شمانیوز
شما نیوز

ترفند هایی برای یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه

نکات مهمی در پختن قورمه سبزی Ghormeh Sabzi epersianfood که یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ما ایرانی هاست وجود دارد. رعایت کردن این نکات باعث میشود قورمه سبزی شما خوشمزه تر ، خوش رنگتر و دلپذیر تر باشد.

ترفند هایی برای یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه

نکات مهمی در پختن قورمه سبزی Ghormeh Sabzi epersianfood که یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ما ایرانی هاست وجود دارد. رعایت کردن این نکات باعث میشود قورمه سبزی شما خوشمزه تر ، خوش رنگتر و دلپذیر تر باشد.

ترفند هایی برای یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه

  • سبزی های قورمه سبزی

اول از همه از سبزی های موجود در قورمه سبزی شروع میکنیم . سبزی ها شامل :جعفری ، تره ، گشنیز ، اسفناج ، و شنبلیله میباشد .در بعضی از شهر های ایران از شوید و برگ چغندر نیز استفاده میکنند .برای ظاهر بهتر و بهتر جا افتادن قورمه سبزی باید سبزی ها را خیلی ریز خورد کنید و آنها را خوب تفت دهید.

در هنگام تفت دادن آن با روغن مقداری پیاز رنده شده نیز با سبزی ها مخلوط کنید. تفت دادن زیاد سبزی ها طعم خورشت را بهتر میکند . حتما از سبزی های معطر و تازه استفاده کنید تا یک غذایی پر از ویتامین های مختلف داشته باشید .سبزی های سرخ شده را بهتر است فریز نکنید تا در دوره ای بعدی استفاده کنید زیرا روغن موجود در سبزی ها یخ میزند و روغن یخ زده برای سلامتی مضر است . البته سرخ کردن زیاد سبزی باعث میشود خاصیت سبزی از بین برود .برای اینکه در اخر روی خورشت لایه ای روغن داشته باشید میتوانید در ابتدا سبزی ها را با روغن جامد سرخ کنید .البته این کار زیاد توصیه نمیشود .

۲- گوشت قورمه سبزی

معمولا از گوشت گوسفند و گوشت گوساله در قورمه سبزی استفاده میکنند . البته جالب است بدانید در بعضی شهر ها از گوشت مرغ در قورمه سبزی استفاده میکنند که ویزگی ها و طعم خاص خودش را دارد . بهتر است از گوشت بدون استخوان و بدون چربی استفاده کنید و گوشت را به تکه های خیلی ریز خورد نکنید .

لوبیا در قورمه سبزی

هر لوبیایی که استفاده میکنید را بهتر است از شب قبل پخت غذا حتما در آب جوش بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید .هم میتوانید از لوبیای قرمز استفاده کنید هم از لوبیا چیتی یا لوبیای چشم بلبلی .برای کسانی که که به اندازه ی کافی زمان ندارند ، میتوانند از کنسرو لوبیا نیز استفاده کنند .

اگر میخواهید از کنسرو لوبیا استفاده کنید ، آخر از همه آن را به خورشت اضافه کنید .چون دیگر نیازی به پختن ندارد .اگر از لوبیا های دیگر استفاده میکنید هم زمانی که پیاز و گوشت در حال سرخ شدن هستند لوبیا ها را نیز اضافه کنید . این کار باعث میشود لوبیا ها بهتر پخته شوند و طعم بهتری به غذا میدهند .

چاشنی های قورمه سبزی

علاوه بر ادویه هایی نظر نمک ، فلفل و زردچوبه ، لیمو عمانی و مقداری ابلیمو و آبغوره نیز به قورمه سبزی اضافه کنید . ابغوره و ابلیمو برای کسانی است که قورمه سبزی را کمی ترش دوست دارند .میتوانید در ابتدا که مواد را تفت میدهید کمی گرد لیمو عمانی هم استفاده کنید تا رنگ خورشت به یک رنگ تیره و دلپذیر تبدیل شود .

در برخی شهر ها برای ترش شدن بیشتر قورمه سبزی و برای دادن یک طعم متفاوت به غذا از آب نارنج نیز استفاده میکنند . اگر میخواهید از رب گوجه فرنگی استفاده کنید به مقدار کم استفاده کنید .چون رب گوجه فرنگی در رنگ قورمه سبزی تاثیر چندانی ندارد و تنها باعث میشود طعم خورشت بهتر شود .

آب خورشت

اول از همه باید بدانید که بهتر است آب جوش روی مواد قورمه سبزی بریزید چون اینکار باعث میشود چربی های گوشت بیرون بیاید .میتوانید برای طعم بهتر عصاره ی قلم گوسفند نیز به همراه آب به خورشت اضافه کنید . خورشت قورمه سبزی اصلا نباید آبکی باشد .اگر بعد از پخته شدن کامل مواد دیدید که آب خورشت زیاد است حرارت را زیاد کنید و صبر کنید تا آب خورشت کم شود و خورشت غلیظ شود .در کل باید قورمه سبزی را با حرارت خیلی ملایم بپزید و بگذارید به مدت زیاد مثلا زمانی حدودا 4 ساعت روی حرارت بماند .

در آخر میتوانید برای لعاب دار شدن و روغن انداختن روی خورشت چند تیکه یخ کوچک درون خورشت بیندازید .این کار یک شوک به غذا وارد میکند و روغن های موجود در سبزی یا گوشت روی سطح غذا قرار میگیرد .

برای آشنایی با دستور پخت zereshk polo epersianfood میتوانید به سایت www.epersianfood.com مراجعه کنید.

منبع: epersianfood

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied