شمانیوز
شما نیوز

کلاهبرداری

کلاهبرداری پزشک‌های قلابی در اینستاگرام | فیلم کلاهبرداری

این روزها کلاهبردارن پارا فراتر گذشته اند و در فضای مجازی در قلب پزشک به کلاهبرداری می‌پردازند و حتی برای اعضای حیاتی دارو تجویز می‌کنند.

کلاهبرداری پزشک‌های قلابی در اینستاگرام | فیلم کلاهبرداری

به گزارش شمانیوز: گسترش استفاده افراد از اینترنت علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و افزایش سرعت انجام کارها مشکلات و روش های جدیدی برای کلاهبرداری اینترنتی را نیز به وجود آورده است. مجرمان فضای مجازی، هر روز در حال یافتن راه‌های جدیدی برای کلاهبرداری از کاربران اینترنت هستند. علاوه بر مسائل مالی، امنیت و آبروی بسیاری از افراد در معرض خطر کلاهبرداری اینترنتی است. پلیس فتا مسئولیت مستقیم رسیدگی به شکایات مردمی مرتبط با کلاهبرداری اینترنتی را بر عهده دارد. 

کلاهبردارهای اینترنتی پایشان را فراتر گذاشته‌اند و این روزها با عنوان جعلی پزشک، نسخه‌ می‌نویسند و از طریق اینستاگرام با بیماران صحبت می‌کنند. آن‌ها حتی برای اعضای حیاتی بدن مانند قلب هم دارو دست ساز جعلی تجویز می‌کنند. گزارشی از این کلاهبرداری‌ها را ببینید.

کلاهبرداری در قالب پزشک تنها در فضای مجازی نیست و در واقعیت نیز افراد سودجو به دنبال فریب مردم هستند، نمونه آن  در کلاهبرداری در قالب پزشک زیبایی است که در ادامه بیان می‌کنیم:

پزشک جراح پلاستیک قلابی در محله مرزداران تهران بازداشت شد

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: پزشکی قلابی که با مدرک دکترای مدیریت ۶۰ عمل جراحی زیبایی در محله "مرزداران" انجام داده بود، به همراه همدستش دستگیر و تعدادی مهر جعلی از مخفیگاه او کشف شد.

به گزارش ایرنا از ظهر دوشنبه پایگاه خبری پلیس، سردار "علیرضا لطفی" در تشریح این خبر بیان داشت: از اوایل خرداد امسال چهار پرونده مشابه در پلیس آگاهی تهران با موضوع "پزشکی قلابی" طرح و بررسی موضوع در اختیار تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

وی افزود: طبق اظهارات شاکیان که چند خانم و آقا بودند، مردی به نام "اشکان" با جعل عنوان پزشکی، خود را متخصص ارولوژی به مراجعه‌کنندگان به کلینیک معرفی و با جراحی پلاستیک گوش، بینی، کاشت مو و ابرو منجر به خونریزی نامتعارف و شدید در محل جراحی می‌شده است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه کارآگاهان پایگاه یکم این پلیس، کلینیک متهم را تحت مراقبت قرار دادند، ابراز داشت: پس از هماهنگی‌های قضائی متهم که قصد جراحی بیماری را در محل کلینیک را داشت، بازداشت شد.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: در تحقیقات پلیسی مشخص شد جراح قلابی دارای سه سابقه کیفری در خصوص جعل و کلاهبرداری دارد و تاکنون ۶۰ عمل جراحی انجام داده است.

لطفی با اشاره به اینکه متهم ۳۴ ساله دارای مدرک دکترای مدیریت بوده و از سال گذشته جراحی‌هایش را در محله "مرزداران" آغاز کرده است، افزود: در ادامه بررسی‌های پلیسی همدست متهم نیز شناسایی و دستگیر شد.

وی تصریح کرد: در بازرسی از کلینک متهم ۹۴ مهر قلابی مربوط به دانشگاه شهید بهشتی، قوه قضائیه، نظام پزشکی و یک قبضه اسلحه و هشت تیر جنگی نیز کشف شد.

به گفته این مقام انتظامی، تحقیقات از سوی کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی برای کشف جزئیات پرونده ادامه دارد.

کلاهبرداری

تعریف کلاهبرداری اینترنتی

گسترش استفاده افراد از اینترنت علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و افزایش سرعت انجام کارها مشکلات و روش های جدیدی برای کلاهبرداری اینترنتی را نیز به وجود آورده است.

با افزایش نفوذ گسترده اینترنت در جوامع و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی کلاهبرداران و هکرها نیز با استفاده از روش های خلاقانه و ناآشنا برای مردم عادی بسیاری از افراد را به دام  انداخته و به راحتی از آنها دزدی کرده‌اند.

عدم آموزش درست و شناخت دقیق ابزارهای پرداختی آنلاین سبب افزایش تعداد کلاهبرداری اینترنی شده است؛ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تعریف کلاهبرداری اینترنتی، انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی و نحوه شکایت از کلاهبرداران اینترنتی را بیان کنیم.

به دلیل گستردگی فضای سایبری و تفاوت دیدگاه کارشناسان این حوزه، امکان ارائه یک تعریف دقیق و جامع برای کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. اما به صورت کلی می‌توان یک جرم در فضای آنلاین را به صورت زیر تعریف کرد:

هر عمل خلاف قانونی که توسط رایانه یا سایر ابزارهایی که به اینترنت متصل می‌شوند انجام شود به نحوی که به صورت مادی یا معنوی آسیبی را با مردم برساند، مصداق بارز جرم در فضای آنلاین است.

جرایم آنلاین به صورت کلی در دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

جرایمی که به صورت مستقیم وابسته به رایانه و تلفن همراه هستند و معمولا در شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت رخ می‌دهند مانند: دسترسی غیر مجاز به اطلاعات و فیشینگ(درگاه پرداخت اینترنتی جعلی).

جرایمی که در فضای آنلاین اتفاق می‌افتند اما اثرات آن در دنیای واقعی نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال آزار جنسی، انتشار ویروس و استفاده غیر مجاز از اطلاعات سرقت شده و به طور کلی جرایمی است که روی زندگی روزمره افراد تاثیر منفی دارد

چرا مقابله با کلاهبرداری اینترنتی مهم است؟

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۸، کلاهبرداران اینترنتی مبلغی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار از طریق کلاهبرداری در فضای اینترنت به دست آورده‌اند! این مبلغ حتی از بودجه برخی از کشورها نیز بیشتر است و با افزایش روزافزون تعداد کاربران فضای مجازی این عدد به راحتی افزایش می‌یابد و تعداد افراد بیشتری سرمایه و اطلاعات خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر مسائل مالی، امنیت و آبروی بسیاری از افراد در معرض خطر کلاهبرداری اینترنتی است. یکی از مثال‌های رایج، سو استفاده هکرها از حساب‌‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف و انتشار عکس‌ها یا اطلاعات شخصی افراد است.

از آنجایی که امنیت فضای مجازی همواره مورد انتقاد متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد، مبارزه با مصادیق مختلف کلاهبرداری اینترنتی باید در دستور کار نهاد های مسئول قرار بگیرید اما با آموزش درست و آشنایی کاربران فضای مجازی با انواع کلاهبرداری اینترنتی به راحتی می‌توان بخش قابل توجهی از این کلاهبرداری ها را کاهش داد.

منبع: خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied