شمانیوز
شما نیوز

هواشناسی

پیش بینی وضعیت آب و هوایی در چند روز آینده / احتمال بروز سیل در این استان ها

پیش بینی وضعیت آب و هوایی در چند روز آینده / احتمال بروز سیل در این استان ها

سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی در چند روز آینده ، از اختمال بروز سیل در برخی استانها خبر داده است.

به گزارش شمانیوز :براساس پیشبینی های سازمان هواشناسی کشور ،در برخی از نقاط احتمال بروز سیل در چند روز آینده وجود خواهد داشت.از شنبه ۵ خرداد، وزش باد شدید تا نسبتا شدید لحظه‌ای، رگبار و رعد و برق و نفوذ گرد و غبار به برخی نقاط به ویژه نواحی در مرزی را شاهد هستیم که این سامانه تا یکشنبه ۶ خرداد ادامه دارد.

از نوع مخاطره این سامانه می‌توان به آسیب به محصولات کشاورزی، احتمال آسیب به سازه‌های سبک به دلیل وزش باد، احتمال آبگرفتگی موقتی معابر و اختلال در تردد در نقاط با بارش، خطر صاعقه بویژه در ارتفاعات، احتمال کاهش دید و افت کیفیت هوا در نواحی با نفوذ گرد و غبار اشاره کرد. 

از توصیه‌های اداره کل هواشناسی استان ایلام نیز می‌توان به تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، عدم صعود به ارتفاعات به دلیل خطر صاعقه، تحکیم انواع سازه‌های سبک و خودداری از تردد غیر ضرور در نواحی با افت کیفیت هوا بویژه برای گروه‌های سنی و بیماران اشاره کرد.

بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران در پنج روز آینده، آسمان کمی ابری تا نیمه ابری و در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. از بعدازظهر دیروز تا روز دوشنبه با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی در سطح استان، به‌ویژه روزهای شنبه و یکشنبه (پنجم و ششم خرداد‌) در ساعات عصر و شب، در بعضی ساعات بارش باران، گاهی رگبار و رعد‌و‌برق و وزش باد شدید، در مناطق مستعد بارش تگرگ و در بخش‌های جنوبی استان وزش باد شدید تا خیلی شدید و خیزش گرد‌و‌خاک پیش‌بینی می‌شود.

طبق این گزارش، آسمان تهران امروز (پنجم خرداد‌) قسمتی ابری و وزش باد، به‌تدریج افزایش ابر و افزایش باد، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد‌و‌برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه (ششم خرداد‌) قسمتی ابری و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر و باد، گاهی رگبار و رعد‌و‌برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فرودگاه امام خمینی و ورامین با بیشینه دمای ۲۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه‌های استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایدارهای محلی تا پایان روز یکشنبه (ششم خرداد) هشدار داد.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی آورده است: از فردا تا یکشنبه (پنجم تا ششم خرداد) وقوع رگبار باران، رعد‌و‌برق، تگرگ، مه، صاعقه به‌ویژه نیمه شمالی استان و وزش باد شدید تا خیلی شدید و خیزش گرد‌و‌خاک به‌ویژه نیمه جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت جوی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن رواناب، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از‌جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی‌ و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی‌ از تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایدارهای محلی طی روز شنبه و یکشنبه خبر داده و آورده است: طی روز شنبه (پنجم خرداد‌) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی و مازندران و طی روز یکشنبه (ششم خرداد‌) در گیلان، قزوین، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، شمال آذربایجان غربی و شمال زنجان رگبار باران، رعدو‌برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفرهای غیر‌ضروری، خودداری از پروازهای ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها به‌ویژه در نواحی سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد‌تنش در گیاهان باغی و زراعی را توصیه کرده است.

بر اساس اعلام سازمان هلال‌احمر بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر‌ نیز با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای 10 استان گفت: امدادگران در این استان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. به هم‌وطنان توصیه می‌شود که به هشدارهای هواشناسی توجه کنند و در صورت بروز حادثه با شماره تماس ندای امداد (۱۱۲) تماس بگیرند.

سازمان هواشناسی کشور همچنین با صدور هشدار هواشناسی سطح زردرنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی طی دو روز آینده در برخی استان‌ها خبر داده و آورده است: طی روز شنبه (پنجم خرداد‌) در استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، ایلام، غرب لرستان، گیلان، قم، شمال اصفهان، شمال و غرب سمنان و طی روز یکشنبه (ششم خرداد‌) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، زنجان، البرز، تهران، قم، شمال مرکزی، شمال اصفهان، شمال و غرب سمنان وقوع رگبار و رعد‌و‌برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد‌و‌خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن رواناب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی