شمانیوز
شما نیوز

کارمزد بانک های ایرانی از ارزانترین کارمزدهای بانکی است

شکی نیست که دریافت پیامک‌ از سوی بانک‌ها برای همه اهمیت زیادی دارد تا از تراکنش‌های خود مطلع شوند. پیامک ها برای خدمات بانکی کاربرد ویژه ای دارد و مشترکین همیشه علاقه مند به دریافت آن از سمت بانک ها می باشند، زیرا اطلاعات دریافتی از بانک ها برای آنان حائز اهمیت است.

کارمزد بانک های ایرانی از ارزانترین کارمزدهای بانکی است

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، ارسال پیام کوتاه از سوی بانک ها برای مشتریان کاربردهای ویژه ای دارد، مثلا در هنگام برداشت وجه از حساب یا کارت بانکی یک پیامک مبنی بر میزان موجودی اشخاص و مبلغ تراکنش به آنها ارسال می شود تا در صورتی که خودشان از حساب یا کارت برداشت نداشته اند از این طریق مطلع و سریعا کارت یا حساب خود را مسدود نمایند، همچنین این پیامک می تواند جایگزین خوبی برای رسیدهای کاغذی بانکی باشد و در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی کند.

 

در هنگام واریز وجه نیز این پیامک علاوه بر جایگزینی رسید کاغذی، صاحب حساب را از تایید وصول مطالبات خود از سایرین مطلع می نماید.

 

از سوی دیگر، در لحظه ورود به اینترنت بانک، یک پیام کوتاه به موبایل شما ارسال می شود و این موضوع را اطلاع رسانی می کند، این پیام کوتاه برای امنیت بیشتر در حوزه اینترنت بانک است تا چنانچه فرد دیگری به جای شما وارد اینترنت بانکتان شده باشد را اطلاع رسانی کند.

 

در خصوص چک و حساب جاری نیز، اگر شما چکی را صادر کرده اید، می توانید آن را در سیستم بانکی ثبت نمایید تا قبل ار سررسید چک ، سیستم به شما یادآور خواهد شد که مبلغ چک را تامین نمایید.

 

ارسال این پیامک ها، اطمینان خاطر مشتریان را از صحت عملیات دریافت، پرداخت و انتقال وجه افزایش می دهد و این امکان را فراهم می کند تا مشتری در کوتاهترین زمان ممکن از هرگونه تراکنش با اهمیت مربوط به حساب خود مطلع شده و امنیت استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک افزایش یابد .

 

در نظام بانکداری، خدمات ارسال پیامک ها با هزینه های کارمزد ارائه می شود که تمام آن به تایید بانک مرکزی رسیده است. در برخی از این خدمات از جمله دریافت کارمزد ارسال پیامک تراکنش حساب، بانک مرکزی برای آن که فضای رقابتی در بین بانک ها وجود داشته باشد کارمزد را یکسان اعلام نکرده و حق انتخاب را برای بانک ها در رابطه با جذب مشتری باز گذاشته است.

 

تا چندی قبل پیامک های ارسالی در مورد تراکنش حساب مشتریان مشمول دریافت هزینه نبود و بانک ها هزینه ارسال را از حساب خود به اپراتورها می پرداختند. با این حال مساله دریافت کارمزد اکنون به مساله ای جدی برای مدیران نظام بانکی بدل شده است و اغلب آنها معتقدند که نظام بانکداری کشور باید به سمت کارمزد محوری حرکت کند.

 

متمرکز شدن درآمد بانک ها بر درآمد ناشی از اعطای تسهیلات، می تواند موجب افزایش مطالبات غیر جاری شود، اما دریافت کارمزد از محل ارائه خدمات نظیر انتقال الکترونیکی پول، حواله های ارزی، صدور ضمانتنامه ها، خدمات بیمه ای و خدمات سرمایه گذاری باعث افزایش تنوع درآمد بانک‌ها خواهد شد.

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز در این باره می گوید: به دلیل نکول و تسهیلات معوق بالا در بانکها ضرورت شتاب حرکت به سمت کارمزد محوری بیشتر از گذشته احساس می شود. اما اخذ کارمزد از تراکنش ها نیازمند فرهنگ سازی و گذشت زمان است.

 

یک کارشناس مسایل بانکی با تاکید بر اینکه دریافت کارمزد بابت خدمات بانکی در تمام کشورها انجام می شود، گفت: کارمزد بانک های ایرانی جزو ارزانترین نرخ های کارمزد در دنیاست.

 

وی با تاکید بر اینکه ارایه هر خدمتی با دریافت هزینه همراه است، افزود: بانک یک موسسه مالی است که باید برای تامین هزینه های خود در ازای خدمات قابل ارایه، هزینه و کارمزد دریافت کند.

 

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به این که کلیه هزینه‌های اخذ شده بابت ارائه سرویس از حساب مشتریان بانکی بر اساس قراردادی که بین مشتری و بانک تنظیم شده است، می گوید: کارمزدی که از حساب مشترکان بانکی بابت ارائه خدمات اخذ می‌شود در چارچوب تعرفه‌های بانک مرکزی بوده و مشتریانی که سرویس‌ها را نمی‌خواهند در همان ابتدا می‌توانند این موضوع را اعلام کنند.

 

بر اساس ماده ۱۵ این قرارداد هزینه اشتراک خدمات بر عهده مشتری بوده و کاملا تصریح شده که بانک وکالت دارد کلیه هزینه خدمات را طبق تعرفه اعلام شده از سوی بانک مرکزی از حساب مشتریان برداشت نماید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied