شمانیوز
شما نیوز

پاپیروس در مصر

تصاویری از سنت فرعونی پاپیروس در مصر - این کاغذ چگونه ساخته می شود؟

پاپیروس که الهام بخش تزئین معابد مصری و کاغذ باستانی این سرزمین است اکنون و بعد از هزاران سال همچنان زنده و زندگی بخش است.

 تصاویری از سنت فرعونی پاپیروس در مصر - این کاغذ چگونه ساخته می شود؟

به گزارش شمانیوز، الجزیره، پاپیروس سازان مصر با وجود رکود گردشگری در روستای القراموص، در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی قاهره، سنت خود را زنده نگه داشته اند.

در مزارع سرسبز و حاصلخیز دره دلتا، کشاورزان و صنعتگران با زنده نگه داشتن سنت فرعونی ساخت پاپیروس برای امرار معاش تلاش می کنند.

در دهه ۱۹۷۰، یک معلم هنر در روستای القراموص به کشاورزان تکنیک های هزاره ای را آموخت که برای تبدیل این گیاه به کاغذ و تزئین آن با نقاشی ها و متن های باستانی استفاده می شد.

پاپیروس که زمانی توسط مصریان باستان به عنوان کاغذ نوشتار استفاده م ی شد، امروزه توسط هنرمندان محلی با خط هیروگلیف، خط عربی و طرح هایی از دوران باستان و طبیعت تزئین می شود و یک سوغاتی پر طرفدار است.

گردشگری مصر از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ و پس از آن، سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی توسط گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۵ دچار مشکل شده است. شیوع کرونا نیز به این بخش آسیبی مضاعف وارد کرد.

مصر سال گذشته تنها ۴ میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری خود داشته که یک چهارم درآمد پیش از بحران کرونا است. 

به همین ترتیب روستای قراموص که امروز ۲۵ مزرعه فعال پاپیروس برای تامین زندگی اهالی خود دارد، قبل از انقلاب حدود ۵۰۰ مرزعه فعال داشت با این حال مردم این روستا تلاش می کنند این سنت را زنده نگه دارند.

گیاه پاپیروس، با شاخ و برگ های بادبزن شکل خود در آب رشد می کند و می تواند چهار متر طول پیدا کند. شکل این گیاه الهام بخش تزئین معابد مصر باستان بوده است.

برای ساخت کاغذ، کارگران با استفاده از سیم، ساقه ها را به نوارهای نازک برش می دهند و در آب غوطه ور می کنند؛ سپس به صورت لایه ای روی هم قرار می دهند تا ورق ایجاد شود.

ورق ها را در یک دستگاه فشار قرار می گیرند تا شکلی منسجم پیدا کنند؛ کاغذ حاصل شده قبل از استفاده در آفتاب خشک می شود.

برخی تاجران مصری در تلاشند تا پاپیروس را برای تولید محصولاتی مانند دفترهای یادداشت و دفترهای طراحی استفاده کنند. برخی نیز به فروش آنلاین این محصول روی آورده اند.

در نزدیکی اهرام معروف جیزه در حدود ۱۰۰ کیلومتری این روستا، محصولات پاپیروسی همچنان طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied