شمانیوز
شما نیوز

خودکشی

خودکشی مرد جوان رشتی در خیابان

مرد جوانی که با خودسوزی قصد داشت به زندگی اش پایان دهد و خودکشی کند، با تلاش سریع مأموران آتش نشانی نجات یافت.

خودکشی مرد جوان رشتی در خیابان

به گزارش شمانیوزمرد جوانی که با خودسوزی قصد داشت به زندگی اش پایان دهد و خودکشی کند، با تلاش سریع مأموران آتش نشانی نجات یافت. علت خودکشی این مرد اختلافات خانوادگی بود که با عکس العمل به موقع مأموران آتش نشانی رشت مانع از خودکشی این مرد شدند. 

رییس سازمان آتش‌نشانی رشت گفت: با گزارش مردمی، مبنی بر قصد خودکشی مرد جوانی در رشت با ریختن بنزین بر خودروی شخصی و بدن خودش، ۱۶ آتش نشان با ۲ خودروی اطفای حریق، فوری به محل حادثه واقع در ابتدای بلوار لاکان، کوچه زمانی، اعزام شدند.

شهرام مومنی با اشاره به تلاش آتش نشانان برای جلوگیری از تجمع شهروندان در محل حادثه و دادن مشاوره به مرد جوان، افزود: خوشبختانه، تلاش ماموران مجرب آتش نشان برای منصرف کردن این شهروند از خودکشی موفقیت آموز بود.

تاثیر افسردگی در اقدام به خودکشی

باتوجه به شرایط زندگی در جامعه امروزی و گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه، خبرگزاری‌ها و همچنین تغییرات ایجاد شده در بافت‌های جغرافیایی و مسیرهای شهرسازی دسترسی افراد به یکدیگر بسیار آسان‌تر از گذشته شده است.

به‌علت گسترش راه‌های ارتباطی در دنیای امروز نشر اطلاعات، آگهی، نشر اکاذیب و شایعه‌ها با سرعت بسیار بالا انجام می‌شود، همچنین این موارد منجر به بروز برخی تاثیرپذیری فرهنگی جوامع مختلف از یکدیگر نیز می‌شود.

هر انسانی در زندگی شخصی و اجتماعی خود ظرفیت‌ها، باورها، عقاید، اعتقادات، رسم و رسوم و آدابی دارد که به وسیله آن‌ها شخصیت فرد شکل می‌گیرد، زمانی که تاثیرات سایر فرهنگ‌ها به زندگی این شخص وارد شود و اگر این فرهنگ ناهمخوانی بسیاری با شخصیت و نوع زندگی فرد داشته باشد، بنابراین تعادل شخصیتی آن شخص نیز دچار مشکل خواهد شد که به این پدیده ناهنجاری و آسیب گفته می‌شود و ممکن است این آسیب فردی، خانوادگی، اجتماعی، رسانه‌ای و ... باشد.

در نتیجه تاثیرپذیری فرد از سایر فرهنگ‌ها، شخص در عملکردهای روزانه، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی خود دچار مشکل می‌شود و عملکرد نامناسب در فرد ظاهر و این مسئله نوعی اختلال روانی نیز محسوب می‌شود و دسته‌بندی‌های متعددی دارد.

در مدت یکسال از هر چهار فرد بزرگسال یک نفر درگیر اختلالات روانی می‌شود

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در مدت یکسال از هر چهار فرد بزرگسال یک نفر درگیر اختلالات روانی می‌شود و نکته‌ای که در این موضوع بسیار اهمیت دارد این است که هر فرد بزرگسال سرمایه جامعه است، زیرا این فرد احتمال دارد ستون یک خانواده باشد، برای مثال اگر در یک خانواده چهار نفره یک شخص به اختلالات روانی مبتلا شود در واقع می‌تواند تمامی خانواده خود را بیمار کند و این خانواده نیز توانایی درگیر کردن سایر خانواده‌هایی که با آن‌ها در اتباط هستند را نیز دارد، بنابراین اختلال روانی انتشار پیدا می‌کند و در نتیجه یک جامعه یا در سطح وسیع‌تر یک کشور یا یک جهان بیمار می‌شود.

بسیاری از اختلالات روانی هم‌آیند هستند به این معنی که بسیاری از این اختلالات با هم بروز پیدا می‌کنند، برای مثال اگر در زندگی فردی که درگیر مصرف موادمخدر است تحقیق صورت بگیرد احتمال اثبات شخصیتی ضداجتماعی در او وجود دارد، در نتیجه هزینه‌های درمان این اختلالات سرسام‌آور خواهد بود، همچنین آسیب‌های اجتماعی رشد چشمگیری پیدا می‌کند، بنابراین اختلالات روانی منجر به بروز پدیده‌های اجتماعی می‌شوند که این موضوع برای دولت‌ها هزینه بسیار بالایی دارد.

یکی از موضوعات که در دنیای امروز اهمیت بسیار بالایی دارد، انتشار گسترده اخبار بد و در نتیحه آن ایجاد اضطراب، تنش و بحران در جوامع است، این نوع از تنش‌ها و اضطراب‌ها اگر به صورت طولانی مدت باشد افراد را به سمت برخی الگوهای رفتاری غلط مانند افسردگی سوق می‌دهد، در واقع افسردگی یکی از پیامدهای عمده تنش و اضطراب در زندگی است.

طبق نتایج مطالعات اپیدمیولوژی افسردگی و خودکشی از مهم‌ترین معضلات بهداشت روانی در جوامع است، همچنین براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در دنیا است.

در واقع افسردگی به سرماخوردگی روانی معروف است، زیرا احتمال اینکه هر فردی به آن دچار شود وجود دارد و متاسفانه افسردگی یک عامل خطرآفرین برای خودکشی در سنین بزرگسالی است.

افسردگی نوعی بیماری ناپیدا است، زیرا در برخی موارد شخص دچار افسردگی می‌شود، اما به دلیل شرایط پوششی اطرافیان فرد متوجه افسردگی این شخص نمی‌شوند، متاسفانه دومین عامل مرگ و میر افراد بزرگسال در دنیا افسردگی است، بنابراین لازم است به صورت ویژه به این نوع اختلالات روانی توجه شود.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، عامل ۵۸ تا ۶۰ درصد از موارد اقدام به خودکشی اختلال افسردگی است و به همین دلیل این اختلال روانی بالاترین موارد اقدام به خودکشی را دارد، بنابراین زمانی که در یک جامعه افسردگی افزایش پیدا کند در ۶۰ درصد از افراد درگیر با افسردگی، احتمال اقدام به خودکشی وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied