شمانیوز
شما نیوز

دعانویس

سرانجام دعانویس شیطان صفت

دعانویس یزدی که دختران جوان و زنان را با بهانه های بخت گشایی، تخلیه انرژی منفی و حل مشکلات مورد تجاوز قرار می‌داد اعدام ‌می‌شود.

سرانجام دعانویس شیطان صفت

به گزارش شمانیوز:  پس از مراجعه چند نفر از شهروندان به مراجع ضابط و دادسرا مبنی بر سوء استفاده مالی و عاطفی از آنان توسط یک فرد موسوم به دعانویس مراتب جهت بررسی دقیق در دستور کار قرار گرفت و پرونده دعانویس یزدی که دختران جوان و زنان را با بهانه های بخت گشایی، تخلیه انرژی منفی و حل مشکلات مورد تجاوز قرار می‌داد به اتمام  رسید، سرانجام این رمال دعا‌‌نویس به اعدام محکوم شد.

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به تأیید حکم اعدام این رمال از سوی دیوان عالی کشور گفت: وی ابتدا با قرائت احادیث و آیاتی از قرآن، اعتماد سوژه‌های خود را جلب می‌کرد و سپس به انجام اقدامات مجرمانه خویش می‌پرداخت. فریب مراجعه‌کنندگان به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تخلیه انرژی‌های منفی و گاهی انجام اعمال منافی عفت به بهانه‌های واهی تحت عنوان تخلیه انرژی منفی و... ازجمله اقدامات مجرمانه این فرد شیاد بود.

دهشیری با اشاره به این مسأله که جامعه نیازمند آگاهی بیشتر است، افزود: هر یک از این مجرمان هم که دستگیر شوند مادامی که جامعه به آن سطح از علم و آگاهی نرسد که به اینگونه افراد مراجعه نکنند، باز هم مجرم جدیدی پیدا می‌شود که از عواطف و احساسات پاک شهروندان سوءاستفاده کرده و آنها را به سخره بگیرد و به‌دنبال عملی کردن نیات شوم خود باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به سابقه این فرد خاطی، گفت: در این پرونده چندین زن و دختر فریب این فرد را خورده و مورد باجگیری در زمینه‌های گوناگون قرار گرفته‌اند، اما باید نسبت به اینگونه موارد و اتفاقات مشابه به شهروندان هشدار داد که افراد برای گره‌گشایی در امور شخصی به‌دنبال اقدام رحمانی باشند نه اقدام شیطانی و تمسک به علوم غریبه ، رمل و... که در برخی از آیات قرآن نیز با لحن نکوهش و عتاب آمده، اشتباه است.

فالگیران، کلاهبردار و رمالی معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که خانواده‌های زیادی را قربانی می‌کند. شاید شما نیز کسانی را دیده باشید که با متوسل شدن به شیوه‌هایی نظیر فالگیری، دعانویسی، جادوگری و کف‌بینی با هزینه‌های هنگفت سعی دارند مشکلی را از زندگی خود بردارند، غافل از این که در بیشتر مواقع، مشکلات تازه‌ای را به خانواده‌ اضافه می‌کنند. در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی دادمان به بررسی جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم می‌پردازیم.

اثبات جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی

جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می‌گیرد. برای آنکه فالگیر کلاهبردار تلقی شود و مورد پیگرد قانونی قرار گیرد وجود سه شرط لازم است که عبارت است از:

۱- متقلبانه بودن وسایلی که از آنها برای اغفال دیگران استفاده می‌شود

۲- اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است

۳- پرداخت مال یا وجه نقد

جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات آن بنا به ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری؛ اینگونه است که هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات واهی فریب دهد و به امور غیرواقع امیدوار کند و یا افراد را از حوادث غیرواقع بترساند و از طریق وسایل تقلبی وجوه و اموالی را از آن‌ها بگیرد، کلاهبردار محسوب می‌شود.

کلاهبرداری جزو آن دسته از جرایمی ‌است که دادستان هم می‌تواند آن را پیگیری ‌کند، بنابراین کلاهبرداری ناشی از جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی دارای دو نوع شاکی عمومی‌ و خصوصی است. هر فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد، می‌تواند برای طرح شکایت به عنوان شاکی خصوصی به مراجع قضایی رجوع کند.

بنا به ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری؛ اگر مالی از طریق غیر قانونی کسب شود، آن مال نامشروع محسوب می‌شود و کسب آن جرم است و برای فرد مجرم مجازات تعیین خواهد شد.

بنابراین قضات معمولا افراد متهم به جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و فالگیران کلاهبردار را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و به دست آوردن مال نامشروع مجازات می‌کنند و اگر این افراد جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شده باشند به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شوند.

کلاهبرداری، کلاشی یا به دست آوردن مال نامشروع؟

اگر قاضی عمل فالگیری و رمالی را کلاهبرداری بداند برای رمال مجازات حبس تعزیری از یک تا ۷ سال در نظر می‌گیرد، البته رد مال و جزای نقدی از دیگر مجازات رمالان است. جدا از بحث کلاهبرداری، عنوان‌های دیگری برای جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات آن مانند کلاشی در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ذکر شده است که بر اساس آن، هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی، مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور، کلیه اموالی که از طریق کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد. برخی از محاکم، رمالی را نوعی کلاشی محسوب کرد‌ه و مرتکبان را مورد‌ تعقیب قرار می‌د‌هند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied