شمانیوز
شما نیوز

غول کنکور این هفته 50 ساله می شود

چهل و نهمین کنکور سراسری در روزهای پنج‌شنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ تیرماه امسال در حالی برگزار می‌شود که پنجاه سال از برگزاری نخستین کنکور سراسری در ایران می‌گذرد.

غول کنکور این هفته 50 ساله می شود

به گزارش شمانیوز به نقل از فارس، چهل و نهمین آزمون سراسری برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌های کشور در روزهای پنج‌شنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ تیرماه امسال برگزار می‌شود، این در حالی است که تاریخچه برگزاری آزمون سراسری در کشورمان به سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد.

بد نیست تاریخچه‌ای از برگزاری کنکور سراسری در کشورمان بدانیم؛ کنکور در ایران از ابتدای تأسیس دانشگاه‌ها وجود داشت ولی تا سال ۱۳۴۲ هر دانشگاه برای جذب دانشجو مستقل عمل می‌کرد و دانشگاه‌ها با گرفتن امتحانات ورودی خاص خود، دانشجویانی را می‌پذیرفتند.

از اوایل دهه ۱۳۴۰ دانشگاه‌هایی از جمله صنعتی آریامهر، پلی‌تکنیک، ملی، فردوسی و جندی‌شاپور ساخته شدند که تا اوایل دهه ۱۳۵۰ تعداد آن‌ها به ۱۴ دانشگاه رسید، به مرور زمان، حجم متقاضیان ورود به دانشگاه بسیار زیادتر از گذشته شد و این موضوع مسئولان وقت را واداشت تا آموزش عالی را تأسیس کنند و از این طریق پاسخگوی جمعیت زیاد داوطلبان برای ورود به دانشگاه باشند.

پس از تأسیس وزارت علوم و راه‌اندازی مرکز آزمون‌شناسی در سال ۱۳۴۷، آزمون سراسری به صورت متمرکز رایج شد و در نخستین آزمون که سال ۱۳۴۸ برگزار شد، ۱۲ دانشگاه با ۳۰ رشته تحصیلی وجود داشت که داوطلبان می‌توانستند از این میان ۱۰ رشته را انتخاب کنند.

ماراتن ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۴۸، با حضور ۴۷ هزار و ۷۷۳ داوطلب به منظور پذیرش دانشجو در ۱۲ دانشجو و موسسه آموزش عالی و در ۷ حوزه امتحانی برگزار شد، این در حالی است که برای رشته‌های تحصیلی با آزمون کنکور سراسری امسال در چهل و نهمین دوره برگزاری کنکور، تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، تعداد ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و تعداد ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت‌نام کردند.

در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش آموزش کشور تشکیل شد و کنکور جایگاه سازمان‌یافته‌تری به خود گرفت.

تا این سال‌ها علاوه بر نتایج کنکور، معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و ضوابطی از جمله نوع مدرک، سهمیه منطقه، جنسیت و نظام وظیفه هم در قبولی داوطلبان تأثیر داشت؛ در سال ۱۳۵۷ قبولی تنها به نتایج کنکور محدود شد و پس از انقلاب اسلامی نخستین آزمون سراسری در سال ۱۳۵۸ برگزار شد و بعد از آن هم با انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و به تبع آن کنکور ۳ سال تعطیل شد.

 سال ۱۳۶۱ دوباره کنکور شکل گرفت و ‌در این سال تنها برای رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، الهیات و معارف اسلامی آزمون برگزار شد؛ این روند کنکور تا سال ۱۳۷۱ ادامه پیدا کرد و داوطلبان سه نوع سهمیه آزاد، منطقه‌ای و نهادهای انقلاب اسلامی داشتند.

به مرور زمان تحصیلات از نوع پیام‌نور، شبانه، مراکز تربیت معلم و غیرانتفاعی به وجود آمد. 

روند درخواست داوطلبان برای شرکت در کنکور و پذیرش در دانشگاه‌ها صعودی بود و این امر باعث افزایش دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و ایجاد دانشگاه جامع‌علمی ـ کاربردی شد.

پس از مدتی طرح سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد که بر این اساس قرار است از سال‌های آینده کنکور به شکل دیگری برگزار شود تا داوطلبان این حجم از استرس را برای یک آزمون تجربه نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied