شمانیوز
شما نیوز

نقش هوش هیجانی در رشد دانش آموزان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد تقویت هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان به تقویت سرسختی تحصیلی آنان کمک می‌کند.

نقش هوش هیجانی در رشد دانش آموزان

سیدمحمدجواد آل‌داود، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی در پایان‌نامه خود به " بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی با سرسختی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397 - ۱۳۹۶" پرداخت.

این تحقیق به روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد و 420 نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بررسی شدند.

در این پژوهش، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان بررسی و به منظور انتخاب دانش آموزان از روش نمونه گیری خوشه‌ای طبقه‌ای تصادفی متناسب با حجم استفاده شد.

نتایج این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق نشان داد بین هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی با سرسختی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ رابطه وجود دارد.

آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد که مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی پیش بینی کننده تغییرات سرسختی تحصیلی هستند. همچنین مشخص شد رابطه هوش هیجانی با سرسختی تحصیلی در دانش آموزان پسر قوی‌تر از دانش‌آموزان دختر است. امّا بین مهارت‌های اجتماعی و سرسختی تحصیلی بر اساس جنسیت دانش آموزان رابطه‌ای معنادار وجود ندارد.

با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می‌توان گفت تقویت هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان به تقویت سرسختی تحصیلی آنان کمک می‌کند.

یافته‌های این پژوهش زمینه تدوین برنامه‌های آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی و افزایش سرسختی تحصیلی را برای دانش آموزان توسط آموزش‌وپرورش فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی علیرضا شواخی در پردیس فاطمه زهرا ( س) دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان دفاع شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied