شمانیوز
شما نیوز

روانشناسی رنگ‌ها| رنگ آبی

روانشناسان درباره رنگ آبی چه می‌گویند| رنگ آبی چه تاثیری در تغذیه دارد؟

روانشناسی رنگ ها از آن جهت حائز اهمیت است که در بخش های مختلف زندگی ما از روحیه تا خورد و خوراک تاثیرگذار است. در ادامه روانشناسی رنگ آبی را می خوانیم.

روانشناسان درباره رنگ آبی چه می‌گویند| رنگ آبی چه تاثیری در تغذیه دارد؟

به گزارش شمانیوز، در روانشناسی رنگ ها بسیار حائز اهمیت هستند. انتخاب رنگ ها نشان دهنده شخصیت و حال و هوای افراد است. روانشناسان اعتقاد دارند که رنگ های مختلف، قدرت انتقال احساسات و حالت های رفتاری مختلف را دارند و می توانند احساسات متفاوت را در افراد شعله ور سازند، همچنین با توجه به تحقیقات مختلف رنگ ها، تأثیرات روانی (چه مثبت و چه منفی ) را نیز به دنبال دارند. در بین رنگ ها، رنگ آبی یکی از رنگ های پرطرفدار در روانشناسی طراحی لباس است.  روانشناسی آبی در لباس یکی از رنگ هایی است که وقتی به آسمان نگاه یا زمانی که دریا را در ذهن خود تصور می کنیم.  بلافاصله در ذهنمان نقش می بندد و به همین دلیل است که اغلب، رنگ آبی را رنگی آرام و آرامش بخش توصیف می کنند.  از طرفی، به دلیل تنالیتۀ سرد این رنگ، برخی نیز این رنگ را رنگی سرد و یخ زده می دانند که نمادی از دوری است. در این بخش از تصویرگران پویااندیش، به بررسی حالات و احساسات مختلفی که این رنگ ایجاد می کند می پردازیم تا از این طریق، طراحان لباس بتوانند با دید بهتری به طراحی لباس بپردازند.

روانشناسی رنگ آبی

 این رنگ زیبا که مورد علاقه بسیاری از افراد است،  در بین آقایان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.  اغلب افراد، این رنگ را به عنوان رنگی صلح آمیز در نظر می گیرند، همچنین این رنگ به عنوان رنگی محافظه کارانه و سنتی نیز شناخته می شود. به دنبال رنگ آبی ، آرامش ذهن همراه است و به‌همین دلیل، هر جایی که قرار است امنیت و نظم به نمایش گذاشته شود، از این رنگ استفاده می‌شود.  علاوه بر مشاغلی که می خواهند ثبات و امنیت را به نمایش بگذارند، در تبلیغات و بازاریابی نیز غالبا از این رنگ استفاده می کنند.  با تمام آرامش و ثباتی که رنگ آبی انتقال می‌دهد، در برخی موارد در بین برخی افراد، احساس غم، اندوه را ایجاد میکند.  نمونه ای از حس غم را می توان در نقاشی دوران آبی پیکاسو مشاهده کرد که احساسی از تنهایی و غم را انتقال می دهد. یکی دیگر از کاربردهای رنگ آبی ، استفاده از آن در دکور دفاتر کاری است.

تاثیر رنگ آبی در تغذیه

آبی در عین اینکه از محبوب ترین رنگ هاست ، به عنوان یک رنگ برای کاهش اشتها نیز شناخته می شود و به همین دلیل است که در برخی برنامه های کاهش اشتها، توصیه می کنند که غذای خود را در بشقاب آبی بخورند.  زیرا در غذاهای سمی یا نشانه های سم و فساد، رنگ آبی دیده می شود و افراد با توجه به این پیش زمینه که در ناخودآگاه خود دارند، با مواجهه شدن با غذاها در بشقاب آبی ، اشتهایشان کم می شود.

احساساتی که به همراه لباس های آبی رنگ است

این که رنگ آبی باعث برانگیختن چه احساساتی می شود، و این  مورد که آیا رنگ آبی ، با ویژگی ها یا موقعیت های خاصی مرتبط است. همیشه ثابت نیست و در موقعیت‌های مختلف، متفاوت است و همچنین در فرهنگ‌های مختلف با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، درک و حتی تجربه افراد، متفاوت است.  بنابراین، با توجه به اینکه رنگ آبی معانی نمادین متفاوتی در موقعیت ها و لباس ها به دنبال دارد، به عنوان یک طراح لباس لازم است واکنش های فردی در مقابل رنگ آبی و سایر رنگ ها را در نظر بگیرید تا بتوانید طراحی لباس خارق العاده ای را به نمایش بگذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied