شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

امکان قسطی کردن پرداخت حق بیمه در بیمه اجباری سلامت وجود دارد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: امکان قسطی کردن پرداخت حق بیمه در بیمه اجباری سلامت وجود دارد که در چهارچوب دستورالعملی که سازمان بیمه سلامت صادر می‌کند، افراد از این تسهیلات برخوردار می‌شوند. این تسهیلات در صورتی فراهم می‌شود که افراد ظرف مدت ۶ ماه برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند.

امکان قسطی کردن پرداخت حق بیمه در بیمه اجباری سلامت وجود دارد

به گزارش شمانیوز به نقل از آی هینا، طاهر موهبتی در نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) افزود: مصوبه‌ای از سوی دولت در زمینه اجرای قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه اجباری سلامت برای آحاد ایرانیان و انجام ارزیابی وسع صادر شده است. در این مصوبه، ضوابط مربوطه ابلاغ شده و همه کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند باید ظرف مدت ۶ ماه بیمه شوند. البته این زمان، ۴۵ روز پس از تاریخ ابلاغ شروع می‌شود.

 

وی ادامه داد: بر این اساس، افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند باید مراجعه کرده و نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند. البته کسانی که توان مالی کافی داشته باشند باید سرانه حق بیمه را پرداخت کنند. بر اساس مصوبه دولت، در مواردی که درآمد خانوار تا ۴۰ درصد حداقل حقوق است، صد در صد سرانه حق بیمه توسط دولت تامین می‌شود. آن دسته از خانوارهایی که درآمدشان بین ۴۰ تا حداقل حقوق است، از ۵۰ درصد یارانه دولت در بخش بیمه سلامت برخوردار می‌شوند که این افراد در دهک چهار قرار دارند. آن دسته از افرادی که درآمد خانوار بیش از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار باشد یا در دهک‌های پنج به بالا قرار می‌گیرند، باید سرانه کامل حق بیمه را پرداخت کنند.

 

موهبتی بیان کرد: البته محاسبه گروه‌های درآمدی گاهی دشوار است و در نتیجه در آیین نامه گفته شده که اگر امکان احصای درآمد وجود ندارد، افراد باید سرانه سالانه حق بیمه را پرداخت کنند که در حال حاضر ۵۸۱ هزار تومان در سال است.

 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: حدود ۸۵ درصد جمعیت کشور به صورت رایگان بیمه هستند که این افراد در صندوق بیمه روستاییان و صندوق بیمه همگانی سلامت قرار دارند. آیین نامه درباره این افراد نیز اعلام کرده که باید ارزیابی وسع شوند و افرادی که توان مالی لازم را ندارند می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. البته مرجع ارزیابی وسع، وزارت رفاه است.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، این بود که افراد می‌توانستند روی تخت بیمارستان خود را بیمه کنند. برای برطرف کردن این مشکل، دوره انتظار ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است.

 

راهنماهای بالینی و مدیریت منابع

 

موهبتی اظهار داشت: اجرای راهنماهای بالینی منجر به مدیریت منابع شده است. به طور مثال سونوگرافی حاملگی از نظر هزینه به رتبه ششم کاهش پیدا کرده و علت این موضوع، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی بوده است. در راهنماهای بالینی ابلاغی وزارت بهداشت اعلام شده که سه بار سونوگرافی کافی است. این موضوع به معنی منطقی کردن هزینه‌هاست.

 

پرداخت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ارائه دهندگان خدمت

 

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت بیان کرد: از یک هفته گذشته، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ارائه دهندگان خدمت توسط بیمه سلامت پرداخت شده که با این پرداختی، مطالبات داروخانه‌ها در سال ۹۸ به تیر ماه، مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش خصوصی سرپایی و بستری به خرداد ماه می‌رسد. البته همچنان دو ماه و نیم بدهی به داروخانه‌ها از سال ۹۷ وجود دارد و در تلاشیم که این بدهی را پرداخت کنیم.

 

ناصر خسرو کشف جدیدی نیست

 

موهبتی اظهار داشت: ناصر خسرو کشف جدیدی نیست و باید گفت که کارکرد ناصر خسرو امروزه بسیار کمتر شده است. به همین راحتی نمی‌شود داروی به طور مثال هموفیلی را در بازار آزاد فروخت. زیرا برای تمام افراد خاص و داروهای گران قیمت، پرونده وجود دارد و افراد باید در اداره‌های کل بیمه سلامت ابتدا شناسایی شوند و تشکیل پرونده بدهند. این افراد در سامانه تایید خدمت دارویی نشان دار می‌شود و اگر کسی دفترچه کسی را اجاره کرده و بخواهد داروی هموفیلی بگیرد، نمی‌تواند این دارو را دریافت کند.

 

وی ادامه داد: حالا اگر بیمار هموفیلی این دارو را بگیرد، چون خودش نیاز دارد، هرگز دارو را در بازار آزاد نمی‌فروشد. از طرفی اگر مبلغ نسخه از ۵۰ هزار تومان برای پزشک عمومی و از ۸۰ هزار تومان برای پزشک متخصص بالاتر باشد، کنترل می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: ما سامانه‌ای با عنوان تی تک داریم. هرچند سامانه تی تک اشکالاتی داشت، اما باید توجه کنیم که مشکلات سامانه‌ها در طول زمان بالغ می‌شوند. در حال حاضر ۴۹۰ دارو از طریق این سامانه کنترل می‌شوند. یعنی دارو از زمانی که وارد می‌شود و به انبار می‌رود و به بازار می‌آید، قابل رهگیری است. حالا اگر دارو وارد بازار آزاد شود، به راحتی می‌توان رهگیری کرد که چه کسی این تخلف را انجام داده است.

 

موهبتی گفت: با کارهایی که در زمینه سازمان الکترونیک انجام می‌شود، کارکرد ناصر خسرو بسیار کاهش یافته است. به هر حال داروی خارج از فهرست دارویی کشور در ناصر خسرو وجود دارد، اما تجویز این داروها تخلف است. حالا اگر کسی این دارو را تجویز کند و وقتی نمی‌توان این داروها را در داروخانه فروخت، افراد داروهای خارج از فهرست دارویی یا داروهای مخدر یا داروهای دست ساز یا غیرمجاز را از ناصر خسرو تهیه می‌کنند.

 

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: برای حل مشکل ناصر خسرو، هیچ راهی به جز استقرار سازمان الکترونیک نداریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied