شمانیوز
شما نیوز

خبر خوش برای دانش‌آموزان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در اول مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم و هیچ دانش آموزی بدون کتاب نمی ماند.

خبر خوش برای دانش‌آموزان

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایرناغ سید جواد حسینی سه شنبه شب در شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان درسی با هزینه ارز دولتی تامین شده و به انبارهای استانها رفته است.

وی ادامه داد: برای حذف مدارس خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان سه مجمع خیرین مدرسه ساز وارد عمل شده اند و اعتبارات خاصی نیز تزریق می شود تا مدارس لازم در این استان ساخته شود لذا مهر امسال جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و همچنین برچیده شدن ۲۴ هزار کلاس درس دارای بخاری نفتی را برپا می کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اینک ۷۷ هزار مدرسه به شبکه ارتباطات متصل است و ۱۳۳ هزار کلاس درس، هوشمند هستند افزود: طی انعقاد قراردادی با وزیر ارتباطات طی برنامه ششم توسعه تمام مدارس به ویژه مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها هوشمند می شوند.

حسینی گفت: رتبه بندی معلمان از ابتدای مهرماه امسال آغاز می شود که این اقدام از محل دو هزار میلیارد ریالی است که دولت به این مهم اختصاص داده است و در همین شرایط پاداش بازنشستگان نیز در اواخر مرداد و شهریور ماه امسال در دو مرحله پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد معلمان برای اول مهر امسال آموزش های ضمن خدمت را فراگرفته اند و ۱۲ هزار مدیر مدرسه که در سامانه مدیریت ثبت نام کرده اند ۱۰ عنوان آموزشی را می گذارنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مهمترین مشکل این نهاد برای اول مهر امسال را کمبود نیروی انسانی ذکر و بیان کرد: این وزارتخانه دچار بحران نیروی انسانی است و طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ ، ۲۵۵ هزار نفر از وزارت آموزش و پرورش خارج و بازنشسته می شوند که خروج این تعداد نیرو کاهش ۳۰ درصدی نیروی انسانی این وزارتخانه را رقم می زند و در مقابل در این مدت تعداد دانش آموزان ۱۷.۵ درصد افزایش خواهد یافت.

حسینی افزود: توزیع نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش بسیار نامناسب است و این موضوع باعث گران اداره کردن این وزارتخانه شده است زیرا سیستم جابه جایی ها دچار مشکل بوده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۶۰ هزار نفر از نیروی انسانی این وزارتخانه بازنشسته می شوند، ۲۰ هزار نفر نیروی جدید از دانشگاه ها جذب این وزارتخانه می شوند، ۱۲ هزار نفر از حق التدریسی ها، پیش دبستانی ها و نهضت سواد آموزی جذب می شوند و کسانی که تا پنجم مهرماه بازنشسته نمی شوند را امسال بازنشسته نمی کنیم و از این طریق ۱۵ هزار نفر کسری نیروی انسانی قابل جبران است.

حسینی افزود: ۳۲ هزار نفر در بخش حق التدریس معلمان مشغول فعالیت هستند و در طرح خرید خدمات نیز ۲۹۸ هزار نفر دانش آموز در کل کشور تحت پوشش هستند.

وی طرح خرید خدمات را بهترین راه موقتی برای وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: این به معنای واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی نیست زیرا این وزارتخانه حاکمیتی و غیرقابل واگذاری است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: جمعیت حاشیه شهر مشهد از شش استان کشور بیشتر است، سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۴.۲ مترمربع است در حالی که این سرانه در کشور ۵.۲ مترمربع است اما استاندارد آن ۸.۳ مترمربع است، لذا تلاش می کنیم از طریق خیرین مدرسه ساز و اعتبارات نوسازی این نقیصه را جبران کنیم.

حسینی اظهار داشت: در طرح دیگر وزارت آموزش و پرورش، مدارس کوچک جمع آوری و مدارس بزرگ تقویت می شوند که این طرح در خراسان رضوی نیز اجرا می شود.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی بزرگترین هتل فرهنگیان کشور در مشهد مقدس با عنوان مجموعه امام علی (ع) گفت: این هتل در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۹ مدرسه در اطراف حریم حرم مطهر رضوی قرار دارد، در بافت پیرامونی حرم مطهر کاربری اراضی، مسکونی و تجاری شده است، طی صحبتی که با رئیس جمهوری شد مقرر گردید پس از دریافت مجوز لازم از هیات دولت، زمین های مدارس به مردم واگذار شود تا ۳۱ استان کشور از ۳۱ مرکز اقامتی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برخوردار شوند.

حسینی اضافه کرد: برای ساخت سرای کوثر دانش آموزان – معلمان خراسان رضوی هم اعتبار لازم تخصیص می یابد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساخت و آماده سازی هزار و ۴۰۰ مدرسه جدید در مناطق سیلزده کشور برای اول مهرماه امسال گفت: در هر پروژه ای مرتبط با امر آموزش و پرورش که استان ۳۰ درصد از منابع مالی را تامین کند این وزارتخانه ۷۰ درصد منابع مالی آن را تامین خواهد کرد.

حسینی اظهار داشت: صندوق توسعه فرهنگیان در سال ۱۳۹۷ ، ۶۲۰ میلیارد تومان سود بین معلمان توزیع کرد و در سال ۱۴۰۱ نیز باید پنج هزار میلیارد تومان سود به معلمان پرداخت کند و در این راستا، صندوق مکلف شده است که سهام کارخانه هایی مانند پتروفرهنگ را به فرهنگیان واگذار کند و ارزش افزوده همه دارایی های خود را به حساب معلمان واریز نماید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش یک لشکر اقتصادی انبوه اما خفته و بالقوه است که آیین نامه مربوط به بند پ ماده ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ با تقویت شوراهای استانی آموزش و پرورش، این لشکر انبوه را از خفتگی خارج می کند و به فعلیت می رساند.

حسینی اضافه کرد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید از ۱۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است اما نتوانستیم آن را به جامعه تعلیم و تربیت انتقال دهیم یعنی از ۹ درصد سهمیه بودجه عمومی به ۱۳ درصد رسیده البته استاندارد این سهمیه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از بودجه عمومی است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدیم که تا زمانی که ما دنبال افزایش سهم خود از منابع دولتی باشیم خیلی نمی توانیم موفق شویم لذا باید همه عوامل موثر در آموزش و پرورش را وارد عمل کرد.

حسین افزود: با همین بودجه اضافه شده با استانداردهای آموزش و پرورش در ۶۰ درصد پوشش تحصیلی موجود می توانیم استانداردها را حفظ کنیم در حالی که هم اینک پوشش تحصیلی آموزش و پرورش کشور ۹۲ درصد است در حالی که با این اعتبار بالای ۵۰ هزار میلیارد ریال اگر بخواهیم استاندارد عمل کنیم باید ۶۰ درصد پوشش تحصیلی در کشور را داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید مشارکت ها را در امر تعلیم و تربیت را افزایش داد افزود: نظامنامه تعامل وزارتخانه ها، دستگاه های عمومی و دولتی با این وزارتخانه را در حال تدوین است تا برای تصویب به هیات دولت برود.

حسینی اظهار داشت: اداره وزارت آموزش و پرورش نباید با قوانین عام مانند سایر دستگاه های دیگر انجام گیرد زیرا قوانین عام مانع شناسایی ظرفیت های درونی آموزش و پرورش می شود و همان طور که آموزش عالی از قوانین خاص برخوردار است اداره وزارت آموزش و پرورش هم به قوانین خاص بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: گروهی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده تا قوانین خاص برای اداره این وزارتخانه را تدوین کند و در هیات دولت به تصویب برسد همچنین گروهی از اقتصاددانان برجسته را در وزارتخانه تشکیل دادیم تا ظرفیت های درونی این وزارتخانه را شناسایی کنند تا بتوان به تامین منابع مالی بیشتر برای آموزش و پرورش کمک کرد. 

او با بیان اینکه ما آموزش و پرورش را مانند سایر بخشهای کشور گران اداره می کنیم ادامه داد: در طول مدت تحصیل دانش آموزان ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت تقویم آموزشی وجود دارد در حالی که این میزان در آموزش و پرورش پیشرفته هشت هزار ساعت است یعنی چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش اضافه می دهیم و هزینه اضافه می کنیم اما کیفیت آموزش را کاهش داده ایم.

وی افزود: با این نحوه آموزش ذهن دانش آموز پر از مطالب درسی شده اما مهارت و درس زندگی نمی آموزد، دین و زندگی برای دانش آموزان تستی شده است تا آنان برای یک آزمون کبیر به نام کنکور سراسری آماده شوند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محمداحمدی

    دراکثرا ادارات اموزش وپرورش اکثردبیران متوسطه اول ودوم بجای 24 ساعت تدریس درهفته 12 ساعت بیشترکلاس ندارنداگرساعت اینا پربشه خیلی کمبودنیروجبران میشه