شمانیوز
شما نیوز

3 میلیون زائر اربعین در کربلا

سفیر ایران در بغداد، گفت: امسال با توجه به اینکه لغو روادید انجام شده است، پیش بینی حضور ۳ میلیون زائر در عراق را داریم و باید برای آنها برنامه ریزی انجام شود.

3 میلیون زائر اربعین در کربلا
به گزارش شمانیوز به نقل از مهر: سفیر ایران در بغداد گفت: برای عبور و مرور بهتر زائران ایرانی در عراق به ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیازمند هستیم که امیدواریم هماهنگی های لازم انجام شود.

ایرج مسجدی، روز دوشنبه در ستاد مرکزی اربعین حسینی، اظهارکرد: اربعین برای عراقی ها یک مراسم کاملاً مردمی است و نقش دولت عراق تنها مدیریت امنیت راهپیمایی است.

 

وی افزود: زائر عراقی برای شرکت در راهپیمایی اربعین مشکلی ندارد چون می داند به کدام موکب باید مراجعه کند، مسیرش کجا است، همزبان با مردمان آن کشور است و موضوعی مثل گم شدن را ندارد و همچنین دغدغه زیارت کاظمین و نجف را ندارد، اما بحث امنیت و عبور و مرور زائر ایرانی بسیار متفاوت با زائر عراقی است.

 

مسجدی اظهار داشت: اربعین از نظر زائر عراقی یعنی پیاده روی تا جایی که استطاعت دارد و اگر هم نتواند به کربلا برسد، از دور یک سلام می دهد و برمیگردد اما چنین چیزی برای زائر ایرانی قابل درک نیست.

 

سفیر ایران در بغداد گفت: در روز اربعین تمام موکب های عراقی جمع می شوند چون عراقی ها تا روز اربعین خدمات می دهند و بعد وسایلشان را جمع می کنند و به سمت کربلا حرکت می کنند.

 

وی ادامه داد: زائر ایرانی داستانی متفاوت از زائر عراقی دارد. این زائر وارد یک کشور خارجی می شود. هم مسائل رفاهی برای زیارت را می خواهد و هم تامین امنیتش مهم است. اگر واقعاً زائر ایرانی برایش برنامه ریزی و مدیریت نشود، در عراق دچار مشکل می شود.

 

مسجدی افزود: همین بی دقتی ها صرفاً سبب شده تا روابط ایران و عراق دچار مشکل شود پس زائر ایرانی باید مدیریت شود که این مدیریت هم یک جنبه مردمی دارد و هم یک جنبه دولتی. وجهه مردمی آن موکب ها است و وجهه دولتی آن بحث انتظامی و امنیتش است.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: زائر ایرانی اگر ۱۰۰ تا ۲۰۰ دینار به همراهش نداشته باشد سر راه دچار مشکل می شود. به عنوان مثال هزینه کرایه تاکسی اش را نمی تواند بدهد.

 

وی افزود: اربعین را عراقی ها باید تامین خدمات کنند و اجازه دهیم کار به دست عراقی ها سپرده شود.

مسجدی گفت: ۲ هزار دستگاه اتوبوس در عراق نیاز داریم والا که حمل و نقل در عراق به مشکل برمیخورد.

 

سفیر ایران در بغداد ادامه داد: پیشنهاد می کنم از هر زائر یک مبلغی گرفته شود و در اختیار ستاد اربعین داده شود و اگر زائری در عراق با مشکل مواجه شد از این مبلغ جمع آوری شده برای او هزینه کرد.

 

وی افزود: برخی علما هنوز پول اربعین سال قبل خودشان را به ما بدهکارند، اگر از هر زائری مبلغی هنگام خروج گرفته شود و این پول در اختیار ستاد اربعین گذاشته شود، دیگر مشکلات اینچنینی را نداریم.

 

مسجدی بیان داشت: سال گذشته موضوع ارز، حلاوت اربعین را از بین برد، امیدواریم امسال این مشکل حل شود. البته این موضوع را هم یادآوری می کنم که تامین ارز در عراق مانند سالهای قبل جوابگو نیست.

 

سفیر ایران در بغداد، گفت: امسال با توجه به اینکه لغو روادید انجام شده است، پیش بینی حضور ۳ میلیون زائر در عراق را داریم و باید برای آنها برنامه ریزی انجام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied