شمانیوز
شما نیوز

افزایش قیمت سبوس با هدف جبران زیان کارخانجات آرد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به تبعاتی که افزایش قیمت سبوس برای بخش کشاورزی دارد، تغییر قیمت این نهاده را راهی برای جبران خسارات کارخانجات آرد به دلیل ناخالصی‌های گندم اعلام کرد.

افزایش قیمت سبوس با هدف جبران زیان کارخانجات آرد

به گزارش خبرنگار شمانیوز؛ ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون درباره سیاست افزایش قیمت سبوس عنوان کرد: تا زمانی که دولت و حاکمیت بخواهد یارانه را از جیب تولیدکننده بدهد، همواره شاهد این مسایل خواهیم بود. تا چه زمانی قرار است قیمت نان را اینگونه نگه داریم؟

او افزود: قیمت نان پایین است البته پایین هم نیست زیرا تقلب در این بخش زیاد است. تا زمانی که قیمت اعلامی نان توسط دولت پایین است، کارخانه‌های آرد هم باید به دنبال جبران هزینه‌های جاری خود باشد.

به گفته قاسمی کارخانجات آرد مدعی هستند آردی که به آنها تحویل می‌شود، ناخالصی دارد و به خاطر این ناخالصی‌ها آنها زیان می‌دهند.  

او ادامه می‌دهد: سازمان استاندارد معتقد است برای تعیین کیفیت گندم باید از آزمایشاتی که با سه الک هست، استفاده شود. کارخانجات آرد هم این شیوه را قبول دارند اما در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی همان یک الکی که از قبل بوده و چشمه‌های آن درشت‌تر است را برای آزمون کیفیت گندم قبول دارد. این یعنی ناخالصی موجود در گندم تحویلی به کارخانجات آرد، ادامه خواهد داشت. این عملا تقلبی است که در تحویل گندم رخ می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بالابردن قیمت سبوس از دید کارخانجات آرد درست بوده است زیرا با توجه به اینکه کارخانجات آرد مشکل ناخالصی در گندم را دارند و چیزی که تحویل آنها می‌شود دچار اشکال است، با تغییر قیمت‌ سبوس بخشی از هزینه‌های سربار آنها جبران می‌شود. از نگاه کارخانجات آرد، افزایش قیمت سبوس اقدام درستی بوده است اما افزایش قیمت این نهاده به قیمت شیر و گوشت لطمه می‌زند و این اظهار نظر هم درست است.

او عنوان کرد: در برخی موارد سبوس بخش بزرگی از نهاده مورد نیاز دام‌ها را تشکیل می‌دهد. وقتی که قیمت ذرت و جو در بازار بالا می‌رود یا این نهاده‌ها با قیمت‌های دولتی کمیاب می‌شود، دامدار از سبوس استفاده می‌کند. بنابراین در سیاستگزاری‌ها باید یک پکیج را در نظر بگیریم.

قاسمی یادآور شد: در همه جای دنیا قیمت سبوس یک سوم قیمت گندم است اما چون قیمت گندم پایین نگه داشته شده است و ضررش را کشاورز می‌دهد، کارخانجات آرد که تعدادشان کم است و منسجم‌تر هستند، توانسته‌اند اعتراض کنند و به نتیجه برسند.

او تاکید کرد: باید ضرر کارخانجات آرد جبران شود. وقتی که دولت نمی‌خواهد خودش یارانه‌اش را بدهد و در واقع زیان‌های ناشی از تصمیماتش را بپردازد، طبیعتا اتفاقی رخ می‌دهد که این روزها شاهد آن هستیم. اگر قیمت گندم بالا برود، استاندارد گندم درست شود و راه‌های تقلب و فساد و رانت از جیب تولیدکننده بسته شود، مشکلات حل خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied