شمانیوز
شما نیوز

فوت و فن خورش قیمه

فوت و فن‌های پخت خورش قیمه | مواد لازم

خورشت قیمه از جمله معروف‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد.

فوت و فن‌های پخت خورش قیمه | مواد لازم

کیست که بتواند از خورش قیمه به راحتی عبور کند؟ خورش قیمه از جمله معروف‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. به جز اینکه خورش قیمه در وعده‌های غذایی ایرانیان جای گرفته در ایام و مناسبت‌های مذهبی مانند ایام محرم هم دارای جایگاه ویژه‌ای است. 

 مواد لازم

گوشت خورشی: ۳۰۰ گرم

لپه: یک پیمانه

۲ ۲ تا ۳ عدد بزرگ پیاز:

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری سرپر

زعفران دم‌کرده: به میزان لازم

لیمو عمانی: ۳ عدد

پرک لیمو عمانی: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری

چوب دارچین: یک عدد

نمک، پودر دارچین، فلفل سیاه، ادویه کاری و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا مثل هر غذا و خورش دیگری برای درست کردن پیاز داغ، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. نیمی از پیاز را با مقداری روغن در قابلمه تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه کاری، زرد چوبه، فلفل سیاه، پودر و چوب دارچین را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود و به روغن بیفتد. حالا تا جایی که روی گوشت را آب بگیرد، به قابلمه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت برای ۲ تا ۳ ساعت با در بسته و حرارت ملایم بپزد.

یادتان باشد لپه را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. حالا لپه‌ خیس‌خورده را با مقداری روغن و نمک و با مقداری رب تفت دهید. در ظرفی جداگانه آب تازه به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت کاملا بپزد.

مابقی پیاز خردشده را در مقدار بیشتری روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی شود. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب هم از بین برود.

اواسط زمانی که گوشت در حال پختن است لیمو عمانی را همراه مقداری از زعفران دم‌کرده به خورش اضافه کنید و اجازه دهید با هم بپزند.

بعد از پختن لپه‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و روی آن‌ها آب بگیرید. زمانی که گوشت قیمه کاملا پخت چوب‌های دارچین را از خورش خارج و رب و پیاز را همراه لپه‌ پخته‌شده به آن اضافه کنید. مواد خورش را با هم مخلوط کنید. در این مرحله خورش باید غلیظ باشد. پس با احتیاط به آن آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید. در خورشت را ببندید و با حرارت خیلی کم اجازه دهید تا جا بیفتد و روغن بیندازد..

بعد از نیم ساعت که خورش قیمه به روغن افتاد، نوبت اضافه کردن پرک لیمو عمانی، پودر هل، گلاب و مابقی زعفران است. بیست دقیقه زمان بدهید تا پرک‌های لیمو عمانی ترشی خود را به خورش بدهند. پس از این مرحله خورش قیمه جا افتاده و آماده‌ سرو است. می‌توانید سیب‌زمینی را به شکل خلالی یا هر شکل دیگری که می‌پسندید سرخ و در کنار خورش قیمه سرو کنید تا غذای شما جذاب‌تر و خوشمزه‌تر شود. خورش  قیمه را می‌توانید به جای سیب‌زمینی سرخ کرده با بادمجان سرخ شده هم سرو کنید.

فوت و فن‌های پخت قیمه

درست است که روش درست کردن خورش قیمه در بیشتر دستورالعمل‌ها تقریبا یکسان است، اما مانند هر غذای دیگری این غذا هم فوت‌وفن‌های خاص خودش را برای پخت دارد. از جمله اینکه اگر دوست دارید سیب‌زمینی‌ها ترد و خوشمزه شوند بهتر است در زمان سرخ کردنشان مقداری زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید. برای اینکه برای اینکه طعم لیمو عمانی به طور کامل به خُرد خورشت برود و طعم دلچسبی به آن بدهد، لازم است قبل از اینکه آن را به خورشت اضافه کنید چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

در عین حال اگر می‌خواهید طعم خاصی به قیمه نذری بدهید، می‌توانید از گلاب یا گل سرخ برای این کار استفاده کنید.

اگر گوشت گوسفندی شقه‌ای در دسترس ندارید می‌توانید از گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ استفاده کنید.

برای غلیظ شدن قیمه نذری می‌توان زمان بیشتری آن را روی حرارت قرار دهید، اما ‎حواستان باشد لپه‌های خورشت له نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied