تری داشته باشند، تعداد جلسات بیشتر خواهد شد. تعداد جلسه‌های بیشتر به معنی پرداخت هزینه بالاتر است.

به این هزینه‌ها می‌توان هزینه ثبت دادخواست طلاق و هزینه دادرسی را نیز اضافه کرد. هزینه جاری شدن صیغه طلاق در دفتر اسناد رسمی هم باید جدا پرداخت شود. این هزینه بسته به دفترخانه متفاوت است. محلی که دفترخانه قرار دارد می‌تواند در هزینه‌های آن اثرگذار باشد. دفترخانه‌ها در شمال شهر تهران با مرکز یا جنوب آن مبالغ متفاوتی را بابت خدمات دریافت می‌کنند. ضمن این که 10 درصد هم باید به حساب دولت واریز ‌شود. انصاف دفترخانه نیز در تعیین مبالغ بی‌ تأثیر نیست.

زن و مرد درباره پرداخت هزینه‌ها نیز می‌توانند با هم به تفاهم برسند. اگر یکی از آنها برای طلاق اقدام کرده باشد، هزینه‌ها بر عهده او است. اگر هر دو با هم کار را شروع کرده باشند، می‌توانند هزینه‌ها را بین هم تقسیم کنند. در صورت داشتن وکیل هم هر کدام از آنها باید دستمزد را جداگانه برای هر وکیل پرداخت کند.

 

حق الوکاله در طلاق توافقی

یکی از مهم ترین هزینه‌ها در زمان طلاق دستمزد وکیل است. وکلا هم برای انجام کارها تعرفه قانونی دارند. اما در نهایت زن یا مرد که قصد داشتن وکیل دارند، خودشان می‌توانند درباره مبلغ با هم به توافق برسند. وکلای با تجربه و کارکشته به طور معمول دستمزد بیشتری از وکلای بی تجربه و تازه کار دریافت می‌کنند. این مسئله کاملاً طبیعی است. وکیل‌هایی که سال‌ها است در دادگاه خانواده مشغول فعالیت هستند، با همه فراز و نشیب‌های این مسیر آشنایی کامل دارند. اگر جایی از پرونده با مشکل مواجه شود، این توانایی را دارند که خیلی زود آن را رفع و رجوع کنند.

ممکن است زن و مرد دادخواست طلاق توافقی را با عجله و بدون فکر ارسال کرده باشند. وقتی پای یک وکیل به میانه دعوا باز می‌شود، همه چیز شکل دیگری به خود می‌گیرد. در آن زمان است که تفکر و تأمل جای عجله را می‌گیرد. وکیل چشم زن و مرد را نسبت به حقوقی که قانون به آنها داده است باز می‌کند. حتی توافقات آنها با وجود وکیل ممکن است متحول شود. این امکان وجود دارد که آنها بدون وکیل و بدون آگاهی تصمیم‌های نادرست گرفته باشند.

نکته مهم این است که زن و مرد نمی‌توانند یک وکیل داشته باشند. هر کدام باید به سراغ وکلای جداگانه‌ای بروند. وکلایی که با توجه به موقعیتشان ممکن است دستمزدهای متفاوتی را اعلام کنند.  

* مطلب فوق رپرتاژ آگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد . 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied