شمانیوز
شما نیوز

وضعیت آب و هوا و جاده های کشور

طبق اعلام هواشناسی با فعالیت سامانه بارشی از اواخر وقت پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه در استان تهران در بعضی از ساعات بارش باران و در نیمه شمالی استان بارش باران، برف و مه پیش بینی می‌شود. شدت بارش در ارتفاعات شمالی استان است همچنین جمعه اوایل شب در پاره‌ای نقاط بخصوص مناطق جنوبی استان وزش باد شدید خواهیم داشت و در روز شنبه دمای هوا در سطح استان سه تا هفت درجه کاهش می‌یابد.

وضعیت آب و هوا و جاده های کشور

اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: دمای هوای استان تهران از روز شنبه (۸ دی ماه) سه تا هفت درجه کاهش می‌یابد. اداره کل هواشناسی استان تهران در اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن روز پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت اعلام کرد: براساس بررسی و تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، با فعالیت سامانه بارشی از اواخر وقت پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه در استان تهران در بعضی از ساعات بارش باران و در نیمه شمالی استان بارش باران، برف و مه پیش بینی می‌شود. این اطلاعیه ادامه داده است: شدت بارش در ارتفاعات شمالی استان است همچنین جمعه اوایل شب در پاره‌ای نقاط بخصوص مناطق جنوبی استان وزش باد شدید خواهیم داشت و در روز شنبه دمای هوا در سطح استان سه تا هفت درجه کاهش می‌یابد. اداره کل هواشناسی استان تهران همچنین به شهروندان تهرانی توصیه کرده است تا در این مدت از اطراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و برای عبور از جاده‌های کوهستانی و برف گیر تمهیدات لازم از جمله زنجیر چرخ را در نظر بگیرند. همچنین بر اساس این گزارش کمینه و بیشینه دمای هوای پایتخت در روز‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه به ترتیب (۶-۱۳)، (۳-۱۱) و (۱-۸) درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود. این گزارش همچنین آبعلی را با منفی ۳ درجه سردترین و فرودگاه امام خمینی (ع) و شهریار را با ۱۵ درجه گرمترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرده است.

******************************************

هشدار هواشناسی مازندران به صیادان و شهروندان
سید محمد رضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه از امشب تا ظهر فردا با تقویت سامانه سرد بارشی بارش‌ها در استان تشدید می‌شود، گفت: در این مدت در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی پدیده مه و بارش برف خواهیم داشت. وی افزود: با توجه به شرایط جوی آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه‌ای و در محور‌های کوهستانی کاهش دید، لغزندگی و اختلال در تردد پیش بینی می‌شود. رضوی گفت: با توجه به شمالی شدن جریان هوا و وزش باد شدید از صبح و بعدازظهر امروز دریا به تدریج از سمت غرب مواج و توفانی خواهد شد. مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه این وضعیت تا با مداد یکشنبه ۹ دی ادامه خواهد داشت، گفت: بر این اساس در این مدت بیشینه سرعت وزش باد در اوج فعالیت سامانه در غروب جمعه در نزدیک ساحل و دور از ساحل ۲۵ متر بر ثانیه پیش بینی می‌شود. وی گفت: بیشینه ارتفاع موج در نزدیک ساحل و دور از سواحل استان سه و نیم تا ۴ و نیم متر براورده می‌شود. وی افزود: بنابراین توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی همه فعالان دریایی از فعالیت در دریا خودداری کنند. احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز، با اشاره به احتمال جاری شدن سیلاب ناگهانی در مناطق ساحلی، جلگه‌ای وکوهستانی استان، گفت: مسافران و هم استانی‌ها ضمن خودداری از سفر‌های غیر ضروری از اقامت و اطراق در حریم رودخانه‌ها و مسیر آب راه‌ها خودداری کنند. وی به هم استانی‌ها و مسافرانی که برای زمستان گردی به مازندران سفر می‌کنند توصیه کرد: در هنگام رانندگی در جاده‌های استان بخصوص در هنگام شب نکات ایمنی را رعایت کنند. احمدی گفت: شهروندان مازندرانی و مسافران شمال در این مدت از برپایی چادر و اقامت در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی سیل گیر خودداری کنند. وی افزود: سامانه بارشی که قرار است از بعدازظهر جمعه تا ظهر شنبه مازندران رو تحت تاثیر قرار دهد مثل سامانه‌های بارشی قبلی بارندگی، وزش باد و کاهش دما به همراه دارد، اما خبری از سرمای شدید و یخبندان نیست. احمدی گفت: بارش برف فقط در ارتفاعات استان پیش‌بینی می‌شود، لذا باغداران استان نگران نباشند.
******************************************
جاده چالوس عصر هفتمین روز زمستان یکطرفه می‌شود
سرهنگ علیرضا قدمی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از جاده کرج- چالوس ممنوع است، گفت: آمد و شد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۴ تا ۲۴ امروز از کرج به مرزن آباد ممنوع است. وی افزود: رفت و آمد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ امروز از مرزن آباد به کرج یک طرفه می‌شود. سرهنگ قدمی گفت: رانندگان در هنگام مواجه شدن با حجم زیادی از خودرو‌ها در جاده‌های چالوس و هراز به نکات ایمنی و دستورات ماموران پلیس راه مستقر در این مسیر‌ها توجه کنند تا سفر ایمن داشته باشند. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران از مسافران خواست با توجه به بارندگی و بارش برف در ارتفاعات استان تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، البسه و غذای گرم به همراه داشته باشند و پیش از حرکت سیستم‌های گرمایشی، برف پاک کن و چراغ‌های روشنایی خودرو را بررسی کنند. سرهنگ قدمی گفت: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است. وی افزود: ۱۵۰۰ پلیس راهور در طرح انتظامی ترافیک زمستانه در جاده‌های استان مستقر هستند. وی گفت: ۱۸۰ پایگاه ثابت و سیار، ۲ پایگاه امداد هوایی و بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو در طرح زمستانه امسال به مسافران زمستانی خدمات رسانی می‌کند. نام رسمی جاده چالوس جاده ۵۹ است؛ در آذرماه سال ۱۳۱۲ این جاده افتتاح شد، اما تنها یک افتتاح نمادین در آن روز‌ها صورت گرفت، حدود ١٠سال به طول انجامید تا کار احداث جاده بطور کامل به اتمام برسد و در حال حاضر نیز عملیات‌های مختلف راهداری برای نگهداری و رسیدگی به وضعیت آن در مقاطع مختلف از سال دنبال می‌شود. مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که سه جاده چالوس، هراز، سوادکوه را به پایتخت و جاده کیاسر مازندران را به سمنان متصل می‌کند.
*********************************************
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied