شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

سهام عدالت من چقدر می ارزد؟ | زمان واگذاری سود سهام عدالت در اواخر تیرماه

ارزش سهام عدالت در هفته پایانی خردادماه با کاهش ارزش مواجه شد.

سهام عدالت من چقدر می ارزد؟ | زمان واگذاری سود سهام عدالت در اواخر تیرماه
سهام عدالت: سپرده‌گذاری مرکزی بعد از دریافت شماره شبای بیش از 200 هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در اواخر اردیبهشت ماه، سود این عده از جاماندگان را واریز کرد.

برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های 98 و 99 را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

سهام عدالت: براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و 800 هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال 99 برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت532 هزار تومانی حدود 580 هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

طبق آمار موجود حدود 49 میلیون نفر از افراد در جامعه دارای برگه های سهام عدالت هستند. اما تعدادی از افرادی که طبق معیارها باید این دارایی را داشته باشند، هنوز موفق به دریافت آن نشده اند. به عبارت دیگر، با وجود اینکه برخی که جزو دهک‌‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نشده‌اند و سهامی به آنها اختصاص نیافته است.

دولت سیزدهم در تلاش است تا مساله جاماندگان سهام عدالت را با کمک مجلس حل کند. در شهریور 1400، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رییس جمهور برای تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان خبر داد که این امر زمینه‌ ساز افرایش خوش ‌بینی جاماندگان سهام عدالت برای دریافت هر چه سریع‌ تر سهام شرکت‌ های بزرگ دولتی شد.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1401، دولت را موظف کرد تا از محل باقی‌ مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت ‌های دولتی در بنگاه‌ های قابل ‌واگذاری در هر بازار، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افراد کم درآمد که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، اقدام کند.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌ های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد. ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش 1.55 درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص های عملکردی بورس رخ داده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد 2 درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت 2.15 درصدی داشت. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش 2 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش 1.55 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی خرداد ماه به ترتیب با کاهش  162 هزار تومانی، 195 هزار تومانی، 210 هزار تومانی و 396 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 384 هزار تومان، 8 میلیون و 883 هزار تومان، 9 میلیون و 605 هزار تومان و 18 میلیون و 55 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 53 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied