شمانیوز
شما نیوز

همه چیز در مورد پوسیدگی دندان

باکتری ها، به طور عمده استرپتوکوک موتان، بیشتر مواقع مقصر اصلی پوسیدگی دندان هستند. این باکتری مواد معدنی مینای دندان را از بین می برد که می تواند موجب پوسیدگی آن شود.

همه چیز در مورد پوسیدگی دندان
به گزارش شمانیوز به نقل از عصر ایران: حفره هایی که روی دندان ها شکل می گیرند، در واقع می توانند به پوسیدگی دندان اشاره دارند. عوامل مختلفی می توانند در شکل گیری پوسیدگی دندان نقش داشته باشند. با این وجود، رژیم غذایی، باکتری ها، و ترکیبات بزاق بیشترین سهم را در این زمینه دارند.

 

به نقل از "استپ تو هلث"، پوسیدگی دندان ابتدا به مینای دندان، لایه سطحی دندان ها، آسیب می رساند. سپس، پوسیدگی به تدریج پیشرفت کرده تا زمانی که به پالپ دندان، درونی‌ترین بخش دندان، می رسند.

 

باکتری ها، به طور عمده استرپتوکوک موتان، بیشتر مواقع مقصر اصلی پوسیدگی دندان هستند. این باکتری مواد معدنی مینای دندان را از بین می برد که می تواند موجب پوسیدگی آن شود.

 

دلایل بروز پوسیدگی دندان

باکتری ها تنها دلیل بروز پوسیدگی دندان ها نیستند. عوامل خطرآفرین دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سطح پایین pH دهان به واسطه مصرف نوشیدنی های گازدار، مواد غذایی اسیدی و غیره

- یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای شیرین و چسبنده

- بهداشت ضعیف دهان و دندان

- تولید بزاق کم

 

- شلوغ بودن دندان ها که پاکسازی آنها را دشوار می سازد

- ناهنجاری های مینای دندان مانند هیپوپلازی (مینای دندان نازک و آسیب دیده)

- بیماری پریودنتال

در ابتدا، حفره های روی دندان ها به شکل لکه هایی سفید با بافتی گچ مانند ظاهر می شوند که به واسطه نازک و ضعیف شدن مینای دندان ها این اتفاق رخ می دهد. در صورت تداوم از دست رفتن مواد معدنی، شرایط تشدید شده و حفره های زرد مایل به سیاه و تیره ظاهر خواهند شد.

 

با تداوم وخیم شدن شرایط پوسیدگی، این شرایط می تواند حتی موجب تقسیم شدن دندان شود. زمانی که پوسیدگی به عاج دندان برسد، دندان نسبت به سرما، گرما، و خوراکی های شیرین حساس می شود. در این شرایط، فرد باید برای پر کردن دندان خود به دندانپزشک مراجعه کند.

 

در صورت عدم درمان به موقع، پوسیدگی دندان به پیشرفت خود ادامه می دهد. زمانی که پوسیدگی به پالپ دندان برسد، درد بسیار شدید خواهد شد. متاسفانه، امکان بروز عفونت یا آبسه دندانی در ریشه دندان نیز وجود دارد. زمانی که پوسیدگی به این مرحله می رسد، تنها گزینه درمان ریشه دندان یا عصب کشی است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

 

از جمله ساده‌ترین روش ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت دهان و دندان و از بین بردن پلاک

مسواک زدن منظم دندان ها، حداقل دو بار در روز، موثرترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است. این کار به از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی که بین دندان ها گرفتار شده اند و می توانند محیطی ایده آل را برای رشد و تکثیر باکتری های ضمر فراهم کنند کمک می کند.

دندانپزشک می تواند درباره روش درست مسواک زدن دندان ها و همچنین انتخاب نوع مسواک و خمیردندان مناسب راهنمایی های لازم را ارائه کند.

استفاده از حمیردندان و دهانشویه های حاوی فلوراید

 

استفاده از خمیردندان ها و دهانشویه های حاوی فلوراید برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی اهمیت ویژه ای دارد. این محصولات به احیای مواد معدنی از دست رفته و تقویت مینای دندان ها کمک خواهند کرد.

همچنین، خمیردندان ها و دهانشویه های حاوی فلوراید مقاومت دندان ها در برابر باکتری هایی که مواد معدنی مینای دندان را از بین می برند افزایش خواهند داد.

افزون بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت منظم، شما می توانید اقدامات زیر را برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مد نظر قرار دهید:

 

- تغییر در رژیم غذایی: شکر و خوراکی های شیرین کمتری مصرف کنید.

- دو بار در سال برای بررسی شرایط دهان و دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

- در کودکان، استفاده از سیلانت های (شیاربند) دندانی.

اگر به بروز پوسیدگی در دندان خود مشکوک هستید، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی دقیق شرایط و برطرف کردن مشکل و پیشگیری از تشدید هر چه بیشتر آن بهترین اقدام است.

مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه های حاوی فلوراید عاداتی ضروری و مفید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها هستند و هیچ گاه نباید آنها را نادیده گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied