شمانیوز
شما نیوز

شبح مرگ بر سر جوانان

اعتیاد به مواد مخدر خطر بسیار بزرگی است که اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان را هدف قرار داده و این در حالیست که بسیاری از کسانی که در دام اعتیاد گرفتار شده اند، در ابتدا از خطرات این راه مرگ آفرین بی اطلاع هستند.

شبح مرگ بر سر جوانان
به گزارش نکته آنلاین، اعتیاد به مواد مخدر به مانند بلایی خانمانسوز است که هدفی به جزء نابودی جوامع ندارد و هویت فردی و اجتماعی هر جامعه ای را به تباهی می کشاند.
مافیای مواد مخدر سود سرشاری از این تجارت مرگ بار به دست می آورد و استعمارگران از آن به عنوان ابزاری برای نابودی منابع و نیروی انسانی کشور های در حال توسعه استفاده می کنند.
مهمترین گروه هدف مافیای مواد مخدر، تخریب اندیشه و جان و روح جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان است چرا که این دوره از منظر روان شناسی، پر اضطراب و حساس ترین دوره زندگی افراد است.
بیش از 90 درصد اقتصاد مواد مخدر کثیف و بر مبنای پولشویی است و این درحالی است که طبق برآوردها، اقتصاد مواد مخدر سالیانه معادل 1600 تا 2000 میلیارد دلار چرخش مالی در دنیا دارد.
در حال حاضر مواد مخدر جزو 4 بحران اول دنیاست و همچنین جزو چهار اقتصاد بزرگ دنیا در کنار صنعت توریسم، نفت و تجارت اسلحه قرار دارد.
بیشترین حجم تولید مواد مخدر در جهان در کشور افغانستان صورت می گیرد و هر ساله با کشت خشخاش، بیش از 12 هزار تن تریاک از این کشور تولید و صادر می شود و از سوی دیگر باید مواد مخدر شیمیایی و صنعتی که به راحتی قابل تولید است را به آمار مواد مخدر سنتی اضافه کرد.
شبح مرگ بر سر جوانان
ایران بواسطه ی همسایگی و داشتن مرزهای وسیع با کشور افغانستان و پاکستان، همواره در معرض خطر و تهدید قرار داشته و آسیب های جدی از بابت قاچاق مواد مخدر، متحمل شده است.
هر چند که پس از انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری برای مقابله با قاچاق و مصرف مواد مخدر در ایران صورت گرفته اما همچنان شاخص های مصرف مواد مخدر در کشور از "مصرف پر خطر" حکایت دارد.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بار ها و بارها در بیانات خود نسبت به مصرف مواد مخدر در کشور هشدار داده اند و در 10 مهر 1385 و در ابلاغ سیاست ‌های کلی مبارزه با مواد، فرمودند: «این نگرانی همچنان باقی است که دست‌اندرکاران، بلای بزرگ و تهدید عظیمی را که از این سو متوجه کشور است به درستی برآورد نکنند و باز هم مشکلات بر روی هم متراکم شود لذا از آقایان محترم انتظار می‌رود که هر کدام سهم دستگاه خود در اجرائی کردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل رسانند.»
اما پ س از گذشت 10 سال و علی رغم دستور رهبری به دستگاه های مختلف و ابلاغ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر، امروز کشور به سمت مصرف پر خطر مواد مخدر رفته و نگرانی ها نه تنها کمتر بلکه با ظهور مواد مخدر جدید و صنعتی افزایش یافته است .
در برنامه ششم توسعه نیز دو بند به مبارزه با مواد مخدر ارتباط دارد که بند 57 آن به طور مستقیم "بر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر،‌ روانگردان‌ها بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مدیریت مصرف با هدف کاهش 25 درصدی تا پایان برنامه" تأکید و بند 56 آن به طور غیرمستقیم در راستای برنامه‌ریزی برای کاهش جرم و جنایت و... اختصاص یافته است.
در سال 94 بر اساس آمار غیر رسمی نزدیک به 450 هزار نفر و آمار رسمی 330 هزار نفر مبتلا به مواد مخدر صنعتی و روان گردان ها در کشور وجود دارد و به طور میانگین روزانه 110 میلیارد تومان از پول مردم در راه مواد مخدر از بین می‌رود.
حال باید دید که آیا برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر، قادر خواهند بود تا گامی در کاهش مشکل اعتیاد در کشور بردارند و آیا دستگاه های مسئول به وظایف خود در این خصوص عمل خواهند کرد یا باز هم شاهد افزایش مصرف مواد در جامعه خواهیم بود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied