شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

6 آزمون کنترل کیفیت میلگردهای ساده صنعتی

میلگردهای ساده صنعتی کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند. با توجه به کاربردهای وسیع انواع میلگرد بدون آج و حجم بالای خرید این مقاطع فولادی، ارائه سرتیفیکیت محصولات برای جلوگیری از فروش کالاهای غیر مرغوب از اهمیت به سزایی برخوردار است. میلگردهای ساده جزو قطعات حساس صنعتی هستند که به‌ عنوان ماده اولیه اصلی در سایر صنایع استفاده می‌شوند و این موضوع به اهمیت کنترل کیفیت پیش از استفاده آن‌ها می‌افزاید.

6 آزمون کنترل کیفیت میلگردهای ساده صنعتی

روش‌های کنترل کیفی میلگردهای ساده صنعتی تحت ‌عنوان تست‌های مخرب و غیر مخرب شناخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با 6 آزمون بسیار مهم و حیاتی برای کنترل کیفیت میلگردهای ساده صنعتی آشنا کنیم. محصولی که از این آزمون‌ها نمره قبولی دریافت کرده باشد، از استانداردهای کیفی لازم برای ورود به بازار برخوردار است.

 

اهمیت آزمون‌های کنترل کیفی در قیمت میلگرد ساده صنعتی

در شرکت‌های تولید کننده میلگردهای ساده صنعتی این مقاطع فولادی پرمصرف برای کاربردهای متنوعی تولید می‌شوند و قیمت آنها با توجه به ضخامت میلگرد و آلیاژ آن متفاوت است. این محصولات در جریان فرایند تولید و برای تأمین موارد مندرج در استانداردهای بین‌المللی و آیین‌نامه استاندارد میلگرد ایران، باید آزمون‌های کنترل کیفیت دقیق را پشت ‌سر بگذارند.

با توجه به اینکه میلگردها تحت فرایندهای مختلف آهنگری و جوشکاری قرار می‌گیرند، باید از نظر استحکام، مقاومت به ضربه، جوش پذیری، کیفیت سطحی، مقاومت خستگی و درجه خلوص فلزات سازنده در حد قابل ‌قبولی باشند. این ویژگی‌ها روی قیمت میلگرد ساده صنعتی تأثیرگذار هستند و جز در روند آزمون‌های کنترل کیفی که به ‌عنوان آزمون‌های غیر مخرب و مخرب شناخته می‌شوند، مشخص نخواهند شد. به طور کلی انواع میلگردهای ساده صنعتی باید 6 آزمون مهمی که در ادامه معرفی می‌کنیم، پشت سر بگذارند.

37aff38e-d7e8-4280-a5eb-3b0e7e0da74b

 

مهم‌ترین آزمون‌های کنترل کیفیت میلگردهای ساده

کنترل کیفیت میلگردهای ساده صنعتی یک فرآیند ثابت و تکراری است که در طول مراحل تولید و پیش از ورود محصول به بازار انجام ‌می‌شود. نتایج آزمون‌های کنترل کیفی نشان ‌می‌دهد که آیا محصول تولید شده منطبق با استانداردهای کیفی تعریف ‌شده در آیین‌نامه استاندارد میلگرد ایران هست یا خیر. این آزمون‌ها در دو گروه مخرب و غیر مخرب انجام‌ می‌شود که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم:

1.آزمایش توان کششی میلگرد (تست کششی)

اولین و مهم‌ترین آزمونی که کیفیت میلگرد ساده باید در آن تایید شود، تست مقاومت کششی است. منظور از مقاومت کششی حد نهایی فشاری است که میلگرد قادر به تحمل آن است. در این آزمون انعطاف‌پذیری، قابلیت الاستیکی، حد ارتجاعی، مقاومت در برابر شکنندگی و نقطه تسلیم میلگرد ارزیابی می‌شود. خروجی نهایی تست کششی یک نمودار است که در آن مقادیر عددی استحکام کششی، تنش تسلیم و تنش شکست میلگرد مشخص ‌شده است.

2. آزمایش تعیین خستگی میلگرد (تست تنش)

آزمون مهم بعدی، تست خستگی میلگرد است. این آزمون برای تعیین رفتار میلگرد هنگام مواجهه با بارهای مکرر یا نوسانی انجام‌ می‌شود. میلگردها ممکن است دامنه های مختلفی از بارهای نوسانی، فشار ناشی از مصالح، تغییرات دما و بارهای تنشی را تحمل کنند، بنابراین مهم است که از حداقل استانداردهای لازم برای مقاومت تنش برخوردار باشند. این آزمون در شرایط آزمایشگاهی و برای تعیین بیشینه تنش قابل ‌تحمل برای میلگرد ساده پیش از شکسته ‌شدن انجام‌ می‌شود.

3.آزمایش خمش میلگرد

آزمون خمش میلگرد برای تعیین مقاومت خمشی میلگرد انجام‌ می‌شود. براساس استاندارد میلگرد ایران این آزمون باید روی میلگردهای با طول 250 میلی‌متر و بالاتر که هیچ‌گونه عملیات مکانیکی روی آنها انجام‌ نشده است، اجرا شود. در آزمایش خمش بخش داخلی میلگرد تحت نیروی فشاری و بخش بیرونی آن تحت نیروی کششی قرار می‌گیرد و آزمون تا مرحله شکسته ‌شدن میلگرد ادامه پیدا می‌کند. تست خمش برای میلگردهایی که در جوشکاری و آهنگری استفاده می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

4.آزمایش میلگرد زنگ ‌زده

آزمون مهم دیگری که مقاومت میلگرد نسبت به خوردگی را مشخص می‌کند، تست زنگ‌ زدگی است. در این تست، میلگرد تحت شرایطی قرار می‌گیرد که به طور موضعی یا عمیق دچار زنگ زدگی یا خوردگی شود. اگر سطح زنگ ‌زدگی در حدی باشد که میلگرد دچار پوسته شدن یا خوردگی عمیق شود، یعنی از مقاومت لازم برخوردار نیست.

5.آنالیز خواص شیمیایی

آنالیز خواص شیمیایی جزو آزمون‌های غیر مخرب میلگرد ساده است و در آن به تعیین دقیق ترکیب شیمیایی، آنالیز فازی مواد، درصد خلوص فولاد به کار رفته در آلیاژ میلگرد و مواردی از این دست پرداخته می‌شود. تعیین ترکیب شیمیایی جزو آزمون‌های مهم میلگرد ساده است که درصد سایر آلیاژهای به کار رفته در میلگردهای ناخالص را هم مشخص می‌کند. معمولاً میلگردهای که از شمش فولاد باکیفیت (مانند شمش 3sp یا 5sp) تولید می‌شوند، خلوص بیشتر و کیفیت بهتری دارند.

6.بازرسی چشمی میلگرد

بازرسی چشمی مرحله‌ای است که طی آن ویژگی‌های فیزیکی میلگرد ساده اعم از طول، قطر سطح مقطع، عیوب ظاهری، خمیدگی، تاب داشتن و همچنین صاف و صیقلی بودن در میلگردهای ترانس (کششی) توسط افراد متخصصی بررسی می‌شود. این آزمون فقط برای تشخیص عیوب ظاهری میلگردهای ساده انجام ‌می‌شود.

cbd36d12-4e34-4086-9a0d-1dc85f31279f

تشخیص کیفیت میلگردهای ساده چگونه انجام‌ می‌شود؟

به طور کلی تشخیص کیفیت میلگردهای ساده به ‌صورت چشمی امکان‌پذیر نیست. چون اصلی‌ترین پارامترهای کیفیت میلگردهای ساده که مقاومت کششی و مقاومت تسلیم هستند، فقط از طریق آزمون‌های مخرب و تحت شرایط آزمایشگاهی مشخص می‌شوند.

اما دو راهکار بسیار عالی وجود دارد که می‌توانید با توجه به آنها از کیفیت میلگردهای یک کارخانه مطمئن شوید. راهکار اول اعتبار و شهرت کارخانه سازنده میلگردهای ساده صنعتی است و راهکار دوم، برگه آنالیز محصول. به ‌عنوان‌ مثال انواع میلگرد ساده در آذر گستر سدید در صورت درخواست مشتری با برگه آنالیز محصول ارائه می‌شوند. این برگه نشان ‌می‌دهد که محصول خریداری ‌شده از نظر استانداردهای فنی میلگرد تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده و انواع آزمون‌های مخرب و غیر مخرب را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته است.

 

میلگرد ساده کدام کارخانه بهتر است؟

یکی از راه های اطمینان از کیفیت بالای میلگردهای ساده صنعتی، خرید از کارخانه‌های معتبر و شناخته شده است. چون تولیدات این کارخانه‌ها بیشتر از سایر تولیدکنندگان رضایت مشتریان را جلب کرده و به همین دلیل است که در بازار از اعتبار بالایی برخوردار هستند. یکی از این شرکت‌ها صنایع فولادی آذر گستر سدید است.

این شرکت یکی از 5 تولید کننده انواع میلگردهای ساده صنعتی به طول 6 متر و 12 متر در ایران و اولین تولید کننده میلگردهای ساده به طول 12 متر در استان تهران است. کلیه محصولات آذر گستر سدید منطبق با استانداردهای جهانی و با به‌روزترین تکنولوژی نورد دنیا تولید می‌شوند و دارای برگه آنالیز محصول هستند. برای استعلام قیمت روز انواع میلگردهای ساده صنعتی یا سفارش خرید، فقط کافی‌ست به نشانی ahan2.com مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید هستند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied