شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

استاندارد شهرداری و آتش نشانی در خصوص پنجره دو جداره

تعداد ساختمان‌ها و خانه‌ها روز به روز بیشتر شده است، برای زیبا‌سازی شهر و داخل خانه استفاده از پنجره دوجداره از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. به همین سبب شهرداری قوانین و مقرراتی را وضع کرده است که نمای ساختمان‌ها چون نمود خارجی دارند یک دست باشند.

استاندارد شهرداری و آتش نشانی در خصوص پنجره دو جداره

 از اقدامات حائز اهمیت در قوانین کشوری می‌توان به حفظ حریم خصوصی اشاره کرد. پنجره‌هایی که به منزل، حیاط و یا حریم شخصی دیگری باز می‌شود نیاز به رعایت حریم شخصی دارد. برای آشنایی بیشتر با این استانداردها در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

عوامل تاثیرگذار در استاندارد پنجره‌های دوجداره  UPVC

ابعاد درب و پنجره

ابعاد درب و پنجره یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در استانداردهای شهرداری است. پنجره‌هایی که در جهت هوا‌گیری به کار می‌روند؛ برای مثال پنجره‌های نصب‌شده در سرویس‌های بهداشتی و همینطور آشپزخانه‌ها معمولا دارای ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر درب و پنجره‌ها هستند. مجموعه هافمن تولید کننده انواع درب و پنجره های UPVC و آلومینیومی این استاندارد‌ها را در ساخت و ساز خود اعمال می‌کند. از جمله مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در استاندارد در و پنجره‌های دوجداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود هارمونی و تقارن بین اجزای دکوراسیون داخلی
  • طول عمر بالاتر درب و پنجره‌ها به دلیل محاسبه ابعاد و تناسب آن‌ها با یراق‌آلات
  • بازدهی بالاتر پنجره به دلیل استفاده از بیشترین عرض و ارتفاع بازشوی پنجره
  • صرفه جویی در هزینه‌ها و بهره وری مناسب آن به دلیل کاهش یا افزایش در ابعاد مورد نظر

پنجره

مراحل نصب درب و پنجره

از عوامل مهم و تاثیرگذار در رعایت استانداردها برای شهرداری می‌توان به نصب درب و پنجره اشاره کرد. بر اساس ضوابط و مقررات نمای شهری و شهرداری، فاصله پنجره‌ها از زیر سقف تمام شده باید حداقل بیست سانتی‌متر در نظر گرفته شود، این امر موجب نصب راحت‌تر و سریع‌تر پنجره می‌شود. وظیفه وزارت مسکن و شهرسازی نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای ساختمان است.

نکته: در اتاق خواب با ارتفاع 280 سانتی‌متر، برای جلوگیری از سقوط افراد و حفظ امنیت ساکنین بهتر است از پنجره بازشو استفاده نشود. عرض پروفیل در و پنجره باید به صورت استاندارد باشد، عرض هر لنگه از پنجره باید حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر باشد.

 

عوامل تاثیرگذار بر در و پنجره upvc عوامل بیرونی، ساختمانی و عوامل داخلی ساختمان است. تعداد طبقات ساختمان، فشارهای خارجی و فیزیکی، تغییرات دما و تغییر فصل «بارش برف و باران»  جزء عوامل بیرونی به شمار می‌آید. عوامل معماری تاثیر گذار عوامل موجود در مبحث ساختمان شامل تلرانس ساختمان و نشست ساختمان است. عواملی چون رطوبت و دما که روی دیوارهای داخلی تاثیرگذار هستند عوامل داخلی به حساب می‌آیند. برای درک بهتر مطلب به دسته‌بندی زیر توجه کنید.

عوامل بیرونی ساختمان:

  • عوامل محیطی و جغرافیایی
  • باد، باران و تغییرات دمایی در طول روز و فصول مختلف
  • صوت، آکوستیک و صداهای ناهنجار محیطی
  • فشارهای خارجی و فیزیکی مانند سرقت یا ضربه
  • نور خورشید و زاویه تابشی آن

عوامل معماری ساختمان:

  • تلرانس ساختمان
  • نشست ساختمان

پنجره

 7 قانون کلیدی آتش نشانی و شهرداری برای نصب پنجره دوجداره

  1. زمانی‌که فاصله بین دو پنجره مشرف به یکدیگر بیش از ۳۵ متر باشد و پنجره یا تراس همجوار نداشته باشد رعایت ارتفاع ضروری نیست.
  2. یکی دیگر از قوانین در رابطه با پنجره هایی است که مشرف به مالکیت مجاور احداث شده اند. اگر پنجره یا هواگیر‌ها از حد مالکیت مجاور حداقل دو متر عقب نشینی داشته باشد، در این حالت پنجره ها باید تا ارتفاع ۷۵/۱ متر از کف مربوطه به صورت غیر بازشو بوده و بیرون آنها غیر قابل دید باشد. معمولا احداث این پنجره ها، نظارت و دیدی نسبت به منزل مجاور یا روبرو ندارد، بنابراین امنیت و آسایش فراهم است.
  3. معمولا واحد های کوچک‌تر از 80 متر نورگیری پاسیو یا حیاط خلوت دارند، در این حالت که دو واحد مسکونی مستقل، از یک حیاط خلوت نور می‌گیرند؛ فاصله پنجره های ‌مقابل نباید کمتر از چهار متر باشد و تا ارتفاع ۷۵/۱ متری از کف باید به صورت غیر بازشو و غیرشفاف باشد.
  4. گرفتن نور از معابر عمومی، پارک‌ها و پاساژها مانعی ندارد.
  5. در ساختمان‌های همجوار شرقی و غربی با عرض کم‌تر از 24 متر و در ساختمان‌های شمالی و جنوبی با عرض کم‌تر از 20 متر تراس‌ها و پنجره‌ها و حتی هواگیرها باید از شیشه مات استفاده کنند.

نکته: درصورتیکه فاصله بین دو پنجره مشرف به یکدیگر بیش از ۳۵ متر باشد، نیازی به استفاده از پنجره مات یا مصالح مات کننده نیست.

  1. در معابر شرقی و غربی با عرض کم‌تر از 24 متر و در ساختمان‌های شمالی و جنوبی با عرض کم‌تر از 20 متر امکان نصب پنجره‌های بازشو تا ارتفاع ۸۵/۰ متری به بالا مشکلی ندارد.
  2. امکان احداث پنجره یا تراسی که مشرف به مالکیت مجاور است وجود ندارد.

نکته: در صورتی امکان احداث پنجره یا تراسی که مشرف به مالکیت مجاور است وجود دارد که از حد مالکیت مجاور حداقل دو متر عقب نشینی صورت گرفته باشد. در این حالت پنجره ها باید تا ارتفاع ۷۵/۱ متر از کف مربوطه به صورت غیر بازشو بوده و بیرون آنها غیر قابل دیدن باشد (با استفاده از شیشه مات)

سخن آخر

رعایت قوانین و مقررات آتش نشانی برای صنعت ساخت‌و‌ساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پنجره‌های قدیمی امنیت ضعیفی دارد و سازمان آتش نشانی سعی در وضع قوانین جدید و به‌روز مناسب با پنجره‌های دوجداره و سه جداره دارد. هافمن پنجره‌های متناسب و استاندارد را از مرحله تعویض تا نصب برای متقاضیان انجام می‌دهد. در این مطلب با عوامل تاثیرگذار در استاندارد پنجره‌های دوجداره UPVC و  قوانین آتش نشانی و شهرداری برای نصب پنجره به صورت کلی آشنا می‌شویم. برای خرید و گرفتن قیمت پنجره دوجداره هافمن می‌توانید وارد سایت هافمن شوید. 

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت  آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied