شمانیوز
شما نیوز

وارونگی جمعیت چیست؟

کاهش نرخ فرزندآوری علاوه بر کاهش جمعیت، مشکل سالمند شدن استان را هم به دنبال دارد و در چند سال آینده، جمعیت سالمند استان بسیار بیشتر از جمعیت جوان و کودک استان خواهد شد که این خود معضلی بزرگ است که باید تدابیری برای آن اتخاذ شود.

وارونگی جمعیت چیست؟

به گزارش شمانیوز به نقل از فارس، در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، ازدواج در سطح استان کاهش یافته که این موضوع مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است و اگر برای رفع موانع و دلایل عدم ازدواج جوانان، اقدامی انجام نشود، در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.

در رابطه با افزایش ازدواج جوانان، علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید نهادهای مربوطه نیز اقداماتی را در خصوص فراهم کردن شرایط مناسب شغلی برای جوانان انجام دهند تا بیش از این سن ازدواج بالا نرود زیرا در حال حاضر سن ازدواج در کشور رو به افزایش است و نیاز به تدابیری کارساز دارد.

حسین غفرانی با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج جوانان در سال 97، در مردان 30.17 و در بانوان 25.64 ثبت شده است، اظهار کرد: همچنین سن طلاق در این مدت برای مردان 38.41 و برای بانوان 33.61 بوده است.

ازدواج‌های سال 97 اصفهانی‌ها نسبت به سال 96 کاهش داشته است

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه افزود: در سال 96 تعداد ازدواج‌های ثبت شده در اصفهان، 32 هزار و 145 مورد بوده است، درحالی که طبق آمار اولیه سال 97، در سال گذشته این تعداد به 27 هزار و 362 مورد کاهش یافته و همچنین طلاق‌های ثبت شده در سال 96 تعداد 10 هزار و 592 مورد و طبق آمار اولیه سال 97، در سال گذشته تعداد 10 هزار و 771 مورد بوده است.

نصف‌جهان در آستانه سالمندی و وارونگی جمعیت

با توجه به این آمار، ازدواج در استان اصفهان در سال 97 نسبت به سال 96، کاهش و طلاق در سال 97 نسبت به سال 96، افزایش داشته است که این یک معضل اجتماعی است و باید با اقدامات زیرساختی و فرهنگی آمار ازدواج را افزایش و آمار طلاق را کاهش دهیم تا بتوانیم استان را از آسیب‌های اجتماعی حفظ کنیم.

به نظر می‌آید، میزان ازدواج‌ها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور طی سال97 تاکنون کاهش یافته است و شاید با رونق تولید و اقتصاد که شعار سال 98 نیز بوده است، بتوان تا حدودی یکی از موانع ازدواج که بیکاری است را از میان برداشت و به افزایش آمار ازدواج در کشور کمک کرد.

یکی دیگر از آمارهایی که در استان اصفهان نگران‌کننده است، آمار تولد و فرزندآوری است که این موضوع کار بسیاری می‌طلبد و کوتاهی و به موقع عمل نکردن، ضررهای غیرقابل جبرانی را به استان و همچنین به کشور وارد می‌کند.

کاهش زاد و ولد در سال 97 نسبت به سال 96 در اصفهان

وی در رابطه با کاهش فرزندآوری در استان اعلام کرد: طبق آمار ثبت شده در ثبت احوال استان اصفهان، در سال 96 تعداد 80 هزار و 556 مورد تولد ثبت شده است در حالی که در سال 97 این تعداد به 73 هزار و 143 مورد کاهش یافته است که در آمار سال گذشته، یک هزار و 155 مورد دوقلو، 55 مورد سه قلو، 5 مورد چهار قلو و یک مورد هم پنج قلو در استان اصفهان ثبت شدند.

نصف‌جهان در آستانه سالمندی و وارونگی جمعیت

کاهش نرخ فرزندآوری علاوه بر کاهش جمعیت، مشکل سالمند شدن استان را هم به دنبال دارد و در چند سال آینده، جمعیت سالمند استان بسیار بیشتر از جمعیت جوان و کودک استان خواهد شد که این خود معضلی بزرگ است که باید تدابیری برای آن اتخاذ شود زیرا با سالمند شدن یک جامعه، نیروی کار کم و در عوض تعداد افرادی که نیاز به انواع خدمات از جمله خدمات مراقبتی و بهداشتی دارند، افزایش می‌یابد، بنابراین در مرحله اول استان باید با کارهای فرهنگی فرزندآوری را تبلیغ کند و در مرحله بعدی با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم باید برای سالمند شدن جامعه آماده شود.

تک فرزندی و فرزند کم به خانواده و جامعه آسیب جبران‌ناپذیری می‌رساند

علاوه بر مشکلاتی که تک فرزندی برای وضعیت جمعیتی استان به وجود می‌آورد، مشکلات بسیاری نیز از نظر شخصیتی از جمله خودشیفتگی و مسئولیت‌پذیر نبودن برای تک فرزند خانواده به وجود می‌آید که در آینده این مشکلات به ازدواج جوانان و افزایش طلاق در جامعه منجر می‌شود، بنابراین تک فرزندی و کاهش نرخ باروری آسیب‌های بسیار زیان‌باری برای خانواده و جامعه در پی دارد که باید به صورت گسترده برای آن برنامه‌ریزی و مردم را نسبت به اشتباه خود آگاه کرد تا بدانند که این تصمیم شخصی نه تنها بر خانواده آن‌ها بلکه بر جامعه تأثیر منفی جبران‌ناپذیری می‌گذارد.

نصف‌جهان در آستانه سالمندی و وارونگی جمعیت

سهم 6.4 درصدی استان اصفهان از جمعیت کل کشور

غفرانی با بیان اینکه استان اصفهان با حدود 5 میلیون و 250 هزار نفر، سهم 6.4 درصدی از جمعیت کل کشور که 82 میلیون نفر است را دارد، متذکر شد: 60 درصد خانواده‌های اصفهانی از زن و شوهر و فرزند و 15 درصد از زن و شوهر تشکیل شده‌اند و مابقی هم به صورت گسترده یا جدا زندگی می‌کنند.

نرخ باروری در اصفهان به 1.22 رسید

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال 65، تعداد متوسط افراد خانواده یا به عبارتی بعد خانواده 4.4 بوده است، تصریح کرد: در سال 97، این مقدار طی یک سیر نزولی به 3.2 رسیده است که نشان‌دهنده نرخ باروری 1.22 در سال 97 است.

وی در ادامه بیان کرد: در دهه 40، امید به زندگی 46 سال بوده است، در حالی که امید به زندگی در سال 95 برای مردان به 73 سال و برای زنان استان به 77 سال رسیده است.

نصف‌جهان در آستانه سالمندی و وارونگی جمعیت

غفرانی همچنین با اشاره به اینکه استان اصفهان ششمین استان سالمند کشور است، عنوان کرد: از سال 65 تاکنون جمعیت سالمند استان 2 برابر شده است و این در حالی است که جمعیت زیر 15 سال به نصف کاهش پیدا کرده است.

اصفهان در شیب تند سالمند شدن قرار گرفته است

اگر این سیر نزولی به همین منوال ادامه داشته باشد، در دو دهه آینده، رشد جمعیت به صفر می‌رسد و پس از آن وارونگی جمعیت رخ خواهد داد که به این معناست که تعداد فوت‌شدگان در سال از متولدین آن سال بیشتر می‌شود و این یعنی بحران جمعیتی که در حال حاضر استان اصفهان با سرعت به آن نزدیک می‌شود.

با افزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان در استان و همچنین کاهش زاد و ولد، استان به سمت سالمند شدن حرکت می‌کند و به وارونگی جمعیت نزدیک می‌شود و برای مقابله با این بحران تنها باید فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را گسترش دهیم و جمعیت زیر 15 سال کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم با داشتن کشور و استانی جوان و نیروی کار جوان و سازنده، کشوری فعال و پیشرو در تمام عرصه‌ها داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied