شمانیوز
شما نیوز

بازتاب بین المللی موفقیت های مدیریت شهری تهران/حمایت افکارعمومی از تداوم خدمت به تهرانی ها

کارنامه مدیریت شهری پایتخت چنان برجسته است که به عقیده صاحبنظران، می تواند مهمترین برگ برنده برای تیم فعلی شهرداری تهران در جریان انتخابات شورای شهر باشد.

به گزارش شمانیوز: با وجود اینکه برخی منتقدان گمان می‌کنند می توانند از طریق موج آفرینی سیاسی و القای بحث های جناحی، مسیر معمول انتخابات شوراها را تحت تاثیر قرار دهند، اما به گفته ناظران سیاسی، برجستگی آمارها و شاخص های توسعه شهری در یک دهه گذشته باعث شده تا تهرانی ها با احتمال بالا، ترجیح دهند تغییرات کلان در ترکیب شورای شهر پایتخت رخ ندهد.

درگیر شدن برخی منتقدان شهرداری با حاشیه های سیاسی و در مقابل، سکوت شهرداری در برابر این حاشیه سازی ها و همزمان تلاش مدیران شهری تهران برای توسعه این شهر باعث شده تا حتی صاحبنظران غیرایرانی نیز بر این نکته تاکید داشته باشند که دستاوردهای مدیران شهری پایتخت غیرقابل انکار است.

نگاهی به موفقیت های جهانی تهران

پایگاه اینترنتی اکونومیست مردادماه سال پیش مانند هر سال برای سال 2016 نیز گزارش و فهرستی درباره بهترین و بدترین شهرهای جهان ارائه کرد. براساس این گزارش جایگاه تهران اگرچه در مقام 126 از 140 کشور است، ولی این رتبه در پنج سال گذشته مدام بهتر شده است. برای مثال، تهران سال 2015 در مقام 130 قرار داشت و سال 95 در عمل چهار رتبه وضعیت آن ارتقاء پیدا کرده است. جالب اینجاست که تهران در لیست ده شهری که از نظر اکونومیست بیشترین پیشرفت را در سالهای اخیر کسب کرده اند رتبه نخست را کسب کرده است.

موفقیت های بین المللی تهران را البته باید از زوایای بسیاری مورد توجه قرار داد. ساخت برج میلاد ، رونمایی از پل طبیعت و یا تکمیل و بهره برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) که یکی از 10 پروژه برتر سال 2015 در سطح جهان شد، همه و همه نشان می دهد که تهران از شاخص های توسعه ای بین المللی برخوردار بوده و همین امر امید به زندگی در یکی از بزرگترین شهرهای جهان را افزایش داده است. در سال 2014 نیز رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژه ها اعطاء شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان حضور داشته باشد.

نباید از یاد برد که اولین موفقیت بین‌المللی شهرداری تهران در سال 2008 رخ داد که محمدباقر قاليباف در سومين سال حضورش در ساختمان بهشت به دليل اقداماتي که انجام داده بود از سوي بنياد سيتي مايور (city mayor) از ميان بيش از 800 شهردار جهان عنوان هشتمين شهردار برتر دنيا را کسب کرد. پس از انتخاب شهرداری تهران به عنوان یک شهردار موفق و مطرح شدن نام تهران در میان شهرهای بزرگ جهان، برگزاري اجلاس شهرداران کلانشهرهاي آسيايي و ايجاد دبيرخانه دائمي اين اجلاس در تهران، شايد، يکي از مهم ترين اتفاقات در عرصه ديپلماسي شهري براي پايتخت ايران بود.

تهران در سال 87 طرح اين اجلاس را مطرح کرد که اولين دوره آن در اين شهر برگزار شد و پس از آن استانبول و تايلند دو شهر ديگر برگزارکننده اين اجلاس بودند. اجلاسي که همگرايي مديران شهري را براي رسيدن به آسيايي بهتر دنبال کرد و در آن زيربناي ديپلماسي شهري قوت گرفته است. همچنین پس از اینکه شهردار تهران در سال 2008 به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا انتخاب شد، در سال 2011 مدیریت شهری تهران توانست به عنوان يکي از 5 شهر برتر دنيا در حوزه حمل و نقل عمومي مورد تقدير اجلاس بين المللي حمل و نقل پايدار قرار گيرد. در اين اجلاس تهران در کنار شهرهاي گوانگجوي چين، لئون مكزيك، نانت فرانسه و ليماي پرو به عنوان شهرهايي که حمل و نقل عمومي‌شان دچار تحول اساسي شده است، مورد تقدير قرار گرفت.

افزون بر اینها در سال 2011 بار ديگر شهر تهران جايزه‌اي در سطح جهاني دريافت کرد، تا دوباره نام پايتخت در سطح بین المللی مطرح شود. سازمان ملل متحد و همچنين چند انجمن مطرح در سطح بين المللي از تهران به دليل تلاش براي ارتقاي سطح کيفيت زندگي شهري تقدير کرده و جايزه ويژه مترو پليس را به اين شهر اختصاص دادند. اين جايزه که با محوريت توسعه خطوط بي‌.آر.تي و همچنين توسعه خطوط دوچرخه سواري به تهران ارائه شده در زمره مهم‌ترين جوايز جهاني در مديريت شهري به حساب مي‌آيد و در حال حاضر تهران با دريافت جايزه مترو پليس، در ليست ده شهر برتر دنيا جاي گرفته است.

همچنین در مراسم ششمين دوره جايزه مديريت سبز، جايزه بنياد جهاني انرژي در سال 2012 به شهرداري تهران اعطا شد. افزون بر اینها در ششمين مجمع جهاني شهري با حضور بيش از 114کشور و 9 هزار نفر از مديران شهري جهان در شهر ن اپل ، قائم مقام دبيرکل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداري تهران در ششمين مجمع شهري جهان، لوح برترين تجارب موفق شهري جهان را به شهردار تهران اعطا کرد.

حمایت افکارعمومی از تداوم خدمت به تهرانی ها

به این ترتیب با توجه به شاخص های قابل دفاع تهران در عرصه های بین المللی و تلاش و حمایت اصولگرایان شورای شهر تهران در مسیر خدمات شهرداری تهران ، روشن است که افکارعمومی از تداوم نهضت خدمت رسانی به شهروندان پایتخت حمایت کرده و اجازه نخواهد داد برخی موج سازی های سیاسی، این دستاوردها را که در سطح جهانی بازتاب داشته، متوقف کند.

تجربه نشان داده است که هرگاه مردم به مدیران خود اعتماد کرده و برای دستاوردهای مدیریتی ارزش قائل شده اند، شهر نیز رو به پیشرفت نهاده و این همان تجربه ای است که در بیش از یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته و تداوم آن می تواند از تهران یک شهر مناسب برای زندگی بسازد؛ هرچند برای تحقق این آرزو باید همچنان تلاش کرد. منبع:تهران پرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied