شمانیوز
شما نیوز

وجود تب کریمه کنگو در پنج استان، صحت ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به صحت نداشتن وجود بیماری تب کریمه کنگو در پنج استان شرقی کشور گفت: طبق آزمایشات انجام شده و گزارش ها، وجود بیماری تب کریمه کنگو در پنج استان مشکوک کشور صحت ندارد.

وجود تب کریمه کنگو در پنج استان، صحت ندارد

به گزارش شما نیوز ، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به صحت نداشتن وجود بیماری تب کریمه کنگو در پنج استان شرقی کشور گفت: طبق آزمایشات انجام شده و گزارش ها، وجود بیماری تب کریمه کنگو در پنج استان مشکوک کشور صحت ندارد.

علیرضا رفیعی پوربیماری مهلک تب کریمه کنگو را بومی کشور برشمرد و افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصول گرم سال با رشد و تکثیر کنه هیالوما افزایش می یابد، که احتمال بروز و شیوع این بیماری در دامداری های روستایی و صنعتی وجود دارد.

وی اظهارداشت: این بیماری چندی پیش در استان کرمان یک مورد تلفات انسانی به جای گذاشت که خطرات و تلفات انسانی این بیماری همچنان نگران کننده است.

وی تصریح کرد: این بیماری اغلب در استان های شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی و کرمان که به دلیل هم مرز بودن این استان ها با کشورهای افغانستان و پاکستان که دارای شرایط بهداشتی مطلوبی نیستند، دیده می شود.

وی اضافه کرد: این کنه یا بیماری می تواند در همه استان های شرقی، جنوبی، غربی و شمالی کشور دیده شود، بنابراین باید همه هموطنان مراقب گزش کنه هیالوما و یا مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده باشند.

وی با بیان این که از سال 1387 درگیر این بیماری هستیم، گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری شغلی به شمار می رود به طوری که در صورت گزش کنه در دام ، دامداران، چوپان ها، دامپزشکان، کشتارگاه ها، قصاب ها می تواند مورد تهدید این بیماری قرار بگیرند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این بیماری می تواند به طور مستقیم از کنه، خون، گوشت، پوست، امحا و احشا دام ذبح شده آلوده به انسان انتقال یابد و در صورت رعایت مسائل بهداشتی و حفاظتی همچون عینک، چکمه، ماسک و دستکش می توان از انتقال این بیماری جلوگیری کنیم.

به گفته وی، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود، احتمال مرگ و میر بالای 50 درصد در انسان را دارد، همچنین در آخرین مراحل بروز بالینی این بیماری خونریزی در حدی است که امکان انجام اقدامات پزشکی و نجات انسان وجود ندارد.

وی با اشاره به این که کنه ها در فصل گرما فعال می شوند، اظهارداشت: دامداران با رعایت کامل ضوابط بهداشتی و اصول حفاظت فردی، نسبت به سم پاشی جایگاه و بدن دام های خود در محیط های دامداری روستایی، عشایری و صنعتی باید اقدام کنند.

رفیعی پور براین باور است که باید برای جلوگیری از بروز این بیماری از ذبح دام در غیرکشتارگاه ها و افراد غیرآموزش دیده برای کشتار و نظارت دامپزشکان پرهیز کنیم.

وی به هموطنان توصیه کرد: اکنون با دامداری ها در فضای روستایی و شهری مواجه ایم که برای روستاها باید ذبح دام در مکان های مخصوص و توسط افراد آموزش دیده انجام شود، در صورتی که گوشت دام پس از ذبح به مدت 24 ساعت در دمای سردخانه ای قرار بگیرد مصرف آن هیچ نگرانی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied