شمانیوز
شما نیوز

آلزایمر

آمار تکان دهنده از ابتلای ایرانیان به آلزایمر | پیش گیری و درمان آلزایمر

پیام وزیر بهداشت به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی آلزایمر: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند.

آمار تکان دهنده از ابتلای ایرانیان به آلزایمر | پیش گیری و درمان آلزایمر

به گزارش شمانیوز: پیام وزیر بهداشت به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی آلزایمر: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند که با توجه به پاندمی کرونا و عوارض ناشی از آن بی‌تردید آمار آلزایمر در کشور بیشتر شده است. آلزایمر بیماری است که هر ۷ دقیقه یک نفر را در ایران گرفتار خود می کند.

آلزایمر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی آلزایمر پیامی صادر کرد.

در متن پیام دکتر بهرام عین اللهی آمده است:« سلامتی بهترین نعمت خداوندی است که مراقبت صحیح از جسم وجان ، یکی از راه های درست شکرگزاری از این عطیه الهی است.

از طرفی باید به یاد داشت که با  گذر عمر، توان انسان تحلیل رفته ، جسم ضعیف تر شده و بدن با اختلالاتی مواجه می شود که امری طبیعی است و نباید عیب شمرده شود.

آلزایمر از جمله عوارض دوران کهنسالی است که با بالا رفتن سن، سلول های بافت خاکستری  مغز تخریب شده و حافظه فرد با مشکلاتی مواجه می شود .

 توجه و احترام  و نیز گفت و گو با افراد کهنسال  یکی از راهکارهایی است که می تواند در پیشگیری از بروز این بیماری موثر باشد. کلام الهی و سفارش ائمه معصومین بر احترام به پیران و سالخوردگان بی تردید توجه دادن  همگان به این مهم است.

در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند که با توجه به پاندمی کرونا و عوراض ناشی از آن بی تردید این آمار بیشتر شده است.

۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر فرصت مغتنمی است تا ضمن باز تعریف این بیماری ، شهروندان را آگاه نموده تا گاه مواجهه با چنین بیمارانی، با نهایت مهربانی و صبوری پاسخگوی نیاز آنان باشیم.»

آلزایمر

آلزایمر هر ۷ دقیقه یک نفر را در ایران گرفتار می کند

در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند و  بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری بوده و بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران پنهان است.

گزارش‌های انجمن آلزایمر ایران نشان می دهد، حدود ۸۰ درصد موارد بیماری آلزایمر مربوط به مراقبت از این بیماران است و ۵۰ درصد کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند. به همین دلیل مراقبت باید بین اعضای خانواده تقسیم شود. در حال حاضر نیز درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد به همین دلیل تمام سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه در تشخیص زودهنگام و کاهش سرعت رسیدن افراد به بیماری آلزایمر است.

بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، فقط سه درصد افراد بین سنین ۶۵ و ۶۹ سال مبتلا به زوال عقل هستند اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

بیماری قلبی، سرطان و سکته‌ عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا هستند و در سال ۱۹۹۹، علت مرگ ۶۴ درصد افراد ۶۵ سال به بالا بود. اما در حال حاضر مرگ و میر ناشی از این عوامل کاهش یافته و مرگ و میر به علت بیماری‌های ناتوان‌کننده زوال شناختی به ویژه آلزایمر در حال افزایش است.

هزینه مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر، نه تنها هزینه مستقیمی است که باید به خانه‌ سالمندان اختصاص یابد، بلکه اعضای خانواده نیز که از خویشاوندان شان مراقبت می‌کنند، زمان کمتری را به عنوان نیروی کار در جامعه صرف خواهند کرد.

 ایجاد گفتمانی در مورد آلزایمر مانند علائم هشدار، کاهش عوامل خطر، با چه کسی صحبت کنیم یا برای مشاوره به کجا برویم در جامعه ضروری است، زیرا عدم آگاهی از این بیماری موجب گمانه زنی های نا درست درمورد اثرات منفی آلزایمر بر روی فرد مبتلا و خانواده می شود.

شواهد نشان می دهد وقتی افراد مبتلا به آلزایمر آمادگی لازم را داشته باشند و خوب حمایت شوند، احساس اولیه شک، خشم و غم با حس اطمینان و توانمند سازی جایگزین می شود، به همین علت تمرکز گفتمان بر افزایش مکالمه در مورد این بیماری ضرورت دارد.

علایم آلزایمر

مینا کرمی روانپزشک در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: افرادی که آلزایمر دارند ممکن است در به یادآری اینکه الان در چه فصل و یا ماهی هستند و یا حتی اینکه هم اکنون شب یا روز است، دچار مشکل شوند همچنین این افراد ممکن است مکان‌ها و مسیرهای آشنا را گم کرده و یا نشناسند.

وی می افزاید: این بیماران ممکن است برای استفاده از کلمات مناسبی که حالت و یا فکرشان را بیان کند دچار مشکل شوند، درگذر زمان توان صحبت کردن و نوشتن در آنها بیشتر کاهش می‌یابد و حتی ممکن است نام وسایل ساده مانند مداد، خودکار و یا فهمیدن سخن دیگران را از دست دهند.

کرمی با بیان اینکه افراد مبتلا به آلزایمر در انجام کارهای روزانه مانند، خوردن، لباس پوشیدن و یا شانه زدن موها دچار مشکل می شوند، اظهار می دارد: این افراد  به طور غیرمنطقی، عصبانی، پرخاشگر، بی‌قرار و یا آرام و افسرده می‌شوند و مشکلات بسیاری برای آنها بوجود می آید.

این روانپزشک ادامه می دهد: بطور میانگین افرادی که بالای  ۸۵ سال سن دارند، بیشتر دچار آلزایمر هستند و کسانی که  حاوی ژنهای خاصی هستند که باعث آلزایمر می‌شود، ممکن است بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی به این بیماری دچار شوند.

وی، اضافه می کند: سابقه خانوادگی و ژنتیک خطر ابتلاء به آلزایمر در افرادی که بستگان درجه یک  آنها مبتلا به آلزایمر است، بیش از سایر افراد دچار این بیماری می شوند و افرادی که  آسیب‌های مغزی شدید و یا مکرر داشتند، بیشتر ممکن است به آلزایمر مبتلا شوند.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied