شمانیوز
شما نیوز

واکسیناسیون

جزئیات طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا در تهران از فردا

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران از ۳۰ شهریورماه گفت: در این طرح واکسیناسیون ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند تهرانی انجام می‌‌شود.

جزئیات طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا در تهران از فردا

به گزارش شمانیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران از ۳۰ شهریورماه گفت: در این طرح واکسیناسیون ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند تهرانی انجام می‌‌شود. طرح ضربتی واکسیناسیون از فردا آغاز می‌‌شود.

از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در اولین نشست شورای ارتقای دانشکده‌ها افزود: در قالب این طرح جهادی باید در یک بازه زمانی ۱۰ روزه واکسیناسیون ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند تهرانی انجام شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به اهمیت اجرای این طرح از روسای دانشکده‌ها خواست ضمن بررسی ظرفیت و امکانات دانشکده خود برای مشارکت در این طرح با معاونت بهداشتی دانشگاه هماهنگی های لازم را انجام دهند .

زالی ایجاد شورای ارتقای دانشکده ها را برای بررسی مسایل و چالش های دانشکده ها ضروری عنوان کرد و  دکتر سلیمان احمدی رییس دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت را به عنوان دبیر این شورا معرفی کرد.

آموزش حضوری و مجازی است

دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این نشست با اشاره به اجرای آموزش در سال تحصیلی جدید به صورت ترکیبی( حضوری و مجازی)، مشارکت فعالانه دانشکده های مختلف را در فرایند واکسیناسیون عنوان کرد.

وی همچنین کسب رتبه دوم کشوری در طرح رعد را مرهون تلاش های اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده ها برشمرد و ضمن قدردانی از زحمات آنان بر حفظ و ارتقای این رتبه تاکید کرد و افزود: ارتباط بیشتر روسا و معاونان دانشکده ها با شورای صنفی دانشجویان، رصد روزانه داشبوردهای مدیریتی و توجه به روند اعتبار بخشی و اعتبارسنجی، فراخوان جذب هیات علمی  از دیگر موضوعات مهم است.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز با اشاره به رتبه بندی های بین المللی گفت: هدفگذاری ما در سال ۲۰۲۱ انتشار پنج هزار مقاله علمی و ۱۰۰ هزار استناد (citeation) است که تاکنون  ۳۸ هزار مقاله منتشره و ۷۵ هزار سایتشن داشتیم.

وی  از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه به کسب رتبه ۴۷۶ لایدن، کسب رتبه دوم کشوری علوم پزشکی، رتبه ۱۳۹ آسیا، کاهش آمار اعضای هیات علمی خاموش به زیر پنج درصد، کسب رتبه اول کشوری توسط کمیته تحقیقات دانشجویی، کسب رتبه اول از نظر زیرساخت های پژوهش و فناوری اشاره کرد و از تلاش و زحمات اساتید و دانشکده ها در این راستا قدردانی کرد.

زرقی با اشاره به وجود ۱۱۲ شرکت دانش بنیان در دانشگاه یادآور شد یک مرکز نوآوری نیز به زودی راه اندازی می شود.

فواید دریافت واکسن کووید-19

واکسیناسیون COVID-19 ابزاری مهم و ایمن برای کنترل و از بین بردن همه‌گیری کرونا ویروس 2019 می‌باشد. با انجام واکسیناسیون موجب محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری می‌شوید. محافظت در برابر کرونا بسیار مهم می‌باشد زیرا برای بعضی از افراد، ابتلا به COVID-19 می‌تواند منجر به ابتلا به نوع شدید بیماری یا مرگ شود.

تمامی واکسن‌های کرونا که در دست تولید هستند، در آزمایش‌ها و کارآزمایی های بالینی با دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و فقط در صورت بی‌خطر بودن و عملکرد مناسب در کاهش احتمال ابتلا به COVID-19، مجاز یا تأیید می‌شوند.

با توجه به داده‌های اولیه آزمایش‌های بالینی و آنچه در مورد واکسن‌های بیماری‌های دیگر می‌دانیم، متخصصان معتقدند که واکسن به شما کمک می‌کند تا حتی در صورت ابتلا به کرونا، به نوع شدید این بیماری مبتلا نشوید. درواقع نوع شدید بیماری منجر به بستری شدن و یا مرگ افراد می‌شود.

شواهد فعلی نشان می‌دهد که ابتلا به این بیماری می‌تواند در چند ماه اول پس از بهبودی تا حدودی در بدن ایمنی ایجاد کند، که به‌عنوان مصونیت طبیعی شناخته می‌شود. اما احتمال ابتلای مجدد به ویروس کووید-19 باگذشت زمان افزایش می‌یابد و همچنان خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ ناشی از COVID-19 بسیار زیاد می‌باشد. درحالی‌که واکسیناسیون با ایجاد پاسخ‌های قوی و پایدار سیستم ایمنی و تولید آنتی‌بادی بدون نیاز به ابتلا به بیماری در بدن محافظت ایجاد می‌کند. درواقع واکسن با اثر بر سیستم ایمنی موجب می‌شوند که اگر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرید بدن شما آماده مبارزه با ویروس باشد.

عوارض جانبی احتمالی پس از تزریق واکسن COVID-19

واکسن کرونا موجب جلوگیری از ابتلا به ویروس و ایجاد محافظت در بدن در برابر این بیماری می‌شود. گاهی اوقات پس از واکسیناسیون روند ایجاد ایمنی می‌تواند باعث بروز برخی از عوارض جانبی مانند تب شود. این علائم طبیعی است و نشانه‌هایی از فعالیت بدن برای ایجاد ایمنی می‌باشد.

این عوارض ممکن است بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد، اما باید در طی چند روز از بین بروند. لازم به ذکر است در برخی افراد هیچ‌گونه عوارض جانبی دیده نشده است.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied